لرستان خبر گزارش می دهد

در استان لرستان هم این موضوع برای نیروهای میراث فرهنگی لرستان مشکلات زیادی را پیش آورده. چراکه آن ها نمی توانند در روز شهادت امام رضا(ع) و اربعین حسینی که مردم به عزاداری می پردازند و یا به زیارت می روند بر سر کار بیایند.

به گزارش لرستان خبر، در دین اسلام همواره بر حفظ شعائر دینی تاکید شده است و بزرگان دین توصیه کرده اند که حفظ این شعار و تبلیغات سبب زنده نگهداشتن دین اسلام می شود.

 

بر اساس همین تاکیدات است که در کشور ما مراسمات شهادت ها و اعیاد ائمه اطهار(ع) با شکوه برگزار می شود و بعضی از مناسبت ها در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران تعطیل شده است.

 

اما در سال 93 در بعضی از سازمان ها روزهای شهادت ائمه اطهار(ع) که تعطیل رسمی است به نیروهای خود دستور رسمی داده شده که باید بر سر کار بیایند و در غیز این صورت با آن ها برخورد می شود.

 

سازمان میراث فرهنگی یکی از این ارگان ها است که این دستور را داده است و در استان لرستان هم به تبع آن این دستورالعمل اجرا شده که سبب ناراحتی و اعتراض نیروهای آن شده است.

 

محمدرضا کارگر"، مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی – فرهنگی کشور در این باره گفت: ««موزه ها، بناها، محوطه ها و اماکن فرهنگی- تاریخی تحت پوشش سازمان  در روزهای 14 خرداد مصادف با رحلت حضرت امام خمینی(ره)، 21 رمضان برابر با شهادت حضرت علی(ع)، 25 شوال مصادف با شهادت امام جعفر صادق(ع)، 9 و 10 محرم برابر با تاسوعا و عاشورای حسینی و 28 صفر برابر با رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) تعطیل خواهد بود.»»»

 

بر اساس صحبت های مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی – فرهنگی کشور  بعضی از مناسبت ها که در بین مردم جایگاهی خاص دارد مانند اربعین حسینی و شهادت امام رضا(ع) نیروها باید سر کار بیایند.

 

در استان لرستان هم این موضوع برای نیروهای میراث فرهنگی لرستان مشکلات زیادی را پیش آورده. چراکه آن ها نمی توانند در روز شهادت امام رضا(ع) و اربعین حسینی که مردم به عزاداری می پردازند و یا به زیارت می روند بر سر کار بیایند.

نیروهای لرستانی در نامه ای به لرستان خبر خواستار رسیدگی به این وضع شده اند.

انتهای پیام/
 

 

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • محمد


    به نظر می رسد تصمیم میراث فرهنگی بدون در نظر گرفتن ویژگی های فرهنگی مردم ایران اتخاذ شده است. و علاوه بر این با رسالت میراث فرهنگی در حفظ میراث فرهنگی تناقض دارد. امروزه در اکثر مراکز دانشگاهی جهان که در رابطه با میراث فرهنی و توریسم فعالیت دارند، حفظ و تداوم فرهنگ های محلی در مواجهه با پدیده گردشگری مورد تاکید است، به نحوی که در برخی از موارد گردشگری را به عنوان یکی از عوامل تغییرات فرهنگی و افول هویت محلی معرفی می نمایند. البته این به معنای تلقی بنیاد کرایانه از این مواجهه نیستف بلکه لزوم نگاهی کارشناسی شده و البته با در نظر گرفتن فایده مند بودن گردشگری برای جوامع میزبان تاکید دارد. اگر قرار باشد فرهنگ های محلی در مواجهه با گردشگری محو و یا به سمت یک شکل شدن پیش روند در نهایت تفاوت و تمایز فرهنگی جوامع که خود یکی از مهمترین انگیزش ها در رابطه با گردشگری است ازبین خواهد رفت. به علاوه ثبت و حیای ابعاد غیر مادی فرهنگ ها بنا بر قوانین ملی و کنوایسون های بین الملی از وظایف سازمان میراث فرهنگی است و این شرایط بیشتر به سمت نادیده گرفتن این وظیفه پیش می رود. امیواریم مسئولین سازمان میراث فرهنگی رویکرد خردمندانه تری را در رابطه با فرهنگ غیر مادی ایران زمینی در ابعاد ملی و مذهبی ان در پیش گیرند، که این دو در طی قرون گذشته در هم تنیده شده و در بسیاری از جهات در کنار هم و در غالب مناسک مصترک تداوم داشته و به دست ما رسیده اند.

نظرات