وقتی مسئولان چشمان خود را می بندند

هزینه بالا، نبود امنیت و تجهیزات لازم سبب شده خوابگاه‌های دانشجویی به بنگاهای اقتصادی در لرستان تبدیل شوند و دانشجویان به سمت خانه‌های مجردی روانه شوند.

به گزارش لرستان خبر یکی از مهم ترین خدمات جانبی دانشگاه ها تلاش برای ارائه خدمات اقامتی به دانشجویان است که بر اساس استانداردهای موجود فضای اقامت مناسب شامل، سرویس های خواب و استراحت، پخت و پز، مطالعه، سرگرمی، ورزش و بهداشت در اختیار دانشجویان می گذارند.

در کشور ما چند سالی است که توسعه کمی دانشگاه ها از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار بوده و پذیرش دانشجو از میزان ظرفیت اسمی متقاضیان کشور بیشتر شده است و کار به جایی رسیده که حتی بعضی روستاها نیز از آموزش عالی برخوردار شده اند.

 

خدمات رفاهی دارای سطح پایین تری از خدمات آموزشی  است

متاسفانه توسعه جانبی خدمات رفاهی دانشجویان به اندازه گسترش کمی دانشگاه ها در دستور کار نبوده است و همین عامل سبب شده  که بیشتر دانشجویان کشور موضوعی به نام کمبود یا نبود امکانات خوابگاهی را تجربه کنند.

استان لرستان و شهر خرم آباد یکی از مناطق محروم ایران از نظر سطح درآمد و برخورداری از امکانات تعریف شده در همه ابعاد است که کمبود فضای خوابگاهی و امکانات جانبی رنج می برد و دانشجویان ساکن در خوابگاهای دانشگاه لرستان از کمبود امکانات و  نبود امنیت بالا رنج می برند.

امیرضا.م دانشجوی ترم اول دانشگاه لرستان در گفت و گو با خبرنگار لرستان خبر در خرم آباد اظهار کرد: خوابگاهای خودگردان دانشگاه لرستان  متاسفانه از شرایط لازم برای اسکان و اقامت برخوردار نیستند و حتی از لحاظ امنیتی هم با مشکل مواجه هستیم.

وی افزود: به خاطر نبود امکانات، امنیت و تجهیزات ما دنبال اجاره خانه در ترم های بعدی هستیم اما خانواده های ما مخالف اجاره خانه هستند و می گویند که یا خوابگاه بمانید و یا انتقالی بگیرید که ما هم پیگیر انتقالی هستیم.

 

تغییر کاربری مهم ترین مشکل خوابگاه های خود گردان خرم آباد است

محمد اسماعیلی فرمانده بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان در مورد مشکلات خوابگاه های خودگردان در گفت و گو با خبرنگار لرستان خبر در خرم آباد اظهار کرد: مهم ترین مشکل خوابگاه های خودگردان شهر خرم آباد مسئله تغییر کاربری این مکان ها است.

وی افزود: این مکان ها در واقع خانه های مسکونی بوده اند و با تغییر کاربری و زدن چند تیغه دیوار و با اضافه و کم کردن چند فضا تبدیل به محل اقامت دانشجویان شده اند و البته این تغییر هویت ساختمان در حد روبنایی است و کالبد ساختمان تغییر آنچنانی نمی کند و فقط استفاده کنندگان از مکان بیشتر می شوند.

اسماعیلی در مورد کیفیت این فضاها عنوان کرد: یک خانه مسکونی طوری طراحی می شود که به یک خانواده سرویس دهد و وقتی به صورت سطحی تغییر کاربری داده می شود وبه جای یک خانواده، 30 نفر از ان استفاده می کنند، آن زمان مشکلاتی مانند کمبود فضای استحمام، پخت و پز، سرویس بهداشتی، نمازخانه و مطالعه به وجود می آید.

 

خوابگاه های اقامتی خودگردان در خرم آباد فرسوده هستند 

فرمانده بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان در مورد دیگر مشکلات خوابگاه های خود گردان خرم آباد بیان کرد: بیشتر خوابگاه های خودگردان شهر فرسوده هستند و با توجه به اینکه قبل از تغییر کاربری، مسکونی بوده اند بسیاری از وسایل آن ها مستهلک هستند.

اسماعیلی در مورد کیفیت مبلمان خوابگاه های خود گردان اظهار کرد: بسیاری از تجهیزات این خوابگاه ها بسیار قدیمی و استفاده ازآن ها آزار دهنده است و بعضی از این وسایل مانند تخت خواب ها از مزایده های ارتش و نیروی انتظامی خریداری شده و در این مکان ها استفاده می شود.

وی افزود: تجهیزات لوله کشی آب و فضلاب این فضاه ها با توجه به تغییر کاربری به هیچ عنوان جواب گوی استفاده کنندگان نیست و گرفتن سیفون فاضلاب، کم بودن بودن فشار آب، ترافیک دانشجویان برای استفاده از حمام و سرویس بهداشتی از مشکلات شایع این فضا ها است.

مکان مناسبی برای مطالعه در خوابگاه‌های خودگردان شهر وجود ندارد

عباس توانا دانشجوی غیر بومی دانشگاه لرستان در گفت و گو با خبرنگار لرستان خبر در خرم آباد اظهار کرد: دغدغه مطالعه در خوابگاه های خود گردان خرم آباد موضوع اصلی است که دانشجویان مدام با آن روبه رو هستند به ویژه اینکه هدف اصلی هر دانشجو تحصیل و پژوهش است.

وی افزود: فضای مستقل مطالعه در  بیشتر این مکان های اقامتی خود گردان وجود ندارد و از مکانی مانند نماز خانه به عنوان فضای مطالعه استفاده می شود و این در حالی است که بعضی از دانشجویان از این مکان به عنوان فضای خواب و یا گفت و گو استفاده می کنند.


  
جو فرهنگی نامناسب یکی از تهدیدات خوابگاه های خود گردان خرم آباد است

توانا در مورد دیگر مشکلات خوابگاه های خود گردان اظهار کرد: به دلیل غیر دولتی بودن و نبود نظارت کافی، جو نامناسب فرهنگی در بیشتر این مکان ها وجود دارد و برنامه ای تعریف شده از سوی صاحبان این اماکن یا هیئت نظارت برای اصلاح وضعیت فرهنگی وجود ندارد.

وی در مورد مالکیت این خوابگاه‌ها خاطرنشان کرد: 16 خوابگاه خود گردان متعلق به چند نفر است و تا جایی که خبر داریم این مراکز در تملک عده ای معدود هستند و بارها به مسئولان امر نیز این مسئله را گوشزد کرده ایم.

میلاد بهمئی دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار لرستان خبر اظهار کرد: وضعیت نامناسب خوابگاه‌های خودگردان سبب سرگردانی دانشجویان جدیدالورود در دانشگاه لرستان شده است.

 

هزینه های سرسام آور خوابگاه دغدغه و مشکل اصلی دانشجویان است

وی افزود: امکانات نامناسب، عدم سرویس دهی مناسب، نبود امنیت لازم و از همه مهمتر هزینه های سرسام آور این خوابگاه‌ها به دغدغه و مشکل اصلی دانشجویان ورودی تبدیل شده است.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان با اشاره به هزینه اجاره بها بالا در خوابگاه‌های خودگردان بیان کرد: برای هر ترم باید 480 هزار تومان دانشجویان از جیب خود بپردازند و در مقابل خدمات چندانی هم ارائه نمی شود که این برای دانشگاهای دولتی خوشایند نیست.

بهمئی گفت: دانشجویی که باید تلاش و انرژی‌اش را صرف علم کند متاسفانه باید همواره در حالت استرس برای به دست آوردن هزینه‌های تحصیل خود باشد.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان با اشاره به لزوم نظارت جدی مسئولان بر خوابگاه‌های خودگردان خاطرنشان کرد: مسئولان و مدیرکل‌های خوابگاه‌ها نظارت مستمر و مدون از خوابگاه‌های خودگردان را در دستور کار خود قرار دهند, چرا که کیفیت خوابگاه‌ها خودگردان بسیار ضعیف است و به معنای حقیقی دریافت 480 هزارتومان از دانشجویان به ازای 4 ماه اسکان در این اتاق‌های کوچک، ظلم به دانشجویان است.

مسعو سعادت مهر دبیر کمیته نظارت بر خوابگاه های خودگردان شهر خرم آباد در گفت و گو با خبرنگار لرستان خبراظهار کرد: 16 خوابگاه خود گردان در شهر آباد وجود دارد که به علت رعایت نکردن استانداردها، 4 واحد از آن ها تعطیل شده است.

وی افزود: از 4 خوابگاه تعطیل شده 3 خوابگاه دخترانه و 1 خوابگاه پسرانه است که از 12 واحد خوابگاه خود گردان باقی مانده 10 واحد در حد درجه 2 کشوری و 2 واحد نیز درجه 3 است.

 

70 در صد خوابگاه های خرم آباد تغییر کاربری داده شده است

سعادت مهر در مورد شرایط نامطلوب خدمات دهی این خوابگاه ها بیان کرد: 70 درصد این مراکز خودگردان تغییر کاربری داده شده است و در بعضی از خوابگاه ها ممکن است در قبال حضور 20 نفر، یک یخچال وجود داشته  اما مسئله ای که مهم است این است که در این موضوع نباید یک بعدی قضاوت کرد و باید نیازها و خواسته های خوابگاه داران را نیز در نظر گرفت.

دبیر کمیته نظارت بر خوابگاه های خودگردان خرم آباد تصریح کرد: واقعیت امر این است که صاحبان این مکان ها مثل بقیه مردم، به دنبال امرار معاش هستند و سطح خدماتی که آن ها ارائه می دهند با توجه به میزان دریافتی از دانشجویان است.

سعادت مهر در مورد مشکلات فرهنگی و اخلاقی در بعضی از  مکان های اقامتی خود گردان خرم آباد اظهار کرد: خوابگاه های خود گردان نیز پاره ای جدا از جامعه نیستند و وقتی سطح مناسبات فرهنگی و اخلاقی جامعه در حد نازل است نباید انتظار داشت که خوابگاه های خود گردان، در سطح بالایی از فرهنگ باشند.

 

دانشگاه لرستان به وظیفه مدیریت فرهنگی خوابگاه‌های خودگردان عمل نمی‌کند

وی افزود: با توجه به تهدیداتی که از ناحیه فرهنگ و اخلاق در چنین مکان هایی وجود دارد، در بین دانشگاه های شهر تصمیم گرفته شد که هر دانشگاه وظیفه مدیریت فرهنگی چند خوابگاه خود گردان را بر عهده داشته باشد که بعضی از دانشگاه‌ها به مسئولیت خود در این زمینه عمل نمی‌کنند.

دبیر کمیته نظارت بر خوابگاه‌های خود گردان خرم آباد اظهار کرد: در زمینه مسائل فرهنگی خوابگاه‌ها، دانشگاه لرستان در نقش مدعی ظاهر می شود و این در حالی است که این دانشگاه حاضر به انجام وظیفه مدیریت فرهنگی در خوابگاه های خود گردان نیست.

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات