لرستان خبر گزارش می‌دهد؛

عضور شورای شهر خرم‌آباد در مورد «گُلوَنی» اظهار کرد: حتی زمانی که موضوع تاریخی کشف حجاب اتفاق افتاد، کسی جرات نکرد به سربند «گُلوَنی» زنان لر دست بزند چراکه گُلوَنی نماد غیرت ماست.

به گزارش لرستان خبر، 26 اردیبهشت‌ماه، به‌عنوان روز سربند لُری یعنی « گُلوَنی » نام‌گذاری شد تا زنان با پوشیدن این سربند لری در مراسم نمادین آن شرکت کنند و درواقع هدف از برگزاری این جشنواره معرفی این پوشش اصیل و زیبا به مردم است.

 

پوششی که در روزگاران گذشته نماد حجاب و عزت زنان لر بوده است.

 

 برای آشنایی بیشتر تاریخچه این گُلوَنی روسری لری، از عطا حسن‌پور کارشناس باستان‌شناسی وکاوشگر لرستانی سوالات دیگری پرسیدیم.

 

این کاوشگر لرستانی گفت: پیشینه گُلوَنی (سربند لُری) بر اساس بیان مورخانی مانند هرودت به دوره هخامنشیان و دوره ماد برمی‌گردد و بر اساس نوشته‌های تاریخی سربند جزئی از لباس‌های ایرانیان بوده است.

 

وی افزود: در قدیمی بودن این آداب کهن همین بس که نقش برجسته‌های تاریخی نشان می‌دهد که در دوران میلادی و حتی پیش از مادها زنان و مردان از دستار یا همان سربند استفاده کرده‌اند.

 

قدمت 3هزارساله گُلوَنی

 

 

 

کارشناس باستان‌شناسی عنوان کرد: بر اساس کاوش‌هایی که در باباجیلان ( دامنه کوه سر کشتی) منطقه‌ای در غرب شهرستان دلفان در حفاری گورستان عصر آهن (سه‌هزارساله) مستنداتی به دست آمد.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: در گور شماره دو این گورستان انگشتر مفرغی پیدا شد که به‌جای نگین، نقش‌بندهای از یک انسان با دو بال که از دل خورشید بیرون می‌آید دیده شد که این تصویر در فرهنگ پیش‌ازتاریخ با عنوان فروَهر یا همان انسان خدای گونه شناخته می‌شود.

 

 

 

حسن‌پور تصریح کرد: روی اندام این نقش سربندی که مانند کلاه دور سر قرار می‌گیرد مشخص‌شده‌ که مانند گُلوَنی های امروزی گوش، گردن و سینه را می‌پوشاند.

 

طراحان لباس و پارچه برای این طرح سنتی با ارائه طرح‌هایی متناسب نیاز روز تلاش‌هایی انجام نموده‌اند ولی برای معرفی بیشتر آن و درزمینهٔ فراتر از استان وشرکت دادن  در طرح‌های روز لباس جای کار بیشتری دارد.

 

امیدواریم مسئولان وطراحان لباس نیز برای استفاده واشاعه این طرح ودیگر طرح‌های سنتی استان در سطح وسیع گام‌های مؤثری در جهت احیاء فرهنگ بومی و محلی لرستان بردارند.

 

«گُلوَنی» مانع رسوخ انقلاب سفید پهلوی به لرستان

 

جافر وفایی عضور شورای شهر خرم‌آباد در مورد «گُلوَنی»  اظهار کرد: حتی زمانی که موضوع تاریخی کشف حجاب اتفاق افتاد، کسی جرات نکرد به سربند «گُلوَنی» زنان لر دست بزند چراکه گُلوَنی نماد غیرت ماست.

 

او تاکید کرد: گُلوَنی حمیت و غیرت قوم لر است. فرهنگی است که دست نخورده باقی مانده است. حتی انقلاب سفیدی که پهلوی می‌خواست آن را اجرا کند نمی‌توانست به اندازه سرسوزنی در لرستان رسوخ پیدا کند.

 

این عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر ادامه داد: بزرگان ما گُلوَنی را به عنوان تاج و افتخاری بر سر می‌دانسته‌اند که نماد ملی لرستان نیز هست. همه محفل‌های فرهنگی مذهبی ما باید روی موضوع گُلوَنی کار کنند؛ چراکه گلونی هم زیبایی خاص خودش را دارد و هم موازین دین را رعایت کرده است.

 

وفایی با بیا ن اینکه هم فرد از پوشش گُلوَنی لذت می‌برد و هم اینکه ترویج دین و آیین صورت می‌گیرد، اضافه کرد: جای تاسف است که این نماد ملی و مذهبی ما فراموش شود و بی‌توجهی و فراموشی آن ظلمی به زنان لُرستان است و این پوشش زیبا را باید هر چه زود‌تر و منسجم‌تر احیا کنیم.

 

«گُلوَنی»در خطر تحریف

 

او اظهار کرد: با آنکه فشارهای روحی و روانی فراوانی تا به امروز به زنان لرستان تحمیل شده است، تهاجم فرهنگی نتوانسته به فرهنگ ناب ما رسوخ پیدا کند. من شخصاً سپاس‌گزارم از همه کسانی که به فکر احیای گلونی هستند.

 

وفایی عنوان کرد: با تمام وجود از این نماد ملی حمایت خواهیم کرد. حتی اگر لازم باشد شخصاً هزینه کنیم.

 

او با بیان اینکه یکی از وظایف مهم شورای شهر احیای فرهنگ بومی است، بیان کرد: روز گُلوَنی نمایشگر همه داشته‌های فرهنگی و بومی ما و سرآغازی برای دیگر گام‌های مثبت در این زمینه و احیای موضوعاتی مانند ورزش‌های بومی و محلی نیز می‌تواند باشد.

 

عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر خرم آباد ادامه داد: تاریخ ما نشان می‌دهد که ما مرکز تمدن و فرهنگ هستیم و همه ما نیز به صورت نمادین در این مراسم ماندگار شرکت خواهیم کرد.

 

علی رغم سابقه درخشان گلونی که نماد حجاب و غیرت زنان لر بوده است اما متاسفانه در سال های اخیر این نماد با ارزش دست خوش تحریفات زیادی شده است و از نماد حجاب و عفا به نماد بی حجابی تبدیل شده است و با هویت آن فاصله گرفته است.

 

مسئولان برگزاری روز 26 اردیبهشت که به نام گلونی نامگذاری شده است به جای معرفی این نماد فرهنگی زنان شجاع و عفیف لرستانی دلخوش کرده اند به اجرای موسیقی و ترویج بی حجابی، که باید هر چه زودتر مسئولان مربوطه استان از تحریف «گلونی» جلوگیری کنند تا این نماد ججاب و مقاومت به نماد بی حجابی تبدیل نشود.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • علی

    بابا گل ونی اگر به شکل اصیل برسربسته شود که خودش ترویج بی حجابی است.

    آقای نماینده شورای شهرحداقل می تونی بپرسی که چطورگلونی می بسته اندوآیا ازدوطرف این نماد موها بیرون بوده یانه.پس گلونی نمی تواند نمادحجاب باشد.

  • بروجرد زرشکه.

    مخالف این پوشش بد در لرستان بودم و واقعا متأسفم و بهم واقعا برخورد امیدوارم مسئولین جواب این عملکرد بسیار بدشونو بدن. .. . هان تو ای دختر معصوم وعزیز عفت تو است به از پاکی زر

  • نگار

    مادر بزرگ هاي ما همه golvani دارن...موهاشون بافته و جلوي گردنشون بازه ولي چون زناي قديم هستن شايد به چشم نياد...و واقعا گلوني حجاب كامل نيست و بازم جاي شكر هست كه براي اين جشن نسل جديد پوشيدن و ممكن هست بعدها حتي اين رو هم نبينيم...شخصا خيلي صميميت ديدم توي جشن ديروز...انشالله كه هميشه همدل باشيم كنار هم و حواشي باعث دوري مردم از هم نشه...

  • ناشناس

    کی میگه ترویج بی حجابیه

    مادر من میپوشید و روی این گلونی پارچه ای دیگه که پوشانندگی بیشتری داره رو میندازه،

    اکثر زنای اطراف همینطورن حتی مادربزرگ صد و چند ساله ام.

نظرات