مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان گفت: پنجمین معبر بصیرت بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان با تلاش شبانه روزی ۶۰ نفر از دانشجویان بسیجی این دانشگاه در زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع در حال آماده‌سازی است.

به گزارش لرستان خبر، علی ابراهیمی ضمن تبیین آثار نمایشگاه معبر بصیرت که از آن به عنوان بزرگترین نمایشگاه آبی و خاکی در سطح دانشگاه های کشور در راستای به تصویر کشیدن نمایی از واقعیت های هشت سال دفاع مقدس و  جنگ نرم نام برده می شود؛ آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص روند آماده سازی این نمایشگاه را تشریح کرد.

 

متنی که اکنون پیش رویتان قرار دارد، مصاحبه تفصیلی با علی ابراهیمی است:

 

خبرگزاری دانشجو: معبر بصیرت چگونه نمایشگاهی است و هدف از برپایی آن چیست؟

 

نمایشگاه معبر بصیرت نمایشگاهی است که اسفند ماه هر سال و همزمان با اعزام کاروان های راهیان نور با هدف به تصویر کشیدن نمایی از صحنه های عشق و دلدادگی شهدا و رزمندگان در هشت دفاع مقدس و نبردی که امروز در عرصه جنگ نرم با آن دست به گریبانیم، توسط دانشجویان بسیجی دانشگاه لرستان در زمینی به مساحت یک هکتار برپا می شود.

 

 

این نمایشگاه نه تنها مورد استقبال کاروان های راهیان نور استان و دیگر کاروان ها از سراسر کشور قرار می گیرد؛ بلکه پذیرای دانشجویان و کسانی است که به هر دلیلی از غافله اردوهای راهیان نور بازمانده اند.

 

خبرگزاری دانشجو: ایده برپایی نمایشگاه معبر بصیرت از چه زمانی توسط بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان مطرح و اجرایی شد؟

 

قبل از پاسخ به این سوال باید بگویم که اگر از هر کسی پرسیده شود که قهرمان کشورت چه کسی است قطعا پاسخی برای آن دارد و با این حال اگر این سوال از ما پرسیده شود می گوییم که شهدا، حقیقتا قهرمانان اصلی کشور ما هستند. در واقع قهرمان ما شهیدی است که با دستکاری شناسنامه خود سن اش را به گونه ای نشان دهد که به جبهه عزام شود. قهرمان ما شهیدی است که گناه خود را این می داند که چرا زودتر به فرماندهش سلام نکرده است. و یا قهرمان ما شهیدی است که موقع گل زدن در بازی فوتبال خود را سرزنش می کند که چرا مغرور شدم. بدون شک این شهدا که از همه چیز دنیا گذشتند تا کسی به این آب و خاک چپ نگاه نکند و اندیشه نفوذ را در سر نپروراند قهرمانان واقعی کشور ما هستند؛ پس هر کسی در مقابل این خون هایی که ریخته شده و این فداکاری ها مسئول است. دانشجویان بسیجی دانشگاه لرستان هم با به این نگاه از سال 1390 به این نتیجه رسیدند که با ایجاد بزرگترین نمایشگاه آبی خاکی معبر بصیرت قدمی هر چند کوچک را برای ادای دین به شهدا و قهرمانان واقعی این ملت بردارند.

 

 

البته محصور شدن دانشگاه لرستان در بین تپه ماهورهای حاشیه شهر خرم آباد بستر مناسبی را برای طراحی و بازسازی مناطق عملیاتی در هشت سال دفاع مقدس فراهم کرده است که با فراهم بودن چنین فضایی دانشجویان خوش فکر و بسیجی این دانشگاه نیز با پی بردن به این ظرفیت در چند سال اخیر توانسته اند که با برپایی نمایشگاه معبر بصیرت در عرصه ای به مساحت یک هکتار نه تنها پلان هایی از مناطق عملیاتی را در این نمایشگاه به تصویر بکشند؛ بلکه موفق شده اند که گام های موثری را در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دانشگاه لرستان برداند.

 

خبرگزاری دانشجو: با توجه به بالا بودن حجم کار و آماده سازی فضای نمایشگاه در یک عرصه 10 هزار متر مربعی آیا طی سال های اخیر در جلب حمایت مسئولان دانشگاه با مشکلی مواجه نشده اید؟

 

خوشبختانه از سال 90 تا کنون که پنجمین نمایشگاه معبر بصیرت در حال آماده سازی است نه تنها مسئولان دانشگاه لرستان؛ بلکه نهادهای نظامی نیز نهایت همکاری را در راستای آماده سازی این نمایشگاه به عمل آورده اند. بدون شک آماده سازی نمایشگاهی که نیازمند حفر کانال، خاک برداری برای برپایی غرفه ها و تامین تجهیزات و ادوات نظامی است بدون پشتیبانی مالی و لجستیکی امکانپذیر نیست.

