ظرفیت های قطب فرهنگی لرستان مغفول مانده است؛

ارادت مردم لرستان به امام حسین (علیه سلام) در بین تمام مردم ایران ویژه است و نقطه عطف آن در تعدد و کیفیت هیئات مذهبی خرم آباد بروز و ظهور دارد، اما بعضی اوقات این کانون عشق ناب درگیر بعضی مسائل حاشیه ایست.

به گزارش لرستان خبر ، سابقه مدون هیئت داری در شهر خرم آباد به 500 سال قبل بر می گردد که البته ممکن است این تاریخ نیز قدیمی تر باشد ولی در هر حال نشان از آن دارد که شیفتگی مردم لر به اقامه عزای امام حسین (علیه سلام) به صورت سازماندهی شده، تاریخی است.

 

شکل گیری نهاد فرهنگی مذهبی هیئت در شهر خرم آباد به شیوه امروزی که دارای کثرت و کیفیت است و دارای برنامه هفتگی است داری سابقه ای حدود15 سال است و خوب به یاد داریم که عزاداری و سوگواری برای اهل بیت (علیه سلام) در شهر خرم آباد در چندین سال گذشته منحصر به دهه اول محرم و چند سالروز شهادت بوده، و چه مشقتی برای پیدا کردن یک مجلس عزاداری کشیده می شد.

 

 

 نیروی مومن تاز نفس نسل سوم و چهارم انقلاب به آرامی در شهر خرم آباد پایه گذار هیئات مذهبی بسیاری شده اند و به قول معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی لرستان 500 هیئت مذهبی کددار در شهر خرم آباد وجود دارد که 100هیئت بدون کد را نیز باید به آن اضافه کرد.

 

 

از این تعداد هیئت مذهبی فعال در خرم آباد تعدادی از آن ها دارای مراسم هفتگی در طول سال هستند و به فراخور حال و مناسبت ها، مجالس مدح و عزای اهل بیت(علیه سلام) در آن ها برقرار است.

 

 

 این میزان نهاد فرهنگی مذهبی در مرکز استان لرستان علاوه بر بالا بردن روحیه معنوی اعضای هیئت و خود سازی، فرصت تاریخی برای بازسازی بسیاری از مشکلات شهر است که اغلب ریشه این گرفتاری ها در مباحث فرهنگی نهفته است و جو هیئت، محیط مناسبی برای مطرح کردن آن هاست.

 

 

با ظهور فرقه منحرف و افراطی شیعه و پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری قوی این جریان، مدتی است موضوعات بعضی ازمجالس مذهبی شهر خرم آباد به مانند دیگر هیئات کشور در گیر مسائل حاشیه ایست و به جای اینکه هیئت به رسالت اصلی خود یعنی همان تبین راه و مسلک اهل بیت(ع) بپردازد بعضی از افراد اسیر موضوعات کم اهمیت و غیر واقعی می شوند که کل محیط هیئت را تحت تاثیر قرار می دهند.

 

 اما به واقع ریشه این موضوعات پرحاشیه از کجا آمده و هدف از ارائه آن در هیئات مذهبی چیست؟

 

 فرانسیس فوکویاما فیلسوف معروف آمریکایی در کنفرانس اورشلیم (قدس) با عنوان (بازشناسی هویت شیعه) می‌گوید: شیعه، پرنده‌ای است که افق پروازش خیلی بالاتر از تیرهای ماست، پرنده‌ای که دو بال دارد، یک بال سبز و یک بال سرخ.

 

 او در ادامه می گوید بال سبز این پرنده را مهدویت و عدالت خواهی و بال سرخ را شهادت ‌طلبی که ریشه در کربلا دارد و شیعه را فنا ناپذیر کرده است، معرفی می‌کند.

 

 نظریه پرداز آمریکایی یکی از بال های پرواز شیعه را شهادت طلبی و ریشه آن یعنی کربلا می داند و این نشان از آن دارد که صهیونیست مرکز ثقل قدرت شیعه را به خوبی درک کرده است و به طور قطع برای کم رنگ کردن و یا از بین برن آن به طور قاطع برنامه دارد.

 

فرقه منحرفه شیعه یکی از برنامه های سرویس های اطلاعاتی خارجی برای از بین بردن این نقطه قدرت اسلام ناب است اما موضوعی که اهمیت دارد نحوه برخورد با این جریان است که بسیار پیچیده است.

 

متاسفانه بعضی از جوانان مومن انقلابی در هیئات خرم آباد ظرافت برخورد با جریان انحرافی را به خوبی درک نکرده اند و با هر سخنرانی، مداحی و یا نحوه عزاداری به سرعت دیگران را به جانبداری از فرقه انحرافی متهم می کنند و این در حالی است که فرد مورد اتهام هیچ سنخیتی با جریان انحرافی ندارد.

 

همانطور که باید در برابر دسیسه های فرقه انحرافی در هیئات هوشیار بود به همان میزان نیز باید حسایست برخورد با افراد ناآگاه هیئتی را نیز درک کرد، با شناخت و معاشرتی که با بیشتر هیئات شهر خرم آباد دارم به جرات می گویم پایگاه اجتماعی این جریان در شهر خرم آباد نزدیک به صفر است و ایجاد تقرقه، اختلاف، تهمت و به کار نگرفتن واجبی چون امر به معروف و نهی از منکر در برابر چنین اشخاصی، همان خواسته ایست که اربابان فوکویاما در کنفرانس اورشلیم به دنبال آن می گردند.

 

 سیدعلی حسینی

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات