مسئول کمیته مرکزی خادمین شهدا با بیان اینکه مراحل ثبت‌ نام خادمین شهدا پیچیده نبوده و کسی در این گزینش مردود نمی‌شود، اعلام کرد: هدف از ثبت‌ نام خادمین شهدا، انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان است.

کمیته مرکزی خادمین شهدا برای نوروز 94 از 24 آذرماه فراخوان داد تا نسبت به جذب افراد علاقه‌مند به این حوزه و اعزام آنها به مناطق عملیاتی راهیان نور طی ایام نوروز، اقدامات لازم صورت گیرد.
 
درباره این موضوع محمد حاج‌رحیمی، مدیر مرکز تداوم ارتباط سازمان اردویی راهیان نور سپاه و مسئول کمیته مرکزی خادمین شهدا می‌گوید: «از زمانی که راهیان نور فعالیت خود را شروع کرد، بحث خادمین شهدا شکل گرفت و هر سال توسعه یافت؛ به این منظور از 5، 6 سال قبل، کمیته‌ای به این منظور تشکیل و سازماندهی شد که در هر سال و برای ایام راهیان نور جنوب و غرب، فراخوان داده می‌شود و علاقه‌مندان به این حوزه سازماندهی می‌شوند.
 
 
بر این اساس امسال هم طبق روال سال‌های گذشته، فراخوان ثبت‌نام خادمین شهدا برای نوروز 94 را اعلام کردیم. این فراخوان در 24 آذرماه اعلام شد و به مدت 10 روز از 25 آذر تا 5 دی‌ماه، ثبت‌نام علاقه‌مندان به خادمی انجام می‌شود. همچنین کمیته‌های خادمین شهدا به مدت 40 روز برای گزینش داوطلبان فرصت دارند و پس از تأیید این افراد، گروه خادمین از اسفندماه به مناطق عملیاتی اعزام می‌شوند.
 
 
در هر استان یک کمیته خادمین استان وجود دارد که تمام مراحل جذب و گزینش افراد هر استان در این کمیته‌ها انجام می‌شود. سپس درباره هر خادم استعلام گرفته می‌شود که اگر جواب استعلام مثبت باشد، اعزام فرد مورد نظر صورت می‌گیرد. نگاه ما به این مقوله، نگاه به یک اقدام فرهنگی است که گزینش در آن خیلی سخت نباشد، چون استخدام رسمی و سازمانی در آن مطرح نیست. هدف این است که افراد با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا شوند. سعی می‌شود که مراحل گزینش به صورت روان انجام شود و فقط احراز شود که افراد نامناسب در این فضا جای نگیرند، در غیر این صورت درِ این سازمان به روی همه علاقه‌مندان به خادمی شهدا باز است. مراحل گزینش نیز خیلی سخت و پیچیده نیست که افراد در آن مردود شوند. اکثریت مراجعه‌کنندگان به این حوزه قبول می‌شوند، چون مذهبی و ارزشی هستند و در گزینش معمولاً کسی مردود نمی‌شود، مگر اینکه مشکل خاصی داشته باشد.
 
 
تمام مراحل جذب و گزینش در کمیته خادمین شهدای استان‌ها انجام می‌شود و در نهایت این افراد به مرکز معرفی می‌شوند. البته امسال یک مقدار شکل کار را عوض کردیم و به کمیته خادمین شهدای استان‌ها میدان بیشتری دادیم که تقویت شوند و احساس کنند که تمام کار خادمین با آنهاست. نکته دیگر اینکه خادمین اذیت نشوند و وقتی می‌تواند تمام مراحل جذب را در شهر خود انجام دهند و این کار برای آنها راحت‌تر است، همین اقدام انجام شود تا اینکه با مرکز ستاد در تهران در ارتباط باشند.
 
 
وظیفه ستاد مرکز، سیاستگذاری، راهبری، برنامه‌ریزی و پشتیبانی است و خود استان‌ها متولی جذب و گزینش خادمین هستند. ستاد مرکز در فرایند جذب و گزینش چندان دخالت نمی‌کند. دستورالعملی را تنظیم کردیم که اجرای آن را به عهده کمیته استان‌ها گذاشتیم که استان‌ها باید مراحل آن را انجام دهند.
 
 
خادمین وقتی به منطقه اعزام می‌شوند، دو کار انجام می‌دهند. هدف اصلی از این کار آن است که ارزش‌های دفاع مقدس به این افراد که اغلب جوان هستند منتقل شود.
 
 
در ضمن این انتقال، خادمان می‌توانند کارهای خدماتی را در اردوگاه‌ها و یادمان‌ها برای زائران انجام دهند. در مرحله دوم، خادمان را در کارهای خدماتی به کار می‌گیریم و به زائران خدمات می‌دهیم. هدف اصلی آن است که آنها با فرهنگ خدمت‌رسانی شهدا آشنا شوند.
 
 
در همایش توجیهی که با مسئولان داشتیم، مسئولان را توجیه کردیم که فرایند ثبت‌نام و گزینش را تسهیل کنند و کار را به سمتی نبرند که جذب افراد سخت شود. اینکه گفته شده است دو نفر روحانی یا پاسدار معرفی شوند، به آن منظور است که دو فرد معتمد که اولویت با افراد روحانی یا پاسدار است، در قالب معرف، این فرد را تایید کنند. قطعاً روحانیون مسجد محل، افرادی را که در فعالیت‌های مسجدی و مذهبی هستند تایید می‌کنند. بعید است که فردی، مذهبی و معتقد باشد، ولی با روحانی محل ارتباط نداشته باشد. همه افرادی که به این منظور به کمیته خادمین مراجعه می‌کنند بسیجی هستند و فکر می‌کنم در این باره خیلی مشکلی نداشته باشیم. این موضوع دغدغه و مشکلی نیست. در بحث استعلام‌ها یک مقدار فرایند طولانی می‌شود و این موضوع مشکلی ایجاد نمی‌کند.»
 
*ایسنا
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات