محجوریت یاران عاشورایی حضرت روح الله؛

گلزار شهدای خرم آباد گنجینه و آلبومی مستند از ادای دین یاران عاشورایی خمینی به انقلاب و اسلام، اما چرا ظرفیت بالقوه این مکان مقدس در مناسبات فرهنگی و دینی شهر نادیده گرفته می شود.

به گزارش لرستان خبر ، از منظر دین اسلام محل قبور شهدا با قبرستان های عادی متفاوت است زیرا کیفیت زندگی شهدا در عالم برزخ متفاوت است و "لا تحسبن الذین قتلو فی سبیل الله امواتا بل احیاء"  و تفاوت دیگری که شهدا با مردگان عادی دارند این است که آن ها قدرت تصرف در عالم ماده را دارند زیرا "عند ربهم یرزقون" هستند و می توانند در رتق و فتق امور دنیوی مردم دنیا کمک رسان باشند.

 

 

 

ارواح شهدا با  داشتن چنین جایگاهی در نزد خداوند، به طور قطع محل دفنشان می تواند به عنوان یک پایگاه مهم انسان سازی در جامعه مطرح باشد و در مناسبات فرهنگی و دینی شهر نقش مهمی ایفا کنند و مدیران ارشد فرهنگی و جریان ساز در صورت احساس وظیفه و معرفت داشتن به جریان ایثار و شهادت می توانند بهترین بهره برداری را از چنین مکان هایی برای حل کردن مشکلات و ناهنجاریهای فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی داشته باشند.  

 

گلزار شهدای خرم آباد

 

گلزار شهدای خرم آباد، با وجود میزبانی تعداد زیادی از اجساد مطهر شهدا، یکی از مکان های متروکه شهر است جایی که به جزء عصرهای پنجشنبه مراجعه کننده و زائری ندارد و این برای شهری که مملو از علاقمندان و ارداتمندان مسیر شهادت است نقصی بزرگ و نشان دهنده غفلت از سرمایه بزرگ فرهنگی است حال آن که قبرستان عادی شهر( قبرستان خضر)  که در مجاورت گلزار شهدا قرار دارد به مراتب در عصرهای پنجشنبه شلوغ تر است.

 

 

 

علت غفلت از چنین گنج بزرگ معنوی در خرم آباد زائیده دو علت بیشتر نیست، کم توجهی مسئولان و همراهی نکردن مردم، البته این امر به صورت مطلق نیست و به طور نمونه مسئولان بنیاد شهید لرستان همگام با یک طرح ملی، اقدام به سامان دهی قبور شهدا کرده اند و در بعد فعالیت های مردمی برپایی ایستگاه صلواتی در گلزار شهدا، برگزاری خودجوش زیارت عاشورا توسط جوانان خرم آبادی در شب های جمعه، از نمونه این کارهاست.

 

گلزار شهدای خرم آباد

 

گلزار شهدای خرم آباد آن قدر ظرفیت و کشش معنوی  دارد که می تواند فعالیت هایی چند برابر کارهای محدود انجام شده در آن گنجانده شود و برای هر یک از فصل های سال، متناسب با مناسبت های مذهبی می توان برنامه داشت، به طور نمونه جوانان منطقه 18 تهران که در مجاورت 5 شهید گمنام زندگی می کنند برای 6 ماهه اول سال که هوا مناسب برگزاری مراسم دعا و قرائت قرآن است از ساعت از 19 الی 22:30 و در 6 ماهه دوم سال، عصرهای جمعه از ساعت 14 تا نماز مغرب و عشاء در کنار مزار شهدا برنامه دارند.

 

 

 

همانطور که گفته شد ظرفیت های فرهنگی فراوانی در مدفن شهدای خرم آباد در روز پنجشنبه و شب جمعه وجود دارد به عنوان نمونه می توان به غبار رویی هفتگی گلزار شهدا، برگزاری نماز جماعت در ظهر پنجشنبه، خواندن زیارت عاشورا، ختم کلام الله مجید و هدیه آن به شهدا، پخش آواهای دفاع مقدس، روایت گری و خاطره گویی رزمندگان و نمایش فیلم مستند و چندین برنامه متنوع دیگر اشاره کرد.

 

 

 

هماهنگی و پیاده کردن چنین برنامه ای به طور قطع باید توسط متولی شهدا یعنی بنیاد شهید صورت گیرد و نیروی انسانی آن نیز می تواند توسط هیئت های بی شمار مذهبی خرم آباد تامین شود؛ در صورتی که چنین برنامه ای به صورت مستمر و منسجم انجام شود جبهه جدید فرهنگی در شهر تشکیل می شود که بیشترین بهره برداری معنوی، فرهنگی و اجتماعی با کمترین هزینه میوه آن است.     

 

علیرضا جمشیدی

 

انتهای پیام/

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • سرباز گمنام

    زيارت شهدا دعوت به يک ميهماني است
    يادمان ياران دوکوهه از ابتداي سال 1392 توسط تعدادي از جوانان منطقه 18 تهران (مسجد حضرت صاحب الزمان"عج"- بلوار معلم) جهت نشر فرهنگ دفاع مقدس و شناخت و ترويج معارف عاشورايي در سيره شهداء بنيان نهاده شد و تا امروز به صورت منسجم و منظم با استعانت از درگاه فيض الهي و عنايات خاصه شهيدان والامقام به فعاليت پرداخته است.
    فعاليت يادمان بصورت هفتگي در روزهاي جمعه (6 ماهه اول سال) از اذان مغرب و عشاء الي 22:30 و روزهاي پنج شنبه (6 ماهه دوم سال) از ساعت 14 الي اذان مغرب و عشاء در جوار قبور مطهر پنج شه?د گمنام دفاع مقدس واقع در منطقه 18 تهران بزرگراه شهيد آيت الله سعيدي - بلوار معلم - بوستان قائم برگزار ميگردد.
    از اهم برنامه هاي يادمان ميتوان به : ايستگاه صلواتي - غبارروبي و عطر افشاني مزار شهدا - نماز جماعت - زيارت عاشورا - ختم کلام الله مجيد بصورت حزب خواني - پخش آواهاي دفاع مقدس - روايتگري و خاطره گويي رزمندگان و نمايش فيلم مستند جنگ اشاره نمود.
    فاخلع نعليک شما هم دعوتيد
    www.yaranedokoohe.blogfa.com

نظرات