نویسنده لرستانی کتاب «راهیان خرابات»:

بنیاد سعادتی نویسنده بیش از 40 عنوان کتاب در زمینه مختلف است که اغلب آن در مورد دفاع مقدس تالیف شده است و در شانزدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس کتاب "راهیان خرابات" از جمله آثار ایشان شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش لرستان خبر، بنیاد سعادتی نویسنده بیش از 40 عنوان کتاب در زمینه مختلف است که اغلب آن در مورد دفاع مقدس تالیف شده است و در شانزدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس کتاب "راهیان خرابات" از جمله آثار ایشان شایسته تقدیر شناخته شد.

 

به همین مناسبت با بنیاد سعادتی در زمینه آثار مختلف به گفتگو نشستیم.

 

 

شروع فعالیت شما در بحث تالیف کتاب در چه سالی بوده است؟

 

 اولین بار در سال 1372 شروع کرده ام آن هم با فلسفه انقلاب اسلامی ایران و در نیمه دوم 1372 هم در زمینه ایثار و شهادت شروع به کار کردم. اولین کتابی را که در حوزه دفاع مقدس به چاپ رساندم کتاب میثاق با شهدا بود که نگاه تحلیلی به وصیت نامه شهدایی بود که از دل خاک لرستان بزرگ شده اند و به سمت جبهه ها رفته اند.

 

 

 

چرا با وصیت نامه شهدا شروع کردید؟

 

دلیل شروع کردن با وصیت نامه های شهدا جملات زیبایی بود که در وصیت نامه آنها به کار رفته بود که امام خمینی(ره) درباره این وصیت نامه‌ها می فرماید: وصیت نامه های شهدا انسان را به لرزه در می آورد.

 

 

بعد از کار کردن تحلیلی روی وصیت نامه های شهدا دو کتاب دیگر به نام حدیث عشق و راویان اشک را به تالیف در آوردم که کتاب حدیث عشق روایت شهدایی بود که در پیروزی انقلاب هم نقش به سزایی داشتند مثل شهید حجت الاسلام فخرالدین رحیمی و شهید نعمت اله سعیدی.

 

DSC_0633

 

کتاب واقعیت هایی از جنگ توضیح دهید؟

 

کتاب سه جلدی واقعیت هایی از جنگ که در جشنواره کتاب سال دفاع مقدس در زمره کتاب های برتر قرار گرفت در مورد بعضی از جنگ ها و عملیات های دفاع مقدس است که در آن در مورد 10 تا 15 شهید مطالبی گفته شده است و نشر شاهد آن را انتشار داده است.

 

 

کدام یک از شهدایی که در مورد آنها کار کردید شما را تحت تاثیر قرار داد؟

 

کار برای شهدا فرقی ندارد و از هر شهید نکات جالب و شگفت انگیزی دیده می شود به عنوان مثال کتاب اذان صبح در شاخ شمیران در مورد زندگی نامه شهید عزیز قاسم پور است که این شهید والا مقام اهل شهرستان نورآباد است که از خاطراتی که این شهید داشته است و به عنوان نام کتاب هم به کار رفته است همین اذان صبح در شاخ شمیران است.

 

زمانی که برای عملیات حاج عمران آماده می شوند شهید قاسم پور معاون فرمانده عملیات است که به محض اینکه شاخ شمیران را به آنها نشان می دهند هم رزم شهید می گوید که دیدم قاسم گفت: ای شاخ کاش می آمدم و بر  آن قله‌ات اذان می گفتم و شهید می‌شدم.

 

زمانی که عملیات شروع می شود همان هم رزم شهید که این جمله را از قاسم شنیده بود می گوید زمانی که بر سر قلعه رسیدیم دیدم که قاسم شروع کرد به اذان گفتن، گلوله‌های دشمن از کنار قاسم عبور می‌کرد اما به قاسم نمی‌خورد اذان صبح قاسم که تمام شد خمپاره‌ایی به در سنگر کنار قاسم خورد و همان جا به شهادت رسید.

 

آیا در بحث اسارت هم کار کرده اید؟

 

 کتابی را با عنوان زندگی در شرایط سخت به تالیف درآورده ام که زندگی نامه آقای عجم عرفانی نژاد است.

 

DSC_0616

 

در حوزه کودک هم فعالیت داشته اید؟

 

دو کتاب در که داستان های کوتاه هستند به صورت 24 و 40 صفحه ایی هستند که به نام های تیغ و هم کلاسی سلام که خاطرات شهیدان آزما و زیودار است.

 

 

یاد نامه نویسی را از چه سالی شروع کرده اید؟

 

 مو ضوع یادنامه نویسی در کشور در سال 89 مطرح شد که من در سال 90 شروع به این فعالیت کردم که یادنامه با زندگی نامه تفاوت هست در یاد نامه شما در ارتباط با شهدای یک عملیات و یا شهدای یک صنف فعالیت می کنید و قالب مشخصی دارد به این صورت که صفحه اول عکس شهید و مشخصات آن، صفحه‌ی بعد خاطره هایی متناسب با موضوع و دست نوشته‌ها و اسناد است ولی زندگی نامه از همان کودکی شهید تا لحظه شهادت آن است.

 

تالیف کتاب راهیان خرابات از چه زمان شروع شد؟

 

 استارت این کتاب را در سال 90 زدم که حدود یک سال اسامی و اطلاعات افرادی که در واحد تخریب لشگر 57 حضرت ابوالفضل (ع) بوده اند را جمع آوری کردم که در زمان جنگ این واحد معروف به گردان اخلاص بوده و در این زمینه معاون پژوهشی سابق بنیاد شهید آقای اکبر زیودار و آقای حاج ناصر فرید معاون فرهنگی سپاه بنده را خیلی کمک کردند.

 

 

بعد از جمع آوری اطلاعات اولیه سراغ خانواده‌های شهدای واحد تخریب رفتم و با پیگیری منابع فهرست و ماخذ در 2 جلد آن را معرفی کردیم که در حال حاضر این 2 جلد به یک جلد تلفیق شده و از طریق نشر شاهد به چاپ رسیده که در جشنواره کتاب سال دفاع مقدس که بیش از 2500 اثر شرکت کرده بود شایسته تقدیر شناخته شد.

 

 

از سوی مسئولین حمایت نسبت به کتاب صورت گرفته است؟

 

متاسفانه خیلی کم بوده در حالی که تا جایی که من خبر دارم در استان های دیگر کتابی که تالیف می شود اولین خریداری آن کتاب توسط استانداری انجام می شود.

 

مسئولین نباید یک جانبه گرا باشند و فقط فضای اقتصادی رادر نظر بگیرند ما اگر فرهنگ را درست کنیم مسئله اقتصادی هم خود به خود حل می شود. سال گذشته از من 10 میلیون کتاب خریداری شد امسال که یک قسمت شعار مقام معظم رهبری فرهنگ است هیچ حمایتی از بنده مسئولین در بحث کتاب نداشته اند و باید توجه شود که کار فرهنگی باید به دست کسانی بدهیم که اهل آن هستند و دغدغه آن را دارند و خودشان در متن کار هستند.

 

/انتهای پیام

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • هنرمند

    اخر مگر حنان از باند بازی وسیاسی کاری بیکار میشود که برای فرهنگ وهنر دفاعکند خدا می داند حنان انقدر حوزه فرهنگ را تضیف وخوار نموده که سالهای سال طول میکشد دوباره به نقطه قبلی تازه برگردد به این اقا بگوید شما که هیچ محفل عمومی راهت نمی دهند چرا این پست را رها نمیکنید

نظرات