شبکه افلاک لرستان پرمخاطب ترین رسانه لرستان

شبکه ی افلاک لرستان به عنوان پرمخاطب ترین رسانه در استان لرستان دارای پتانسیل بسیار بالایی برای فرهنگ سازی و توسعه در استان لرستان است که متاسفانه به دلایل مختلف نتوانسته از این ظرفیت ویژه استفاده کند و این شبکه در قسمت های مختلف خود با ضعف هایی همراه بوده که مورد تاکید کارشناسان قرار گرفته است.

به گزارش لرستان خبر، در دنیای امروز رسانه یکی از موارد بسیار مهم زندگی بشر است که در راه پیشرفت یا انحطاط فرهنگ و تمدن بشری نقش بزرگی ایفا می کند  و همین امر باعث شده بسیاری از اندیشمندان از دنیای امروزی با عنوان "عصر ارتباطات" یاد کنند.

در این میان تلویزیون به  جهت گستردگی و تنوع مخاطب در بین رسانه های جمعی از قدرت و توان بیشتری برخوردار است.

در ایران هم تلویزیون تاثیرگذارترین رسانه بر زندگی مردم است که نقشی بی بدیل بر سبک زندگی جامعه ایرانی ایفا می کند و برخی کارشناسان آن را به عنوان عضوی از خانواده ایرانی می شناسند.

 

شبکه های استانی در کشورمان از آذرماه 1374 با افتتاح شبکه تهران شروع به کار کرده و در حال حاضر اغلب استان های کشور دارای شبکه استانی هستند.

شبکه های تلویزیونی استانی دارای ویژگی های منحصر به فردی نسبت به شبکه های ملی استکه از جمله می توان به نکات زیر اشاره کرد:

مردم استان های مختلف می توانند از اخبار و رویدادهایی استان محل سکونت خود را به صورت کامل از شبکه خود مشاهده کنند امری که در شبکه هاب ملی به علت حجم اخبار قابل انجام نیست.

 

ویژگی دیگر شبکه های استانی اول نگهداری و اشاعه فرهنگ استان ها است ثبت و ضبط فرهنگ ها بومی مردم استان های مختلف کشورمان، ضمن حفظ این فرهنگ ها می تواند باعث تحکیم و عمیق تر شدن آرمان های مشترک یک ملت شود.

 

شبکه افلاک لرستان

 

شبکه افلاک لرستان در مهرماه 1381 و در زمان ریاست دکتر لاریجانی افتتاح شد.

شبکه ی افلاک لرستان به عنوان پرمخاطب ترین رسانه در استان لرستان دارای پتانسیل بسیار بالایی برای فرهنگ سازی و توسعه در استان لرستان است که متاسفانه به دلایل مختلف نتوانسته از این ظرفیت ویژه استفاده کند و این شبکه در قسمت های مختلف خود با ضعف هایی همراه بوده که مورد تاکید کارشناسان قرار گرفته است.

 

مسئولان در صدا و سیمای لرستان در پاسخ به انتقادات مطرح شده همواره کمبود منابع مالی و بودجه را عنوان می کنند که متاسفانه این فقط مختص صدا و سیمای استان لرستان نیست و بسیاری از ارگان های استان این توجیه را در جواب منتقدان خود دارند که کسی منکر قضیه نیست اما گاه کج سلیقگی و استفاده نادرست از منابع دلیل بر این ضعف هاست.

lorestantv_20110817_1157684564

شبکه افلاک لرستان یا شبکه افلاک خرم آباد!!!

 

یکی از انتقادات به برنامه های سیمای لرستان که همواره توسط کارشناسان مطرح می شود تمرکز بیش از اندازه این شبکه بر مرکز استان و غافل ماندن از سایر شهرستان های استان است.

 

این مسئله بارها مورد اعتراض مردم و مسوولان شهرستان های مختلف استان قرار گرفته است و اینان معتقد هستند که شبکه ی افلاک شبکه ای مختص تمام استان است و طبیعتا باید به همه مردم استان توجه یکسان داشته باشد.

 

یکی از انتقادهای مستمر به این شبکه این است که یک بعدی و یک لهجه ای به بینندگان خود نگاه می کند و در حالی که شهرستان های مختلف استان دارای لهجه های متفاوت هستند در این شبکه فقط لهجه لری استفاده می شود و استفاده از لهجه های دیگر بسیار ناچیز و در حد صفر است.

قضیه نگاه تک بعدی فقط به بحث لهجه و گویش مجریان و بازیگران این شبکه منتهی نمی شود و این شبکه در معرفی اماکن طبیعی  و تاریخی، معرفی مشاهیر و نخبگان و بسیاری موارد مشابه نگاهی تبعیض آمیز به شهرستان های مختلف دارد.

زمانی میتوان به موفقیت و فرگیری این شبکه در تمام نقاط استان فکر کرد که این شبکه بتواند برنامه هایی متناسب با فرهنگ شهرستان های مختلف تولید و پخش کند در غیر این صورت مخاطبان این شبکه در شهرستان های استان نمی تواند یکنواخت و همانند هم باشد.

 

متاسفانه این شبکه در برنامه سازی آن چنان ضعیف عمل می کند که حتی نمی تواند شبکه خرم آباد هم نام بگیرد و علیرغم این که درصد بالایی از برنامه های این شبکه در مورد مرکز استان است به خوبی نتوانسته در این زمینه هم تاثیر گذار باشد.

                     mamjo

برنامه ها و نمادهای کلیشه ای و تکراری

 

این شبکه در معرفی استان دچار نوعی روزمرگی شده و نتوانسته ظرفیت ها و قابلیت های فرهنگی استان را به خوبی نشان دهد و تمام فرهنگ غنی استان در چند موضوع و نماد تکراری خلاصه شده است.

 

اگر کسی از فرهنگ پربار و کهن استان لرستان خبر نداشته باشد فکر می کند تمام فرهنگ این استان اسب، تفنگ، سیاه چادر و گاو و گوسفند است که این انتقاد فقط مختص صدا و سیمای لرستان نیست و  مسوولان فرهنگی استان هر جای کشور که بخواهند نمایشگاهی یا جشنواره ای در رابطه با استان لرستان برگزار نمایند به همین چند نماد بسنده می کنند.

 

این مسئله آن چنان تکرار شده که یکی از دوستان بنده تعریف می کرد در سفری که به مشهد مقدس داشته در حرم مطهر با یکی از زائران نشسته بودم و در مورد استان ها و شهرهای خود صحبت می کردیم که این زائر از من پرسید که آیا شما هنوز در شهر با اسب رفت و آمد می کنید و اسلحه بر دوش دارید؟!!

 

جنگ های شبانه رمخاطب ترین برنامه شبکه افلاک

 

در میان برنامه های شبکه افلاک بی شک جنگ های شبانه پربیننده ترین و پراقبال ترین برنامه های این شبکه هستند که بهترین ساعت پخش برنامه ها یعنی حدود ساعات 21 تا 22 را به خود اختصاص می دهند.

 

این برنامه های ترکیبی در فصل های مختلف با عناوین مختلف چون "شوگار،شونشینی، شب سفید، همدلی، شب های اقلاک و ..." تولید می شوند و کما بیش مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد.

 

این جنگ های شبانه هم با ضعف و قوت های فراوانی همراه هستند که از مهمترین ضعف های آن می توان به سوژه های تکراری و بازیگران یکنواخت اشاره کرد و تنها چیزی که در این جنگ ها در سالهای فراوان تغییر می کند مجری و نام برنامه است و گویا برنامه سازان آنها فقط به جذب مخاطب فکر می کنند و این دیده شدن با هر شیوه ای باشد فرقی نمی کند.

 

 ارتباط مستمر با مخاطبان از طریق پیامک و تماس های تلفنی و نقل مشکلات آنها، استفاده از ضرب المثل های محلی، گزارش های مردمی از جمله نکات مثبت این برنامه های فصلی است.

                      20130422134027_108545828aaa

اخبارهای شبکه افلاک

 

در شبکه افلاک که بسیاری از برنامه های آن تامینی و گرفته شده از سایر شبکه های ملی صدا و سیمای جمهوری اسلامی است از معدود بخش های تولیدی آن اخبارهای آن است.

در حالی که شبکه های مختلف ملی به شیوه های جدیدی از پخش اخبار روی آورده اند و بخش های خبری چون 20:30 از شبکه دوم، اخبر "بیست" از شبکه خبر و اخبار شبانگاهی شبکه سوم توانسته در بین مخاطبان مورد توجه قرار گیرد بخش های خبری شبکه افلاک همانند سال هی دهه 60 و 70 اجرا می شوند که با ذائقه مخاطب امروزی همراه نیست و از لحاظ شیوه های دیداری  و شنیداری  نمی تواند مخاطب را با خود همراه کند.

 

چند ماهی است که با تولید بخش های ویژه در بخش های خبری این شبکه سعی کرده خود را به روز کند و با تهیه بخش هایی همانند گوناگون از نقاط مختلف استان سعی در رفع این نقیصه کرده که کافی به نظر نمی رسد.

 

برنامه های کودک و نوجوان

 

برنامه های کودک تولیدی شبکه افلاک با تقلیدی ناشیانه از برنامه های کودک و نوجوان شبکه های سراسری نتوانسته جایی در این قشر از مخاطبان پیدا کند و اصلا نتوانسته در انتقال فرهنگ بومی این استان به این نسل موفق شود.

 

برنامه های کودک این شبکه نتوانسته در معرفی مفاخر و بزرگان ای استان به نسل آینده ساز استان درست عمل کند و فقط سعی در ساخت برنامه هایی جهت سرگرمی کودکان می پردازد.

                    golhab

عدم تولید کافی برنامه های بومی و محلی

 

شاید اگر بخواهیم برنامه های بومی محلی قوی در سال های پس از توید شبکه  افلاک را بشمریم تعداد آن ها به اندازه انگشتان دست هایمان هم نشود و جز سریال هایی همچون "یخون پاپا" ، :دیار به یاد ماندنی" چیزی به خاطرمان نیاید برنامه هایی که بتواند در معرفی فرهنگ غنی این استان موفق شود.

 

متاسفانه این شبکه در معرفی بزرگان این خطه هم کوتاهی کرده و نتوانسته سریال هایی در مورد بزرگان لرستان از جمله شهدای استان بسازد که مسوولان این شبکه با ید در این زمینه تلاش بیشتری انجام دهند.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • ناشناس

    از زحمات تلاشگران صداو سیما متشکریم اما این انتقادات هم به جاست، مخصوصا درباره برامانه کودک و نوجوان که تقلیدشان حال ادمو بهم مبزنه

  • ناشناس

    به نظر بنده، عملکردشون بد نبوده، ولی برای این انقلاب و فرهنگ، هر چی کار بکنیم بازم کمه
    پس من نمره 14 به شبکه میدم تا بیشتر تلاش کنه

نظرات