«شاه احمد» نگینی در دل کبیرکوه

امامزاده «احمد» همچون نگینی در ارتفاعات کبیرکوه واقع شده و در طول سال میزبان حدود ۵۰۰ هزار زائر از استان‌های مختلف بوده و این در حالیست که به لحاظ زیرساخت‌ها وضعیت مناسبی ندارد.

به گزارش لرستان خبر، مردم مسلمان ایران اسلامی از دیرباز همواره به خاندان عصمت و طهارت(ع) عشق ورزیده و ارادت و اعتقاد خاصی به آن‌ها دارند و هر جا امامزاده‌ای بوده با میل و اشتیاق فراوان به پابوس آن می‌روند.

امامزاده «شاه احمد» نگینی در ارتفاعات «کبیر کوه»

در ایران امامزادگان و بقاع متبرکه زیادی وجود دارد که مورداحترام بوده و مردم هر زمان به‌ویژه در ایام تعطیلات با حضور در این امامزادگان ضمن زیارت، حاجات خود را با آن‌ها در میان می‌گذارند.

حرم امامزاده «شاه احمد» که در گویش محلی به آن «شهامد» گفته می‌شود یکی از این بقاع متبرکه در استان لرستان و در ۶۰ کیلومتری جنوب شهرستان پلدختر است که سیر دسترسی به آن از طریق جاده‌ای فرعی متعلق به شرکت نفت است. این امامزاده در ضلع جنوب غربی دهستان «پا علم» همچون نگینی در ارتفاعات «کبیر کوه» می‌درخشد.

پس از پیمودن چند کیلومتر از جاده فرعی مسیری حدود پنج کیلومتر از جاده دسترسی را باید در دل کوه‌هایی با شیب بسیار تند با پای پیاده طی کنید تا پس از حدود چهارتا پنج ساعت پیاده روی باوجود پرتگاه‌ها و سنگلاخ‌ها به محل امامزاده برسید.

زائران این امامزاده درگذشته ساعت‌ها پای پیاده مسیر صعب‌العبور را طی می‌کردند ولی امروز در این مسیر کوهستانی جاده‌ای آسفالته احداث شده و زائران  پس از عبور از روستای «پا علم» باید قسمتی از مسیر را به‌وسیله نیسان یا سایپا تا امامزاده طی کنند.

امامزاده‌ای با زائرانی از استان‌های مختلف کشور

درگذشته این امامزاده تنها دارای ساختمانی قدیمی بوده و مردم برای زیارت آن مسیری پرپیچ‌وخم و سخت گذر را تا قله کوه که قبر امامزاده در آنجا واقع‌شده برای طلب حاجات خود طی می‌کرده‌اند.

مردم با گویش‌ها، لهجه‌ها و فرهنگ‌های متفاوت از استان‌های مختلف کشور به زیارت این بقعه متبرکه مشرف می‌شوند، مکانی که این امامزاده در آن دفن شده کوهستانی و صعب‌العبور بوده و دارای چشم‌اندازی بسیار زیبا است که جذبه خاصی داشته و مردم از استان‌های مختلفی مانند کرمانشاه، همدان، ایلام، خوزستان و ... در فصول مختلف سال به‌ویژه فصل بهار و نوروز و تعطیلات به زیارت آن مشرف می‌شوند.

این امامزاده به‌عنوان «شاه احمد» معروف بوده و نسب وی به امام موسی کاظم(ع) می‌رسد.

گرچه راه دسترسی به این امامزاده رنج سفر را به همراه دارد اما اکنون اداره کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان مقبره و حرم مطهر را به‌صورت کلی بازسازی کرده و با نصب گنبد و ضریح نقره‌ای و ایجاد امکانات رفاهی در حد رفع نیاز زائران بسیاری از مشکلات این مکان را حل کرده است.

زائرانی که از امامزاده «احمد» حاجت گرفته‌اند

اکنون این مکان مقدس مجهز به سرویس‌های بهداشتی و سایر امکانات رفاهی اولیه بوده که البته این زیارتگاه ازنظر موقعیت و مکان جغرافیایی در محدوده استان ایلام قرار دارد ولی این بقعه متبرکه را اوقاف و امور خیریه لرستان اداره می‌کند.

کامران میر عالی یکی از زائران این امامزاده به خبرنگار مهر می‌گوید: اکنون نزدیک به ۴۰ سال سن دارم و از ۳۰ سال پیش به یاد دارم که به‌قصد زیارت و طلب حاجات خود به پابوس امامزاده «شاه احمد» آمده‌ام.

وی ادامه می‌دهد: به یاد دارم درگذشته به همراه بقیه مردم با کاروان و با به دوش گرفتن فرزندان خود مسیر سخت و جاده کوهستانی را پیموده و به زیارت این امامزاده مشرف شده‌ایم.

ماه‌بانو نیازی یکی دیگر از زائران که خستگی راه و پیمودن مسیر سراشیبی وی را به نفس‌نفس انداخته بود به خبرنگار مهرمی‌گوید: چند سال پیش صاحب بچه نمی‌شدم که به لطف امامزاده، خداوند به من پسری عطا کرد.

وی سخنان خود این‌گونه ادامه می‌دهد که نه‌تنها من، بلکه الطاف خداوند به‌واسطه امامزاده «شااحمد» شامل حال همه شده و این موضوع تازگی ندارد، بلکه به یاد دارم که گذشتگان بسیار دور از کرامات این امامزاده نقل کرده‌اند.

مشکل راه دسترسی و زیرساخت‌های امامزاده «شاه احمد»

هما کریمیان یکی دیگر از زئران امامزاده «شااحمد» می‌گوید: تاکنون دو بار به این مکان مقدس مشرف شده‌ام و هر دفعه در طول مسیر دسترسی به امامزاده از دیدن طبیعت بکر و جاده کوهستانی آن لذت می‌برم و در هنگام زیارت این امامزاده احساس سبکی می‌کنم.

وی می‌افزاید: از بقیه زائران این امامزاده شنیده‌ام که قبل از ایجاد راه دسترسی و آسفالته نیز به همین منوال عاشقان عصمت و طهارت(ع) چه‌بسا با سختی بیشتر به زیارت این امامزاده آمده‌اند.

سجاد نیازی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان پلدختر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: وضعیت راه دسترسی به امامزاده «شاه احمد» پیچ‌وخم‌ها و پرتگاه‌های متعددی دارد که موجب وقوع حوادث و تصادفات می‌شود به‌طوری‌که در نوروز سال گذشته سقوط یک دستگاه نیسان حامل زائران این امامزاده موجب مرگ سه نفر و مجروح شدن ۱۵ نفر شد.

وی به مشکلات زیرساختی امامزاده «شاه احمد» اشاره کرد و افزود: جاده دسترسی به امامزاده متعلق به اداره اوقاف شهرستان پلدختر است و به علت دارا بودن شیب زیاد نباید اجازه داد که مردم با هر وسیله نقلیه‌ای به آنجا مشرف شوند بلکه باید چاره‌ای اندیشیده شود تا زائران حداقل در ایام نوروز با امنیت خاطر و با وسایل نقلیه مطمئن به زیارت بروند.

آب‌رسانی به زائران امامزاده از طریق تانکر

مسئول اوقاف و امور خیریه پلدختر، نبود آب آشامیدنی را از دیگر مشکلات این مکان مقدس دانست و عنوان کرد: سالانه مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال هزینه صرف تأمین آب آشامیدنی زائران امامزاده «شاه احمد» از طریق تانکرهای سیار می‌شود.

نیازی بابیان اینکه سال گذشته امامزاده «شاه احمد» ۵۰۰ هزار نفر زائر داشته است گفت: تأمین روشنایی این مکان مقدس به‌وسیله موتور دیزلی هرساله مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال هزینه به همراه دارد.

حجت‌الاسلام محمد سوری امام‌جمعه پلدختر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امامزاده احمد از گذشته تاکنون دارای کرامت و مورد ارادت بسیاری از مردم بوده و در بین آن‌ها از جایگاه والایی برخوردار بوده و هرساله به‌ویژه در تعطیلات پذیرای زائران زیادی است.

وی افزود: مردم از استان‌های مختلف کشور به این امامزاده واجب‌التعظیم مشرف می‌شوند، بنابراین باوجود ایجاد امکانات اولیه و جاده دسترسی هنوز در این مکان برای رفاه زائران کمبودهای احساس می‌شود که در فصل بهار باید توجه بیشتری به آن شود.

اختصاص ۱ میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت‌های امامزاده

حجت‌الاسلام مرتضی خاک‌باز مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امامزاده احمد(ع) یکی از مکان‌های مقدس و متبرک و از امامزادگان شاخص استان لرستان بوده و مردم نسبت به آن ارادت زیادی داشته و در فصول مختلف سال به‌ویژه ایام نوروز از نقاط مختلف کشور به زیارت آن می‌آیند.

وی افزود: باوجوداینکه آستان مقدس این امامزاده در ارتفاع کوه‌های زاگرس واقع‌شده اما مجموعه اوقاف استان لرستان زیرساخت‌های لازم را برای رفاه حال زائران در آن ایجاد کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان به تبدیل کردن بقاع متبرکه به قطب فرهنگی در استان اشاره کرد و گفت: خدمات مجموعه اوقاف استان در این مکان مقدس لازم اما کافی نیست که در این رابطه مساعدت مدیریت ارشد استان به‌ویژه استاندار لرستان را می‌طلبد.

هوشنگ بازوند استاندار لرستان پیش‌ازاین در بازدید از امامزاده احمد پلدختر، خدمات اداره اوقاف استان در این محل را قابل‌تقدیر دانست و اظهار داشت: ارائه خدمات به زائران امامزاده احمد وظیفه همه دستگاه‌ها بوده و استانداری برای تبدیل این منطقه به قطب فرهنگی و گردشگری تلاش خود را خواهد کرد.

وی افزود: در این رابطه استانداری لرستان مبلغ یک میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد زیرساخت‌های این امامزاده اختصاص داده که امید است گام مهمی در این زمینه باشد.
منبع:مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • یاراحمدی

    عرض سلام و احترام و تشکر بابت این مطلب مهم. برای زیارت بهتر محیط اطراف این امامزاده این لینک رو تماشا بفرمایید:
    http://www.axpano.com/portfolio/7/Khoroogi%20_1/E%20_%20Ahmad%20pa%20alam%20_EX_yazahra.html

نظرات