نماینده ولی فقیه در استان لرستان:

نماینده ولی فقیه در استان لرستان: لازم است با یک برنامه ریزی جامع و کامل امورات فرهنگی، اجتماعی و تربیتی و اخلاقی جامعه را مسجد محورکنیم تا بار دیگر شاهد احیاء کارکردهای واقعی مساجد باشیم.

به گزارش لرستان خبر، آیت الله میرعمادی نماینده ولی فقیه در استان لرستان   با بیان این مطلب که امام خمینی (ره) مساجد را سنگر می دانستند، اظهار داشت: با این نگاه،  این سنگر نیازمند سنگربانان فهیم و توانمندی است تا بتوانند از این سنگر محافظت کنند.
 
 
آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه ائمه جماعات و نماز گزاران و هیات امناء سنگربانان مساجد هستند افزود: هریک از این سنگربانان وظایف خاص خود را دارند که به عقیده من اگر بخواهیم یک عامل را از سایر عوامل موثرتر در جذب جوانان به مساجد بدانیم آن امام جماعت است.
 
امام جمعه شهرستان خرم آباد در تشریح وظائف ائمه جماعات برای رونق یافتن مساجد و جذب بیشتر جوانان گفت: در وهله اول لازم است امام جماعت مسجد امورات مسجد را با برنامه ریزی به پیش ببرد. خوشروئی، خوش برخوردی، طولانی نکردن منابر، بیان مطالب علمی و مورد نیاز جوانان، ایجاد جاذبه و کشش برای جوانان به سمت مسجد. اخلاص، تواضع، منظم بودن در اقامه نماز و برنامه های مذهبی از دیگر خصوصیاتی است که امام جماعت برای جذب جوانان به مساجد باید رعایت کند.
 
این استاد حوزه علمیه در بیان وظائف هیات امناء و نمازگزاران در ایجاد جاذبه برای جذب جوانان اظهار داشت: لازم است هیات امناء و نمازگزاران به این باور برسند که زینت مساجد جوانان هستند. این جوانان هستند که باعث نشاط، پویائی، تحرک و فعال شدن مساجد می گردند. در حقیقت فعال بودن مساجد به حضور جوانان است. در این راستا پذیرش جوانان توسط هیات امناء و مردمی که برای اجرای فرایض دینی خود در مسجد حاضر می شوند یکی از عوامل مهم جذب جوانان است.
 
وی در توضیح این مطلب گفت: از آنجایی که جوانان در پی خلاقیت، نوآوری، زیبائی و نشاط هستند اگر هیات امناء مسجد بتواند به زیبائی مساجد بپردازد، خلاقیت جوانان را در امور مسجد اجرائی کند، پیشنهادات جوانان را بپذیرد، از رای و نظرشان بهره ببرد و بخشی از کارها را به جوانان واگذار کنند ما شاهد حضور بیشتر جوانان در مساجد خواهیم بود.
 
نماینده ولی فقیه در استان لرستان  در ادامه این گفت و گو با انتقاد از کمرنگ شدن نقش مسجد در امور اجتماعی و فرهنگی کشور به کارکرد های متعدد مسجد در اسلام اشاره کرد و افزود: در صدر اسلام این کارکرد حتی به اموری همچون قضاوت ، بسیج مردمی برای دفاع و جهاد، تعلیم و تربیت می رسیده است و به عبارتی مسجد محور کارهای فرهنگی،اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی بوده است. 
 
حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه به مرور زمان چون حکومتها از دین فاصله گرفته اند شکافی بین مساجد و کارکردهای واقعی اش ایجاد شد، گفت: امروز که به برکت خون شهیدان، مجاهدت علمای اسلام و ملت عزیز ایران حاکمیت دین در کشور برقرار شده باید تلاش شود تا مسجد به جایگاه ویژه خودش برگردد. امام جمعه شهرستان خرم آباد با اشاره به اینکه لازم است در امر تعلیم و تربیت یکی از محورها مساجد باشند به تمجید ازاقدام زیبای سپاه پاسداران در رونق بخشی به مساجد پرداخت و افزود:  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجرای طرح شجره طیبه صالحین را با محوریت مسجد برگزار می کند. این یک نمونه از بازگشت به کارکرد واقعی مسجد است. 
 
استاد حوزه علمیه به اجرای طرح های همچون جمع آوری زکات مال، زکات فطریه، رسیدگی به فقرا و نیازمندان محله با رویکرد مسجد محوری اشاره کرد و گفت: اجرای چنین طرحهایی به بازگشت مسجد به عنوان یک پایگاه اجتماعی به جامعه کمک می کند ضمن آنکه ضروری است در کنار چنین اموری برگزاری محافل مذهبی و دینی و مراسمات مختلف که برای بصیرت و آگاهی بخشی مردم برپا می شوند نیز با محوریت مساجد برگزار شوند.
 
وی در پایان بار دیگر تاکید کرد: لازم است با یک برنامه ریزی جامع و کامل امورات فرهنگی، اجتماعی و تربیتی و اخلاقی جامعه را مسجد محورکنیم تا بار دیگر شاهد احیاء کارکردهای واقعی مساجد باشیم. منبع: سراج 24
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات