لرستان خبر گزارش می‌دهد

آبشار طلایی نام پروژه ای است که قرار است در کنار عرصه های آبشار دره گرم افتتاح شود و امید است که مشکلات ساختاری منطقه دره گرم در کنار احداث این طرح برطرف شود

به گزارش لرستان خبر، شهر خرم آباد به دلیل توپوگرافی و اقلیم معتدل به طور طبیعی بستر جاذبه های گردشگری کم نظیر و بی نظیری است که سبب شده بعضی از کارشناسان در تقسیمات جاذبه های گردشگری این شهر را به عنوان پایتخت ژئوتوریسم کشور معرفی کنند.

DSC01511

یکی از جاذبه های بی نظیر شهر خرم آباد که از قضا کمتر شناخته شده است آبشار دره گرم است، جاذبه ای که در نزدیکی بافت مسکونی شهر خرم آباد در محله دره گرم واقع شده است و از این جهت در ایران بی نظیر است و با چند دقیقه پیاده روی در مناطقی چون دره گرم، شهرک آذربایجان و شهرک پارسیلون می توان به دامنه عرصه های آن دست یافت.

 

 

آبشار دره گرم دارای آب فشان های متعدد در طول مسیر خود است و حوضچه های آب این آبشار در دامنه مخملکوه جلوه گری می کند اما با وجود این عرصه های زیبا، به دلیل مساعد نبودن محیط اطراف، و ضعف زیر ساخت ها، در شهر خرم آباد آنچنان شناخته شده نیست و نتیجه این که طبیعت گردان کمتری به این نقطه جذاب شهر خرم آباد سفر می کنند.

DSC01495

برای اصلاح محیط پیرامونی آبشار و دسترسی آسان طبیعت گردان و استفاده حداکثری از ظرفیت های جاذبه آبی دره گرم، شهرداری خرم آباد  یک طرح جامع برای اراضی پایین‌دست و حاشیه رودخانه آن تدارک دیده، این طرح که شامل 32 هکتار است احداث رستوران، هتل، شهربازی، فضای سبز، پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی و مجموعه ورزشی شامل زمین‌های فوتبال، گلف و والیبال در آن پیش‌بینی‌شده است

.

 

این طرح در زمان مهرابی شهردار سابق خرم آباد دنبال شد و هم اکنون نیز شهردار خرم آباد پیگیر احداث زیر ساخت های این آبشار است.

 

 

 

 یحیی عیدی بیرانوند شهردار خرم آباد در مورد احداث زیرساخت های آبشار دره گرم تحت عنوان پروژه ای به نام آبشار طلایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پروژه آبشار طلایی در کمیسیون ماده 5 مصوب شده است و هم‌اکنون کار اجرایی آن آغاز شده است.

 

 

عیدی بیرانوند گفت: عده‌ای زمین‌خوار با ساخت‌ وساز غیر‌مجاز و همچنین انباشته شدن نخاله‌ها قصد تصرف آن منطقه را داشتند که با اجرای این طرح از رشد آن‌ها جلوگیری کرده و ساخت ‌وساز‌های غیر‌مجازی که در آنجا صورت گرفته را در اسرع وقت تخریب خواهیم کرد.

 

 

 

منطقه ای که آبشار در بستر آن واقع شده از گذشته تا به حال آبستن حوادث و مشکلات بسیاری بوده است که چند نمونه آن را شهردار خرم آباد اعلام کرد، و بعضی مسائل حاشیه ای دیگر درکنار محیط پیرامونی این آبشار وجود دارد.

DSC01471

 

دره گرم از مناطق کمتر توسعه پیدا کرده شهر خرم آباد است و سایه  فقر و عمران شهری ضعیف بر این منطقه سنگینی می کند و به طور قطع احداث پروژه ای با این مقیاس می تواند بر اقتصاد مردم  و بافت عمرانی منطقه دره گرم اثر بگذارد و در این جا لازم است همانند طرح های برنامه ریزی شهری عمل شود.

 

 

غایت و هدف اصلی برنامه ریزی شهری، رسیدن به سرفصل توسعه پایدار است بنابراین در طراحی بر اساس برنامه ریزی شهری، همیشه هر بنا، طرح کلان شهری و یا بین شهری و یا بزرگتر از آن، به گونه ای طراحی می شوند که بتوانند به جغرافیای اطراف خود سرویس دهد تا کل منطقه به درصدی از توسعه یافتگی در حد توان برسند.

 

 

چگونگی خدمات دهی در طرح های کلانی که بر اساس برنامه ریزی شهری طراحی می شوند با در نظر گرفتن عملکردهای ثانویه در کنار عملکرد اصلی بنا محقق می شود.

 

 

به طور مثال اگر قرار است بر اساس سرفصل های طراحی شهری یک کتابخانه بزرگ شهری در یک محله فقیر نشین احداث شود، ساخت یک کودکستان که به خانواده های فقیر اطراف سرویس می دهد در طرح پیش بینی می شود، در این گونه طراحی به مناطق اطرف پروژه نقش داده می شود و با احداث ریز فضاهای مرتبط با مشکلات منطقه، به مردم اطراف سرویس می دهد.

 

 

با تشکر از مجموعه شهرداری خرم آباد برای احداث مجموعه آبشار طلایی در منطقه دره گرم، این سوال را باید از مسئولان پرسید پیش بینی کدام عرصه یا فضای خدماتی در این مجموعه شده که مشکلات مردم منطقه را حل می کند.

 

به طور مثال هم اکنون مردم منطقه دره گرم به لحاظ داشتن درمانگاه و یا پزشک در کمبود به سر می برند و یا سرانه کتابخانه در مناطق نزدیک آبشار همچون دره گرم، شهرک پارسیلون، آذربایجان و کوی پاسدران نزدیک به صفر است، و چندین مشکل دیگر که جای دارد شهرداری این مشکلات را در طرح جامع آبشار طلایی ببیند.

 

139312270934069394943984

ساخت زیر ساخت های اطراف جاذبه بی نظیر درون شهری خرم اباد یعنی آبشار دره گرم یک ضرورت است تا علاوه بر فراهم شدن فضاهای تفریحی سالم در شهر، میزان جذب گردشگر در منطقه نیز افزایش یابد و بر اساس احکام برنامه ریزی شهری باید در کنارساخت زیر ساخت، مشکلات ساختاری  و نیازهای مردم منطقه دره گرم، شهرک پارسیلون و شهرک آذربایجان در طرح دیده شوند.

  

 

 

لازم به ذکر است که این اثر طبیعی در 26 آذر سال 93 با حضور اعضاء شورای ثبت کشور در جلسه شورای ثبت و تعیین حریم آثار تاریخی در سازمان میراث فرهنگی کشور در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت ملی رسید.

 

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات