رئیس حوزه هنری لرستان خبر داد

رئیس حوزه هنری لرستان از تولید کتاب «نوحه خوانی و نوحه سرایی دفاع مقدس» توسط این نهاد در استان خبر داد.

به گزارش لرستان خبر، محمد امیدی پور ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کتاب پژوهشی نوحه خوانی و نوحه سرایی دفاع مقدس با عنوان «با نوای کاروان» همزمان با فرا رسیدن ایام محرم در حوزه هنری لرستان منتشر می شود.

وی با اشاره به اهمیت نوحه خوانی در دفاع مقدس خاطر نشان کرد: دفاع مقدس به عنوان بخشی از جریان تاریخی تقابل حق و باطل بهترین و بیشترین بهره گیری را در سالیان اخیر از گنجینه حماسه سرایی و حماسه خوانی عاشورا داشته است به طوریکه می توان نوحه خوانی را رسانه گویای دفاع مقدس به شمار آورد.

رئیس حوزه هنری لرستان بیان داشت: نوحه خوانی نه تنها در تهییج و گردهمایی نیروهای مردمی برای اعزام به جبهه های نبرد نقش اساسی داشته بلکه این نقش را در جریان نبرد نیز دنبال کرده تا آنجا که رزمندگان در تنهایی و لحظه های خلوت خود نیز این نوحه های حماسی را زمزمه کرده و از مظلومیت و شجاعت شهدای کربلا در افزایش روحیه خود برای دفاع از حق در برابر باطل بهره می جسته اند.

کشوری مسئول واحد آفرینشهای ادبی حوزه هنری لرستان نیز در خصوص تولید این کتاب گفت: کتاب «با نوای کاروان» اثری است پژوهشی که در آن سعی شده تا نوحه های دفاع مقدس به عنوان بخشی از یک جریان تاریخی مورد ارزیابی قرار گیرد و نگارنده ضمن توجه به جایگاه نوحه خوانی در استمرار فرهنگی قیام عاشورا به تحلیل موضوعی نوحه های حماسی هشت سال دفاع مقدس پرداخته است.

وی گفت: جایگاه نوحه خوانی و قیام عاشورا در شکل گیری انقلاب اسلامی، بررسی محتوایی نوحه های دفاع مقدس، قالب ها و ساختار ادبی نوحه ها و مهم ترین نوحه سرایان دفاع مقدس از جمله محورهای این اثر پژوهشی به شمار می رود و این اثر به قلم آرش احمدی و در ۲۳۰ صفحه نگارش یافته است.

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات