امام جمعه موقت خرم آباد در گفت و گو با لرستان خبر:

امام جمعه موقت خرم آباد گفت: ترویح کم حیایی با سوء استفاده از پوشش اصیل زنان لر مغایر با ارزشهای اسلامی و سنتی است.

حجت الاسلام قاسم متقی نیا در گفتگو با لرستان خبر با بیان اینکه برگزاری هر گونه مراسمی که باعث ترویج کم حیایی و کمرنگ شدن نجابت و عفت و حیا باشد هیچ گونه  نسبتی با هویت فرهنگی و تاریخی قوم لر ندارد، گفت: ترویح کم حیایی با سوء استفاده از پوشش اصیل زنان لر مغایر با ارزشهای اسلامی و سنتی است.

وی با اشاره به اینکه ما وضعیت آرامش و امنیتی را که در سایه آن می توانیم به برگزاری مراسم ها و آیین ها بپردازیم مدیون خون شهدا و خانواده شهدا هستیم، افزود: همیشه باید از خود بپرسیم که میزان رضایت شهدا از عملکرد ما چقدر است و یا به عبارت دیگر ازخود بپرسیم که برگزاری مراسم ها و آیین هایی که ارزشهای اسلامی را زیر سوال می برند با اهداف اعلام شده در وصیت نامه شهداچه نسبتی دارند.

وی افزود: تقلید و کپی برداری از خرده فرهنگ های متمایل به غرب و ترویج و به نمایش گذاشتن عفت بانوی مسلمان فاصله گرفتن از هویت ملی مذهبی و در مغایرت با ارزشهای اصیل اسلامی و سنتی ما است.

امام جمعه موقت خرم آباد با اشاره به اینکه لباس از دیدگاه قرآن به عنوان یک پرچم و نشانه و علامت معرفی شده و در واقع خود نوعی رسانه است، گفت: همچنان که زبان بدن خود معرفی کننده راه و روش و سبک زندگی است نوع لباس و نوع پوشش هم دارای زبان مخصوص به خود است.

متقی نیا با بیان اینکه پوشیدن لباس احکام و آدابی دارد تا جایی که نوع پوشش و لباس تا زمانی که در مسیر نافرمانی خدا قرار نگیرد و حدی از حدود اجتماعی را زیر پا نگذارد جایز و رواست اظهار کرد: طبیعتا اگر نوع پوشش از حد تجاوز کند و باعث شود که آداب، حیا و ادب جریحه دار شود کار به جایی می رسد که این پوشش حرام می شود.

وی از مصونیت بخشی و محافظت کردن انسان از آسیب هایی مانند گرما و سرما، آراستگی و معرفی خط و مشی سیاسی اقوام و ملل به عنوان بخشی از کارکردهای پوشش و لباس نام برد و افزود: در واقع با نوع لباس و پوشش شخص از نگاه اجتماعی صفت ممدوح یا مذموم به خود می گیرد.

امام جمعه موقت خرم آباد گفت: یک لباس و پوشش به خودی خود جایگاهی برای تکریم و تعظیم ندارد بلکه این لباس به وسیله شخصیت افرادی که آن لباس را می پوشند و یا مذهب و یا مکتب آن افرادی که آن لباس را پوشیده اند ارزش پیدا می کند درست مانند چوب و فلزی که به عنوان ضریح مطهر ائمه استفاده می شود و دارای عظمت و شرف می شود؛ بنابراین یک لباس به خودی خود بدون اینکه چه کسی آن را بپوشد نشانه عظمت و شرف نیست.

متقی نیا بیان کرد: در بین اقوام و ملل بعضی از لباس های خاص آن چنان ریشه دار است که به عنوان شناسنامه یک ملت و نماد هویت تاریخی آن ملت معرفی شده است در تاریخ لباس و پوشش مردم ریشه دار استان لرستان لباس ها  و پوشش ها دارای ابعاد هویتی عفاف، حیا و ادب بوده است و آنچه که ما از تاریخ ملت و مردم استان لرستان مطالعه کرده و دیده و شنیده ایم همیشه پوشش اقوام لر دارای هویتی همراه با عفاف و پاکدامنی بوده است و با این حال اعلام می کنیم که برگزاری هر گونه آیین و مراسمی که خروجی آن تحکیم و تعظیم ارزش های اصیل پاکدامنی باشد ارزشمند است و  هر گونه مراسمی که باعث ترویج کم حیایی و کمرنگ شدن نجابت و عفت و حیا باشد هیچ گونه  نسبتی با هویت فرهنگی و تاریخی قوم لر ندارد.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات