گزارش لرستان خبر از برگزاری یک همایش دانشجویی در بروجرد

همایش جشن فارغ‌التحصیلی ۴۰۰ دانشجوی دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی با حاشیه‌هایی فراتر از اصل موضوع در این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش لرستان خبر، دانشگاه‌ها از بسترهای مهم فرهنگ‌سازی در هر کشور محسوب شده و جایگاهی ویژه در تربیت نسل‌های بعد دارد به‌گونه‌ای که پایه‌ریزی هرگونه فرهنگی در دوران دانشجویی می‌تواند زمینه انتقال آن به بطن جامعه را فراهم کرده و ازاین‌رو آسیب‌هایی را نصیب افراد آن جامعه کند.

از سویی انجام اقدامات فرهنگی تربیتی در دانشگاه‌های کشور از چنان اهمیتی برخوردار است که توجه به کارکردهای آن را چند برابر کرده و ظرفیت‌سازی مساعدی در این زمینه به وجود خواهد آورد ازاین‌رو مقام معظم رهبری در فرمایشات خود همواره به لزوم انجام اقدامات فرهنگی شایسته و متناسب با فضای دانشگاه‌های ایرانی اسلامی در کشور تأکید فراوان داشته تا در آخرین سخنانشان به این مهم توجه ویژه‌ای داشته و با انتقاد از برخی اقدامات انجام‌گرفته در دانشگاه‌های کشور، گفتند: «برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته‌اند و برای توجیه کار غلط خود می‌گویند، دانشجویان باید شاد باشند! شاد بودن برای هر محیطی خوب است، اما به چه قیمتی؟ به قیمت برگزاری مراسم و اردوهای مختلط؟ مگر غربی‌ها از اختلاط چه بهره‌ای جز جنایات کنونی جنسی برده‌اند که ما به دنبال پیروی از همان شیوه‌ها هستیم. مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها بفهمند چه می‌کنند؟ کار فرهنگی صحیح این است که انسان مؤمن، متخلق، انقلابی، معتقد به آرمان‌ها، دوستدار کشور و نظام اسلامی و دارای بصیرت و عمق دینی و سیاسی تربیت شود.»

برگزاری همایش فرهنگی بدون کارکردهای فرهنگی

باوجود این‌ همه تأکیدات مکرر رهبر فرزانه انقلاب در خصوص انجام اقدامات فرهنگی متناسب با فضای دانشگاه‌های کشور بازهم برخی مسئولان دانشگاهی با بی‌توجهی به این مقوله مهم تنها به فرمایشات مقام معظم رهبری در حد یک سخنرانی اکتفا کرده و بدون انجام هیچ عملی در راستای وظایف خود اقدام به برگزاری همایش‌هایی با زمینه‌های غیرفرهنگی آن‌هم بانام همایش فرهنگی در دانشگاه‌ها می‌زنند.

از نمونه بارز این همایش‌های فرهنگی دانشجویی که همه‌روزه در سطح دانشگاه‌های شهرستان بروجرد برگزار می‌شود می‌توان به همایش امروز جشن دانش‌آموختگی 400 تن از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه دولتی آیت‌الله‌العظمی بروجردی اشاره کرد همایشی که با توجه به اسم‌ورسم آن باید مملو از کار فرهنگی برنامه‌ریزی‌شده‌ای بود که نشان‌دهنده توجه مسئولان فرهنگی دانشگاه به بازخورد آن در سطح جامعه باشد اما از این تدابیر در برگزاری این همایش خبری در میان نبود.

در جای‌جای سالن برگزاری این همایش گروه‌های مختلفی از دانشجویان در کنار یکدیگر بدون توجه به اجرای برنامه‌های مختلف مشغول گرفتن عکس‌های سلفی بودند تا بالباس‌های فرم ویژه مراسم فارغ‌التحصیلی استودیو و لابراتوار عکاسی دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه را راه انداخته و از این منظر توجه شرکت‌کنندگان حاضر در جشن را به خود جلب کنند.

از سوی دیگر بی‌توجهی دانشجویان به نوع پوشش خود که بیشتر در دانشجویان دختر این دانشگاه با آرایش‌های آن‌چنانی نمود پیداکرده بود حاشیه‌ای پررنگ‌تر از متن بر این همایش افزوده بود تا بار دیگر این سؤال در ذهن مطرح شود که دانشگاه محل علم و اخلاق آموزی است یا محل نشان دادن تجملات و قیافه‌های به‌اصطلاح مُد روز؟!

دراین‌بین جای خالی مسئولان فرهنگی استان لرستان و شهرستان بروجرد که یا می‌تواند به دلیل عدم دعوت گرفتن و یا بی‌توجهی آن‌ها برای شرکت در این مراسم بوده باشد، بسیار مشهود بود چندان‌که می‌توانست با حضور این مسئولان خط‌مشی فرهنگی چنین همایشی جلوه‌ای رسمی و فارغ از اشکالات مطرح‌شده داشته باشد اما به هر صورت این غیبت دلیلی بود برای برگزاری بی‌قیدوشرط برنامه‌های به‌اصطلاح فرهنگی در این همایش.

اما پیش‌ازاین قرار بود سید‌ضیا هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم در این همایش برای ایراد سخنرانی حضور یابد اما به دلایلی حضور وی در روز آخر ملغی شده تا فریدون رحیم زاده مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میهمان این همایش شده و در سخنانی نه‌چندان دل‌چسب تنها به تبیین جایگاه دانشجوی فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه‌ها پرداخته و با بی‌توجهی به کارکردهای فرهنگی موجود در دانشگاه‌ها به ترسیم آینده روشن دانشجویان بپردازد.

اما این‌همه ماجرای همایش امروز دانشگاه تازه تأسیس دولتی بروجرد که نام عالم فرزانه و بی‌بدیل جهان اسلام آیت‌الله‌العظمی بروجردی را به یدک می‌کشد، نبود تا در حین برگزاری این همایش با دسته‌گل هفته گذشته این دانشگاه در توزیع برگه‌های نظرسنجی با محتوای غیراخلاقی در این دانشگاه بار دیگر کارکردهای فرهنگی آموزش عالی در دانشگاه‌های بروجرد زیر سؤال منتقدان رفته و در نهایت در جستجوی علت غایی بی‌توجهی مسئولان فرهنگی شهرستان به اوضاع نامساعد و شرایط مجهول فرهنگی در دانشگاه‌های این شهرستان بازماند.

منبع : تسنیم

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • منتظر

    حضرات لرستان خبر به جای اخبار کلیشه ای و بی ارزشی همچون عمل جراحی دماغ پسران پاریس کوچولو و یا بی حجابی عده ای ضعیفه در ینگه دنیا، لطف بفرمایید در مورد احیای شب نیمه شعبان اطلاع رسانی بفرمایید
    صفای برگزاری احیای شب نیمه شعبان گذشته رو هنوز فراموش نکردم آگه امسال برگزار نشه خون به پا می کنم چون یک ساله منتظر این برنامه هستم
    یه خبری یه گزارشی رو برید که اصن ببینم امسال برگزار میشه یا نه تا تکلیف خودمون رو بدونیم آگه برگزار نمیشه تا ما بریم جمکرانی جایی

  • روح الله بیرانوند

    سلام مراسم احیای شب نیمه شعبان همانند سالهای قبل
    امسال هم در مسجدالرسول (ص) خرم آباد برگزار میگردد
    شنبه 1 خرداد ساعت 23.30
    سخنرانان
    حجت الاسلام والمسلمین مهدوی
    جناب دکتر مهرداد ویسکرمی
    منتظر قدوم مبارکتان هستیم
    برا ثبت نام نام ونام خانوداگی خود را به شماره 09302453863 پیامک نمایید
    ضمنا مراسم ویژه برادارن هستش

  • محمد پور

    مراسم مسجد جواد الامه امسال برگزار میشه یا نه....دوستان کسی اطلاع داره

  • منتظر

    تشکر جناب بیرانوند؛حجت الاسلام مهدوی همون مهدوی بیات معروفه

  • همشهری بروجردی

    اعتکاف نیمه شعبان دقیقا چه ربطی به ابن مطلب داره!؟؟؟
    حضرات استان خرم آباد لطفا به جای کامنت های بیجا نظرات مرتبط بفرمائید
    حالا یه بارم این لرستان خبر یه مطلب از بروجرد زده این همه افاضات بیجا لازم نداره
    شمام بفرمائید در خیل استان خرم آباد خودتون
    متاسفم که همه این رسانه ها متمرکز مشکلات استان خرم آباد شدند ماشاالله مشکلاتشم تمومی نداره
    هیچ سری به مدارس دلفان زدید ببینید چه خبره حضرات لرستان خبر که داعیه دفاع از حقوق مجموعه لرستان رو دارید !!!
    یه سرم به پلدختر بزنید و از اوضاع پس از سیلاب اخیر خبر بگیرید نه هی چپ و راست خرم آباد خرم آباد
    شمام تبعیض قائل میشید حضرات لرستان که نه خرم آباد خبر!!!

نظرات