ثبت نام 20 هزار لرستانی برای پیاده روی اربعین؛

نخستین جلسه ستاد اربعین لرستان امروز با حضور فرمانده سپاه لرستان، استاندار و دیگر مسولان ارشد استان برگزار و بر بسیج تمام امکانات استان تاکید شد.

به گزارش لرستان خبر، سردار مرتضی کشکولی امروز در نخستین جلسه ستاد زائران اربعین حسینی که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد با اشاره به اینکه در بحث اسکان زائران لرستانی نیازمندی‌ها اسکان تأمین‌ شده است، اظهار داشت: در نجف دو و در کربلا یک مدرسه برای اسکان زائران لرستانی در نظر گرفته‌ شده که بخشی از نیازهای زائران را  برطرف می‌کند.

 

وی با بیان اینکه تاکنون چهار تریلر از استان لرستان وسایل ضروری و موردنیاز زائران را به کربلا و نجف منتقل کرده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 12 هزار نفر زائر از لرستان به کربلا معلی اعزام شود.

 

فرمانده سپاه استان لرستان عنوان کرد: با توجه به اینکه استان لرستان در مسیر کاروان‌های زائران اربعین قرار دارد، باید از طریق مجتمع‌های بین‌راهی، حسینیه‌ها و مساجد از زائران حسینی استقبال شود.

 

وی خاطرنشان کرد: سپاه پاسداران جهت استقبال و پذیرایی از زائران اربعین حسینی در کنار سایر دستگاه‌های استان تمام تلاش خود را به کار گرفته  است، بنابر این از استاندار لرستان و سایر مسئولان استان انتظار می‌رود که در مسیر زائران اربعین ایستگاه‌های صلواتی برای پذیرایی قرار دهند.

 

کشکولی با اشاره به اینکه سال گذشته زائران لرستانی در هنگام برگشت با مشکلات کمبود حمل‌ و نقل روبه‌رو بودند، گفت از مسئولان استان انتظار می‌رود که امسال خودروهای بیشتری در نظر بگیرند و در این زمینه نظارت خوبی برای برگشت زائران لرستانی در مرز مهران داشته باشند.

 

وی اظهار داشت: سال گذشته بیش از 100 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس از لرستان به مهران اعزام شدند که این تعداد کافی نبوده بنابراین انتظار داریم امسال این میزان افزایش یابد.

 

 

فرمانداران استان لرستان نسبت به تشکیل ستاد "زائران اربعین" اقدام کنند

 

هوشنگ بازوند هیز در این جلسه، اظهار داشت: سال گذشته تا حدودی متولی خدمات‌دهی به زائران اربعین مشخص نبود اما امسال با اتخاذ تصمیم مسئولان کشوری، مسئولیت اعزام زائران با وزارت کشور است.

 

وی افزود: امروز با تشکیل نخستین جلسه هماهنگی یک سری از وظایف به دستگاه‌های مربوطه محول شد بنابراین با توجه به اینکه لرستان یکی از  استان‌های معین در ایلام است، چهار دستگاه اجرایی لرستان فردا نسبت به برگزاری یک موکب در مرز مهران اقدام می‌کنند.

 

استاندار لرستان عنوان کرد: با اعزام مدیران دستگاه‌های اجرایی لرستان به مرز مهران، مشکلات و نیازهای مردم جهت تأمین به استان اعلام می‌شود ضمن اینکه با همه دستگاه‌های اجرایی نیز هماهنگی شده تا کارهای لازم را انجام دهند.

 

وی با اشاره به همکاری نیروی انتظامی و سپاه پاسداران لرستان در این زمینه، بیان کرد: فرمانداران باید نسبت به تشکیل ستاد زائران اربعین حسینی در شهر خود اقدام کنند بدین معنا که هر کدام از فرمانداری‌ها با راه‌اندازی این ستاد باید بتواند خدماتی را به زائران ارائه دهند.

 

بازوند با بیان اینکه خدمت‌دهی فرمانداران به زائران از طریق مجتمع‌های بین‌راهی و یا مساجد تعریف می‌شود، گفت: برای خدمات‌دهی به زائران اربعین حسینی به فرماندار و شهرداری‌های استان وظایفی محول شده تا بتوانیم مشکلات زائران را نسبت به سال گذشته کمتر کنیم.

 

وی با تأکید بر اینکه مشکل اصلی زائران  برگشت آن‌ها به‌ویژه در بحث حمل‌ونقل است، اظهار داشت: سازمان  پایانه‌های لرستان موظف شده در آنجا مکانی در اختیار قرار دهد و با نصب تابلوهای مشخص به زائرانی که می‌خواهند به محل اقامتشان برگردند خدمت رسانی کند.

 

وی افزود: فرمانده سپاه برای اسکان زائران لرستانی دو موکب در نجف و کربلا در نظر گرفته است که با هماهنگی‌های انجام‌شده مشکل اسکان زائران تا حدودی برطرف می‌شود.

 

مسولان برای رفع مشکل ویزای اربعین در لرستان اقدام کنند

 

میثم کشکولی، دبیر قرارگاه صاحب‌الامر لرستان نیز در این جلسه اظهار داشت: در بحث حمل‌ و نقل زائران از یک ماه و نیم گذشته فعالان اعزام‌های مردمی را رصد کرده‌ایم که بر اساس گزارش‌های این افراد سال گذشته نسبت به حمل‌ و نقل از استان، مرز و بالعکس سروسامانی‌هایی وجود داشته، بنابر این انتظار می‌رود امسال این‌گونه نباشد.

 

وی افزود: باید بازرسی از خودروها و اتوبوس‌هایی که هنگام اربعین به‌ویژه در هنگام برگشت از زائران کرایه چند برابر می‌گیرند انجام  و با افراد متخلف برخورد شود.

 

فرمانده قرارگاه صاحب‌الامر لرستان با اشاره به اینکه هم‌اکنون گرفتن ویزا در لرستان به‌سختی انجام می‌شود، عنوان کرد: انتظار می‌رود مسئولان استان برای رفع این مشکل اقدام لازم را انجام دهند.

 

بیش از 20 هزار لرستانی برای پیاده‌روی اربعین ثبت نام کردند

 

سید حمید مصطفایی نیز با بیان اینکه سازمان حج و زیارت جهت ساماندهی اطلاعات زائران اربعین حسینی اقدام به راه‌اندازی سامانه سماح کرد، اظهار داشت: روز بیستم آبان ماه 15 هزار نفر از استان لرستان در سامانه سماح ثبت‌نام کردند که این آمار همچنان در حال افزایش است.

 

وی افزود: بر اساس آخرین آمار 20 هزار و 642 نفر لرستانی در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند که البته این آمار به طور حتم باز افزایش پیدا می‌کند.

 

معاون سازمان حج و زیارت لرستان عنوان کرد: تاکنون هفت هزار و 410 از شهرستان خرم‌آباد، چهار هزار و 426 نفر از بروجرد،  دو هزار و 573 نفر از کوهدشت، یک هزار و 771 نفر از الیگودرز، هزار و 609 نفر از دلفان، یک هزار و 52 نفر از دورود و یک هزار و 380 نفر از شهرستان سلسله در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

 

وی با بیان اینکه اطلاعات افراد ثبت‌ نام‌ شده توسط دفاتر زیارتی استان رصد و ثبت می‌شود، بیان کرد: تعداد افراد ثبت‌نام‌شده استان در قالب 9 هزار و 382 گروه است که البته هنوز روادید نگرفته‌اند.

 

مصطفایی با اشاره به اینکه در حال حاضر ثبت‌نام پیاده‌روی اربعین حسینی انجام می‌شود، تصریح کرد: سازمان حج و زیارت برای ترغیب مردم به پیاده‌روی اربعین، در بحث دلار برای افرادی گروهی تا پنج نفر  باشند ویزای انفرادی که 40 دلار است برای آن‌ها در نظر گرفته است.

 

وی گفت: ویزای زائرانی که بخواهند به شکل گروهی و از پنج نفر به بالا به پیاده‌روی اربعین بروند 30 دلار است که 10 دلار  جهت ترغیب افراد در قالب گروه تخفیف داده‌ شده است.

 

معاون سازمان حج و زیارت لرستان با اعلام اینکه حضور زائران در ایام اربعین به شکل کاروانی عملاً امکان‌پذیر نیست، اظهار داشت: با توجه به حجم کثیر زائران اربعین حسینی حضور زائران به‌ صورت کاروانی عملی نمی‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه سازمان حج و زیارت برای ترغیب دانشجویان به پیاده‌روی اربعین حسینی جلساتی با ستاد عمره دانشگاهیان برگزار کرده است، افزود: سازمان حج و زیارت برای اعزام دانشجویان به پیاده‌روی اربعین هر گونه امکانت و تسهیلی که در امور مکاتبات نیاز باشد انجام می‌دهد.

 

مصطفایی عنوان کرد: با توجه به اینکه افرادی که گذرنامه آن‌ها مفقودشده حدود شش ماه طول می‌کشد که گذرنامه جدید دریافت کنند، سازمان حج و زیارت از طریق مکاتبه‌ای که با اداره گذرنامه انجام می‌دهد این مانع شش‌ ماهه برطرف شده و افراد به‌ راحتی می‌توانند گذرنامه خود را در کمترین زمان دریافت کنند.

 

وی بیان کرد: جهت اخذ کمک‌های اصناف به زائران اربعین جلسه‌ای با سازمان صنعت، معدن استان لرستان برگزار شد تا در تأمین آب‌معدنی که یکی از نیازهای ضروری زائران است اقدام کنند.

 

معاون سازمان حج و زیارت لرستان تصریح کرد: تمامی اعزام‌های زمینی و هوایی به شکل کاروانی پایان آبان ماه در سراسر کشور کنسل شده چرا که تمام هتل‌ها و محلات اسکان در نجف، کربلا و کاظمین  در اختیار زائران پیاده‌روی اربعین قرار می‌گیرد.

 

وی گفت: صنف کامیون‌داران در بحث حمل‌ و نقل می‌توانند به زائران اربعین حسینی کمک کنند که در این راستا از کامیون‌دارانی که قصد خدمت به زائران را دارند درخواست می‌شود به مرکز عتبات عالیات استان لرستان اعلام آمادگی کنند.

 

آمادگی مجتمع‌های بین‌راهی استان لرستان برای پذیرایی از زائران

 

حسن رحمانی نیز در این جلسه با بیان اینکه حمل‌ و نقل استان لرستان جهت خدمات‌دهی به زائران پیاده‌روی اربعین آمادگی دارد، اظهار داشت: فعالیت پایانه‌های مرزی در سطح ملی توسعه‌ یافته و به چهار برابر ظرفیت رسیده است.

 

وی با بیان اینکه حمل‌ و نقل استان در بحث مجتمع‌های خدماتی و بین‌راهی آمادگی کامل دارد، افزود: این مجتمع‌ها امکانات لازم را در اختیار زائران قرار می‌دهند و با کسانی که بخواهند در طول مسیر ایستگاه صلواتی برپا کنند همکاری می‌شود.

 

مدیرکل حمل‌ و نقل استان لرستان عنوان کرد: هر استانی در پایانه‌های مرزی مهران یک فضای مشخص برای حمل‌ و نقل در اختیار دارد که توسط بالن مشخص‌ شده است.

 

وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌ شده سه میلیون نفر از مردم ایران در مراسم اربعین حضور پیدا کنند، تصریح کرد: وسایل نقلیه اداره کل حمل‌ و نقل استان لرستان در این پایانه‌های مرزی برای انتقال زائران مستقر می‌شوند، در استان 115 دستگاه اتوبوس و نزدیک به 900 دستگاه مینی‌بوس دارای کارت هوشمند هستند.

 

رحمانی خاطرنشان کرد: سال گذشته برای برگشت زائران اربعین حسینی 566 دستگاه اتوبوس و 845 دستگاه مینی‌بوس برای انتقال زائران به استان در نظر گرفته شد.

 

وی گفت: امسال تعداد زائران اربعین حسینی افزایش‌یافته بنابر این وسایل نقلیه‌ای که برای انتقال آن‌ها در نظر گرفته‌ شده نیز افزایش می‌یابد.

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات