استاد مؤسسه امام خمینی قم:

خبرگزاری تسنیم: استاد مؤسسه امام خمینی قم گفت: تمام فضاهای مجازی در بستر اینترنت قابل دسترسی بوده و فضای مجازی در بستر فردیت‌پرستی، لذت‌گرایی و سودمحوری شکل گرفته است.

به گزارش لرستان خبر، حجت الاسلام دکتر علی اکبر بیاری درنشست تخصصی فضای مجازی که شامگاه سه شنبه در دانشگاه لرستان برگزار شد، اظهار کرد: این فضاها براساس تفکر سکولاریسم شکل می‌گیرد که اعتقاد دارد زندگی باید مستقل از دین باشد و دین حق دخالت در هیچ محوری ندارد در حالی که  قبل از رنسانس خدا و کلیسا برنامه زندگی را مشخص می‌کردند اما امروزه عقل ما خوبی و بدی را تشخیص می‌دهد.

وی در ارتباط با چیستی فضای مجازی افزود: فضا نسبت به مکان یک حالت ابهامی دارد و مکانی را اشغال نکرده است چون در اذهان کاربران وجود دارد و به وسیله ابزار الکترونیکی تبادل می‌شود.

استاد مؤسسه امام خمینی قم با اشاره به محدودیت‌های این فضاها بیان کرد: این فضاها در عین حال که امکاناتی دارد یک آسیب ها و دلهره‌هایی هم برای ما ایجاد کرده است، به همین خاطر تلفن همراه بسیاری از افراد رمز دارد.

وی با اشاره به قابلیت‌های اینترنت تصریح کرد: تمام فضاهای مجازی در بستر اینترنت قابل دسترسی بوده و فضای مجازی در بستر فردیت‌پرستی، لذت‌گرایی و سودمحوری شکل گرفته است.

بیاری عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند، اینترنت یکی از نعم بزرگ الهی است اما در عین حال یک نقمت هم هست به طوری که اینترنت الان مثل یک جریان افسارگسیخته است و شورای عالی فضای مجازی وظیفه دارد مرکز ملی فضای مجازی در کشور ایجاد کند، که هنوز این فرمایش مقام معظم رهبری عملی نشده است.

بیاری با طرح چند سؤال عنوان کرد: چرا ما در زمینه‌های مختلف اقتصادی در تحریم هستیم اما در زمینه ارتباطات در تحریم نیستیم؟ چرا برای نصب فضاهایی مانند وایبر و وات ساپ از کاربران هزینه‌ای دریافت نمی‌شود با اینکه وات‌ساپ در حال حاضر 600 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد.

وی خاطر نشان کرد: تمام مکالمات ما در فضاهای مجازی، توسط سِروِرهای امریکایی رصد می‌شود، شاید این سؤال برای بسیاری به وجود آید که اطلاعات ما به چه درد آنها می‌خورد. در پاسخ باید گفت آنها این اطلاعات را دسته‌بندی می‌کنند و براساس اینکه الان جوانان مادر چه فضای فکری هستند و چه چیزهایی رد وبدل می‌کنند برنامه‌ها و سریال‌های خود را تنظیم می‌کنند و ما فکر می‌کنیم الان به صورت اتفاقی مثلاً این سریال کره‌ای را برای پخش انتخاب کرده‌اند.

استاد مؤسسه امام خمینی قم گفت: مسئول خانواده قوه قضائیه اعلام کرده که 18 درصد از طلاق‌ها به خاطر فضای مجازی است به طوری که در این نوع ازدواج‌ها، نوع نگاه براساس بی‌اعتمادی بوده و در این فضاها انسان‌ها محدودیت‌ها را می‌شکنند وبه خود اجازه مکالمه با هرفردی را می‌دهند.

وی اظهار کرد: فضای مجازی باعث می‌شود ما به چیزهای سطحی زندگی مشغول شویم وقتی تا بعد از نیمه شب در این فضاها در حال مکالمه باشیم، آیا می‌توانیم در روز بعد سرحال در کلاس یا محل کار حاضر شویم و به مسائل علمی یا کاری فکر کنیم.

وی درباره راه حلی برای این مسأله افزود: یکی از آسیب‌های فضای مجازی اعتیاد به آن است وبه همین خاطر مرکز رسیدگی به اعتیاد اینترنتی در غرب شکل گرفته است، در حالی که به هیچ عنوان نمی‌شود جلوی این فضاها را گرفت وتنها راهکار، خود انسان است که چگونه و تا چه حد استفاده کند.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات