مدرس حوزه و دانشگاه در گفتگو با لرستان خبر:

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: انتخاب روز گلونی در بین ده ها نماد مانای قوم لر بوی خیانت می دهد

حجت الاسلام تیموری در گفتگو با لرستان خبر گفت: انتخاب روز گلونی در بین ده ها نماد مانای قوم لر بوی خیانت می دهد؛ اما چه باید کرد که متولیان امر برای بیلان کاری دست به هر ناهنجاری می زنند. 

وی با بیان اینکه از قدیم الایام تا کنون پوشش، زبان و نژاد از ارکان هویتی یک قوم و ملت محسوب می شده است و همین ارکان تحت توجه و تعالیم دین مبین اسلام سمت وسوی متعالی پیدا کرده اند، افزود: اگر خللی به هر یک از این ارکان وارد شود از آنجا که توأم با دیانت و عِرق ملی و مذهبی مردم شده است سبب بروز ناهنجارهایی در سطح جامعه خواهد شد.

 مدرس حوزه و دانشگاه گفت: با توجه به مسائل مطرح شده مسئولین امر و متولیان برگزاری همایش گلونی باید نهایت دقت را داشته باشند تا به اسم شادی و جشن با غیرت و نوامیس ملت بازی نشود. و نمادی را آنگونه که عده ای بوالهوس مدّ نظر دارند مورد تعرّض فکری قرار ندهند.

تیموری اظهار کرد: تا آنجا که حافظه تاریخ قوم لر و مردم شریف لَک زبان یاری می کند پوشش «گُلونی» در یک صورت از سر زن غیرتمند لر می تواند برداشته شود و مورد مضحکه و ملعبه دست کسی قرار گیرد که همراه با آن جان زن نیز گرفته شود.

وی بیان کرد: تمام حیات و زندگی یک بانو در ایلات و عشایر بسته به گِره گُلونی دارد به گونه ای که باید یادآور شویم که بر اثر بی احترامی به این نماد پوشش و حجاب عشایری چه خون ها که ریخته نشده است.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از برگذارکننده های همایش گلونی یا به عمد و یا به سهو در پی متلاطم کردن وحدت و امنیت اجتماعی دیار غیرت و صلابت لرستان هستند، تصریح کرد: نمادی که می تواند سمبل مانای هویت یک قوم و نژاد باشد با طراحی های بسیار مضحک و مراسم بسیار سخیف مورد هجوم قرار گرفته است. ای کاش متولیان امر متوجه عواقب بی حرمتی خود بودند.

وی اظهار کرد: بهترین روش برای برپایی این گونه همایش ها و نمایش ها سالن های مسقف و با برنامه ریزی مدوّن در قالب تحلیل و بیان پیشینه تاریخی هر سوژه است. برنامه ای که فارغ از دستگاه های ضبط و تصویربرداری باشد تا زنان با خیال راحت بتوانند تعاملات و ارتباطات طرفینی برقرار نمایند و گامی برای نهادینه کردن و تبلیغ بهتر دراختیار یکدیگر قرار دهند. لذا لازمه اینگونه برنامه ای که مخصوص زنان و بانوان یک جامعه است حضور هر مردی عنصر تخریب و تبلیغ سوء محسوب می شود در واقع برگزاری همایش گلونی مستلزم این است که یک محیط فارغ از دغدغه های ضد ارزشی شکل بگیرد .

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: اینکه وظیفه نهاد های فرهنگی و نظارتی باید چگونه باشد در متون قانونی و دستورالعمل های موجود بیان شده است و با این حال اگر مسئولی به هر بهانه ای از انجام وظیفه شانه خالی می کند دلیل آن نبود مواد قانونی نیست؛ بلکه باید آن را عدم کفایت و لیاقت مسئول ذیربط دانست. والا هر کسی می داند که مردم هر جامعه و اجتماعی تابع قوانین همان اجتماع هستند. ولو اینکه در شهر مسلمانان یک غیر مسلمان زندگی کند او نیز باید تابع مقرارت این جامعه اسلامی باشد.

تیموری افزود: اتفاقی که سال های گذشته در حول و حوش همایش گلونی اتفاق افتاده است علاوه بر اینکه زیبنده قوم لر ومردم شریف و ولایت مدار لرستان نبود بلکه راهی برای متشنج کردن جامعه نیز به حساب می آید که دستگاه قضاء، نیروی انتظامی، ارشاد، میراث فرهنگی و شهردای با توجه به این ناهنجاری های به وجود آمده در سالهای گذشته خوب می دانند که چه وظیفه ای در قبال امنیت و شئون مذهبی جامعه دارند. در هر حال امید واریم که پوشش گلونی به نماد دیرینه تمدن قوم لُر به نحو مطلوب در جامعه مورد توجه و تکریم قرار گیرد.

وی اضافه کرد: لازم نیست که مانع برگزاری مجالسی مانند همایش گلونی شد؛ بلکه باید آنها را به صورت زیبنده و فرهنگی به نحو مطلوب مدیریت کرد. هرچند می دانیم انتخاب موضوعی مثل گلونی در بین ده ها نماد مانای قوم لر بوی خیانت می دهد.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • الف -ح

    به نظر من اصل برگزاری این مراسم هیچ ایرادی نمیتونه داشته باشه مهم مدیریت مراسم هست که متاسفانه به دلیل عدم وجود مدیران فرهنگی توانمد در استان تنها راه حل رو برگزار نکردن مراسم دونستن ..حتی طبق این گزارش حاج آقا تیموری هم مخالفتی با برگزاری این مراسم ندارن و مدیریت مراسم رو مهم دونستن..امیدوارم سالهای آینده با مدیریت صحیح برگزار بشه..

نظرات