نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان:

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان گفت: میراث فرهنگی لرستان در «جشن گلونی» تخلف کرده و باید پاسخگو باشد و عده ای به فکر توجیه اتفاقات رخ داده شده نباشند.

به گزارش لرستان خبر، ججت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد میرعمادی شامگاه سه شنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌های غرب کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به اتفاقات رخ داده شده در «جشن گُلونی» اظهار داشت:بعد از برگزاری «جشن گُلونی» عده‌ای به دنبال توجیه مسائل پیش آمده هستند و مثلا می‌گویند جشن مبعث بوده نه جشن گلونی، که این تحلیل اشتباه است.

 

وی بابیان اینکه من در خطبه‌های نماز جمعه به مسائل خودمختاری حاضران نپرداخته‌ام، افزود: چند خطا در «جشن گُلونی» انجام‌شده است.

 

عده ای دنبال توجیه کردن اتفاقات جشن گُلونی

 

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان با اشاره به اینکه خطای اول این بوده که یک‌نهاد دولتی برگزارکننده مراسمی شده که هیچ‌کس دفاعی از آن نمی‌کند، بیان کرد: امروز عده‌ای یک توجیهی می‌کنند که این برنامه توسط سازمان میراث فرهنگی برگزار نشده درحالی‌که که اگر این برنامه خوب درمی‌آمد می‌گفتند متولی آن میراث فرهنگی بوده و حالا که خوب برگزار نشده می‌گویند میراث فرهنگی آن را برگزار نکرده است.

 

وی با اشاره به تخلفات سازمان میراث فرهنگی لرستان در برگزاری جشن گُلونی عنوان کرد: اگر بنا باشد روزی به نام روز گُلونی نام‌گذاری شود باید شورای فرهنگ عمومی این روز تصویب کند و میراث فرهنگی خلاف قانون عمل کرده و حتی مکان را نیز خلاف قانون در اختیار قرار داده و نیاز به مجوز شورای فرهنگ عمومی داشته است.

 

میرعمادی با اشاره به ضعف مسئولان برگزار کننده جشن گلونی و ضربه به آبروی زنان لر تصریح کرد: کسی که برگزارکننده این مراسم است باید قدرت اداره این مراسم را داشته باشد و حیثیت افراد حفظ شود چراکه خیلی از افراد به اعتبار اینکه یک جشن است در مراسم شرکت کرده‌اند و امروز عکس و تصاویر آن‌ها در دست افراد و سایت‌ها می‌بینند که خود بردن آبروی زنان و دختران لر است.

 

ضعف مسئولان برگزاری جشن گلونی عامل ضربه زدن به آبروی زنان لُر

 

وی تخلفات انجام‌شده توسط میراث فرهنگی لرستان را موضوع اصلی دانست و خاطرنشان کرد: بحث ما تخلفاتی است که انجام‌شده است و حرکات تعدادی از افراد که کارهایی کرده‌اند یک بحث جدا بوده و تخلفاتی که اداره کل میراث فرهنگی انجام داده است یک‌چیز دیگر است.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان شورای فرهنگ عمومی لرستان را شاکی میراث فرهنگی دانست و گفت: میراث فرهنگی کاری خلاف قانون انجام داده است و شورای فرهنگ عمومی فعلاً شاکی برگزارکنندگان جشنواره گلونی است چراکه اگر هرکس یک روز را نام‌گذاری کند و جشن بگیرد امکان ندارد.

 

شورای فرهنگ عمومی لرستان شاکی میراث فرهنگی

 

 

وی با اشاره به هویت و پیشینه گُلونی و انحراف ایجادشده در جشن گلونی افزود: برگزارکنندگان این جشن نتوانستند آبرو و حیثیت زنان و دختران لر را حفظ کنند و من نیز بیش از شما نسبت به گلونی اطلاع و آگاهی دارم و مسئله گلونی نشان غیرت، حجاب و عفت است و الان این جشن تنها انحراف ایجاد کرده است.

 

میرعمادی برنامه شیوه برگزاری جشن گلونی را انحرافی در فرهنگ اصیل مردم لرستان دانست و بیان کرد: گلونی نمادی برای مردم غیرتمند لر است و نباید این‌گونه این نماد را بشکنند و لرستان نمادهای بسیاری دارد که یکی همین حجاب است که برنامه‌های این‌چنینی ضربه زدن به فرهنگ لر بوده و برای این است که فرهنگ لر را منحرف کنند.

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات