لرستان خبر گزارش می دهد؛

سنت گلمالی این روزها و در آستانه عاشورای حسینی از سوی ضد مذهب ها و مخالفان فرهنگ های محلی مورد تعرض قرار گرفته است

به گزارش لرستان خبر،یکی از آیین های عاشورایی سنّت کهن، عرفانی و زیبای خرره مالی است که مخصوصا در استان لرستان و شهرهای خرم آباد و بروجرد و ... جلوه ای متفاوت می یابد، اما متأسفانه در سال های اخیر این مراسم همواره با تهدید یک ائتلاف بین ضد لُرها, ضد مذهب ها و ضد فرهنگ های محلی، به اسم محیط زیست رو به رو است

 

  فعالان لُر باید به هوش باشند که مراسم خرره مالی (گل مالی) در روز عاشورا یک میراث با ارزش لُری است. این مراسم غیر از اجر أُخروی و تأثیر معنوی اش، برای لرهای فیلی یک پرچم هویت و سرمایه اجتماعی است، مثلا هیآت لرهای مهاجر در استان تهران و شهرهای بزرگ و کوچک دیگر غالبا در روز عاشورا، نمودی خاص دارد و باعث همدلی و همکاری لرهای مینجایی و لک و... می شود.

 

 

  در حالی که مناطقی مثل کاشان با بها دادن به میراث های حسینی (ع) خود با مراسمی همچون قالیشویان توانسته اند قریب به یک میلیون توریست از سراسر کشور و جهان جذب کنند، برخی عادت دارند آداب و رسوم لُری را همواره از دیدی خاص بنگرند و به تحقیر و سیاه نمایی در این باره بپردازند!

 

139308131145346744001964

  اتهام تخریب محیط زیست در مراسم گلمالی هیچگاه حتی قابل قیاس با آسیبی که "سیزده به در" به طبیعت می زند یا حتی قتل عام ماهی قرمز سفره نوروز نیست، مردم آزاری آن هیچ گاه به پای مراسم "چهارشنبه سوری" نمی رسد، اگر تخریب طبیعت و یا قتل ماهی های قرمز ربطی به ذات و اصل مراسم نوروز و سیزده به در ندارد، استفاده از چوب درختان برای خشک شدن بعد از مراسم گلمالی نیز ربطی به اصل این مراسم ندارد.

 

 

  قابل ذکر است در سال های اخیر به همّت ادارات محیط زیست، منابع طبیعی، شهرداری و برخی نهادهای خیریه گرمای لازم در مراسم خرره مالی به وسیله سوخت هایی مثل گاز و نیز هیزم های خشکی که قبلا تهیه شده است تأمین می شود، ضمن این که با فرا رسیدن فصل گرما در سال های آتی نیاز به آتش کمتر و کمتر می شود.

139308131149409384002294

 

  عاشورای خرم آباد تنها عاشورای یک شهر شیعه نشین جهان است که به جای سیاه رنگ بودن، زردرنگ است، این مراسم بسیار غرور آفرین، زیبا، عرفانی و حسینی (ع) است و همواره مورد تأیید و حمایت مراجع عظام تقلید، مخصوصا مرجع عالیقدر، آیت الله بروجردی (ره) بوده که خود ایشان از جمله شرکت کنندگان در این مراسم در شهر بروجرد بوده و از گِل این مراسم به منظور تبرّک استفاده می کرده است.

 

 

  طبیعی است که سنت خرره مالی همچون هر سنت دیگری نیاز به مدیریت و حمایت از سوی نهادهای دولتی و غیر دولتی دارد، اما نباید برخی آسیب های احتمالی حاشیه ای را به پای اصل مراسم گذاشت.

 

139308131144434904001954

  جالب اینجاست که برخی از همین جمعیت های ضد مذهب، ضد لر و ضد فرهنگ های محلی، ژست دفاع از حیثیت لُر و لرستان به خود می گیرند، اگر دقّت کنید اغلب این گروه اخیر از هرچیزی که نشان هویت لُری باشد بیزار و دلزده اند و فکر می کنند سخن گفتن به زبان لُری، استفاده از لباس های لُری و حتّی خود واژه لُر چندان چندان زیبا نیست.

 

 

  هم اکنون با جستجوی کلمه "گلمالی" در موتور گوگل اولا بیشتر تصاویر مربوط به گلمالی مردم بیجار است در حالی که گل مراسم مربوط به لرستان از خاک بیخته شده و مخصوص است و ثانیا بیشتر این تصاویر از جنبه های به ظاهر منفی این مراسم است و توسط مخالفان و تخریب گران مراسم و یا بی دقّتی شهروندان تهیه و منتشر شده است.

 

13930813114158974001924

به تمام فعالان لُر مخصوصا مدیران رسانه ها، سایت ها، گروه های مجازی و... توصیه می شود در انعکاس مطالب و تصاویر مربوط به سنت گلمالی بسیار حسّاس و زیرک باشند و بهانه به دست تخریب گران ندهند، به عنوان مثال در انتشار تصاویر گلمالی بکوشند حضور جوانان و کودکان، جلوه های عرفانی مراسم، چهره های مصمم، قوی و راضی مردان و زنان، با سوادان،محیط های دانشجویی و فرهنگی را بیشتر مورد تأکید قرار بدهند تا مشخص شود تمام مردم لرستان اراده دارند این سنت دیرینه، زیبا، عرفانی و جذاب خود را حفظ کنند.

 

 

  اجازه ندهیم در سایت ها، گروه های مجازی محافل خصوصی و عمومی و... کامنت های تخریب گران این میراث کهن و ارزشمند مان را تخریب کنند، به سایت های ملی و گروه های مجازی سر بزنیم و جلوه های معنوی، قومی و عاشورایی این مراسم را یادآور شویم.

منبع: خبر افلاک

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • امیدنژاد


    تشکر از این دغدغه مطرح شده

  • سعید

    احسنت

  • مجید

    ممنون از پیگیری شما در این رابطه

نظرات