 

 

بدون شک حمایت هایی که امروز از جانب مسئولان در راستای برپایی بزرگترین نمایشگاه آبی خاکی دانشگاههای کشور در دانشگاه لرستان به عمل می آید نتیجه اعتمادی است که به دانشجویان شده است.  نباید از این مسئله غافل شویم که نمایشگاه معبر بصیرت هر ساله در یک شهر کوهستانی و آن هم در روزها و شب های سرد زمستانی بهمن ماه آماده بهره برداری می شود و با این حال اینکه ظرف چند دوره برپایی نمایشگاه معبر بصیرت مسئولان امر هر سال با انگیزه بیشتری برای پشتیبانی وارد عمل می شوند خود گویای این واقعیت است که دانشجویان بسیجی در برپایی این نمایشگاه نمره قبولی گرفته اند.

 

خبرگزاری دانشجو: نمایشگاه معبر بصیرت در چهار دوره ای که برپا شده است دارای چه بخش هایی بوده و استقبال از آن چگونه بوده است؟

 

یکی از مهمترین اهداف برپایی نمایشگاه معبر بصیرت این است که فضایی مانند فضای مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس ایجاد شود تا زائرین کاروان های راهیان نور پیش از وارد شدن به این مناطق شناخت اولیه ای را نسبت به مناطق عملیاتی پیدا کنند و با این حال در این راستا طی سال های گذشته یک کانال با الگو گرفتن از کانال گردان کمیل در منطقه عملیاتی فکه در محل این عرصه حفر شده است که بازدیدکنندگان برای ورود به غرفه های مختلف نمایشگاه باید از این کانال که طول آن 60 متر و عمق آن دو متر بوده است، عبور کنند.

 

 

بازدیدکنندگان از نمایشگاه معبر بصیرت طی سال های قبل با عبور از کانال حفر شده 13 غرفه شامل غرفه های دفاع مقدس، جنگ نرم، عفاف و حجاب، امر به معروف و نهی از منکر، مهدویت، بیداری اسلامی، سبک زندگی اسلامی ایرانی، تمدن سازی نوین اسلامی و غرفه های توسل به ائمه (ع) شامل غرفه بقیع که به نام غرفه مادر برپا می شده است را بازدید می کرند. در واقع یکی از اولویت های اصلی در نمایشگاه معبر بصیرت در کنار انتقال ارزش های دفاع مقدس پرداختن به دغدغه های رهبر معظم انقلاب بوده است.

 

از جمله اتفاق های خاطره انگیزی که به بهانه برپایی نمایشگاه معبر بصیرت دانشگاه لرستان اتفاق می افتد این است که خاطره استقبال و پذیرایی از کاروان های اعزامی رزمندگان به مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس در خاطره کسانی که آن روزها را درک کرده اند و حتی زائرینی که زمانی برای لحظاتی هر چند کوتاه برای زدودن گرد خستگی در لرستان اتراق کرده اند زنده می شود.

 

خوشبختانه در سال های اخیر با مساعدت مسئولان دانشگاه لرستان شرایطی فراهم شده است تا کاروان های اعزامی راهیان نور از سراسر کشور با اتراق در این دانشگاه برای دقایقی هر چند کوتاه علاوه بر اقامه نماز ظهر و عصر و صرف ناهار از نمایشگاه معبر بصیرت بازدید کنند.

 

 طبق مستندات موجود سالانه حدود 10 هزار نفر زائر راهیان نور و دیگر افراد طی مدت دو هفته از معبر بصیرت دانشگاه لرستان بازدید کرده اند و البته یکی از مهمترین عواملی که موجب شده است دانشجویان بسیجی هر ساله با روحیه جهادی در امر آماده سازی نمایشگاه آن هم در زمان بین تعطیلات دو ترم که اکثر دانشجویان به گذراندن ایام فراغت خود مشغول هستند همین مسئله است.

DSC_0698+(Copy)

 

خبرگزاری دانشجو: آخرین وضعیت روند آماده سازی پنجمین نمایشگاه معبر بصیرت را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

اگر چه نمایشگاه معبر بصیرت طی سالهای گذشته در یک نقطه مشخص از دانشگاه لرستان برپا می شد؛ اما امسال به دلیل آغاز عملیات احداث ساختمان مرکزی این دانشگاه در محل برپایی نمایشگاه بخش دیگری از اراضی ذانشگاه لرستان به معبر بصیرت اختصاص یافته است که محل جدید با همت 20 نفر از دانشجویان پسر و 40 نفر از دانشجویان دختر به صورت کار شبانه روزی در حال آماده سازی است؛ البته با توجه به تغییر مکان نمایشگاه بر خلاف سالهای گذشته که فضای آن آماده بود دانشجویان باید در محل جدید فضای مناسب را بر اساس طرح پیش بینی شده در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع آماده کنند و این مستلزم صرف توان و زمان بیشتری است.

 

در حال حاضر 50 درصد عملیات آماده سازی فضای نمایشگاه معبر بصیرت بر اساس طرح جدید از قبیل حفر معبر با طول 30 متر و عمق دو متر و خاکبرداری برای راه اندازی شش غرفه هر کدام به مساحت 24 متر مربع و برخی دیگر از فضاسازی ها انجام شده است؛ البته گودبرداری زمین برای ایجاد دو حوضچه آب با هدف به تصویر کشیدن نیزارهای مناطق عملیاتی در جنوب کشور بخش دیگری از عملیات فضاسازی نمایشگاه است که انجام می شود.

mabarbasirat4-1

خبرگزاری دانشجو: پنجمین نمایشگاه معبر بصیرت در چه بخش هایی و چه زمانی افتتاح می شود؟

 

این نمایشگاه امسال در شش غرفه و با موضوعات واجب فراموش شده امر به معروف و نهی از منکر، غرفه سیاسی با موضوعات تحریف اندیشه های امام خمینی (ره) و صدور انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی، غرفه اقتصاد مقاومتی و دستاوردهای انقلاب اسلامی، غرفه دانشگاه اسلامی، غرفه مهدویت و امام زمان (عج) و غرفه ماکت قبرستان بقیع با توجه به همزمان بودن برگزاری زمان نمایشگاه با ایام فاطمیه و شهادت دخت مکرم نبی اسلام برپا می شود.

 

با توجه به هشدارهای رهبر معظم انقلاب در خصوص خطر نفوذ دشمن می توان گفت که دانشگاه ها با هدف تغییر باورها و نگرش ها در بین جامعه دانشگاهی همواره در معرض خطر نفوذ دشمن قرار داشته اند و با این حال در پنجمین نمایشگاه معبر بصیرت تلاش شده است که به موضوعاتی پرداخته شود که دشمن زمینه نفوذ از طریق آنها را برای خود فراهم می بیند.

 

در خصوص زمان افتتاح نمایشگاه نیز امیدواریم که با توجه به حجم بالای کار تا اواخر بهمن ماه بتوانیم با با عنایت حضرت زهرا (س) شهدا و همت دانشجویان بسیجی فضا را به بهترین شکل ممکن آماده کنیم.

mabarbasirat4-2

قرار است که افتتاحیه این نمایشگاه متفاوت تر از سالهای گذشته برگزار می شود به گونه ای که در دو شب پیاپی خادمان معبر پذیرای دانشجویان دختر و پسر به صورت مجزا خواهند بود. همچنین افتتاحیه نمایشگاه با اجرای برنامه های متنوعی همچون روایت گری و انجام انفجارهای مشقی همراه خواهد بود.

 

در پایان این نمایشگاه که طی 14 روز برگزار می شود 600 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه لرستان در قالب کاروان های راهیان نور عازم مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس در جنوب کشور می شوند.

 

خبرگزاری دانشجو: برپایی نمایشگاه معبر بصیرت گامی در راستای اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا است شما چه درخواستی از آنها دارید؟

 

شاید در نگاه اول تصور این باشد که برپایی نمایشگاهی در زمینی به مساحل 10 هزار متر مربع و با حجم زیادی از خاک برداری، حفر کانال و آماده سازی فضا آن هم در هوایی سرد و نامساعد از توان دانشجو خارج باشد؛ اما دانشجویان بسیجی بدون آنکه اداعایی داشته باشند فقط به عشق شهدا این کار بزرگ را برای پنجمین سال پیاپی انجام می دهند.

 

معتقدیم که اهل بیت(ع) خانواده کرم و شهدا هم میهمان سفره کریمانه اهل بیت(ع) هستند و با این حال ما نیز امیدواریم که به واسطه تلاش در راستای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا از این سفره کرامت بهره مند شویم. امیدواریم که شهدا از جمله شش شهید دانشجوی دانشگاه لرستان و سه شهید گمنام تدفین شده در این دانشگاه نگاهی کریمانه به معبر بصیرت داشته باشند تا که شاید به واسطه این شهدا حضرت زهرا(س) نیز گردی از چادر خاکی اش را بر این معبر و نمایشگاه بنشاند.منبع: خبرگزاری دانشجو

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات