لرستان خبر گزارش می دهد؛

مراسم پنجمین سالگرد ارتحال عالم ربانی حضرت آیت‌الله حاج شیخ ماشاء‌الله مروجی مبلغی (ره) پنجشنبه، هشتم مردادماه 94 بعد از نماز مغرب و عشا با حضور نماینده ولی‌فقیه در لرستان برگزار می شود

به گزارش لرستان خبر، مراسم پنجمین سالگرد ارتحال عالم ربانی حضرت آیت‌الله حاج شیخ ماشاء‌الله مروجی مبلغی (ره) پنجشنبه، هشتم مردادماه 94 بعد از نماز مغرب و عشا با حضور نماینده ولی‌فقیه در لرستان، مسئولان استان و مردم شهرستان کوهدشت در مسجد جامع شهرستان کوهدشت برگزارمی‌شود.

 

آسمان فقاهت و فرزانگی در لرستان هیچ گاه خالی از ستاره نبوده است و در طول روزگاران و سال ها و قرن ها، مردانی از جنس نور روشنایی بخش آسمان خطه زاگرس بوده و هستند.

 

 

علمایی همچون علامه دهر سید مهدی بحرالعلوم، آیت الله العظمی سید حسین بروجردی، آیت الله روح الله کمالوند، حجت الاسلام شهید سید فخر الدین رحیمی و دیگر بزرگان لرستان در طول تاریخ ستارگان هدایت نه تنها برای مردم لرستان بلکه حتی برای جهان اسلام بوده اند.

 

 

یکی از مفاخر علمی و حوزوی استان لرستان که کمتر شناخته شده است مرحوم آیت الله مروجی رحمه الله علیه است، شخصیتی که عمر خود را صرف تعلیم و تعلم اقشار مختلف مردم و تربیت روحانیون جوان کرد.

 

 

سال 1300 خورشیدی شهرستان بروجرد، و محله چهار چنار، شاهد تولد نوزادی است که بر تارکش مهر عاقبت به خیری حک شده است و بعدها به حاج ماشاالله معروف می شود  خانواده این نوزاد از مذهبیون بروجرد هستند و از طریق کشاورزی کسب روزی می کنند.

 

 

 

پدر مرحوم آیت الله مروجی مرحوم آقا شیخ جواد از معتمدین و سرشناسان  بروجرد بوده است،  حاج‌آقا مروجی برای کسب تحصیلات ابتدایی وارد مکتب‌خانه شد و در محضر هبت‌الله حیدری خواندن و نوشتن را آموخت.

 

 

 مرحوم مروجی برای کمک به معیشت خانواده مدتی به کار و تلاش اقتصادی روی می آورد، حاج شیخ ماشاالله در دوران اقامت حضرت آیت‌الله بروجردی در بروجرد در راه کسب معارف اسلامی وارد حوزه‌ی علمیه‌ی نوربخش بروجرد می شود و روح و جان خود را در محضر این عالم معظم با کسب علم و تزکیه نفس پالایش می کند.

 

10128_orig

 

پس از انجام خدمت نظام وظیفه مرحوم مروجی دوباره به حوزه‌ی علمیه باز می‌گردد و در محضر حجت‌الاسلام والمسلمین مستجاب‌الدعوه، درس و بحث طلبگی را ادامه می دهد.

 

 

عشق به تحصیل و تزکیه مرحوم مروجی را به رفتن به همدان و تلمذ در کلاس درس استاد آیت الله شیخ علی محمدی همدانی تشویق می کند و بعد از آن برای تکمیل مفروضات و علم خود رهسپار عتبات عالیات عراق می شود اما در راه خروج از ایران ماموران مرزی عراق او را دستگیر و زندانی می کنند و پس از مدتی آزاد و به ایران بر می گردانند.

 

 

پس از مدتی و در زمان زعامت مرجع تقلید آن زمان آیت الله سید محمود شاهرودی، مرحوم مروجی به زیارت حضرت علی علیه سلام در نجف اشرف مشرف می شود و هم زمان مدتی در آن جا به تحصیل و تهذیب می پردازد.

 

141

 

بعد از تحصیل در نجف به شهرستان همدان بر می گردد اما از آنجایی که حوزه علمیه همدان با رکود مواجه شده، تصمیم می گیرد به حوزه نوپای شهرستان خرم آباد برود و در آن جا از کلاس درس مرحوم کمالوند استفاده کند.

 

 

مرحوم آیت الله مروجی در سال 1340 شمسی بنا بر پیشنهاد مرحوم آیت الله کمالوند برای تبلیغ و ترویج دین و آموزش احکام به شهرستان کوهدشت می رود و نیم قرن از عمر خود را صرف دین و نیازهای آموزشی و اعتقادی مردم منطقه می کند و سرانجام در شامگاه 21 تیرماه 1389 در بیمارستان ولی عصر(عج) قم دعوت حق را لبیک می گفت و ملکوتی شد و در قوس صعود به سرعت از ناسوت به اعلی علین پر گشود و پیکر مطهرش بر روی دستان مردم در بهشت زهرای شهرستان کوهدشت به خاک سپرده شد

.

1423479360_2015-02-09_0245331

 

مرحوم آیت الله مروجی به دور از هیاهوهوی دنیا سال های سال در یک خانه بسیار ساده و گلی سپران زندگی کرد و به دور از هیاهوی زندگی دنیا با دلی آرام و قلبی مطمئن، منازل سیر و سلوک را طی می کرد و در این راه از عمل صالح و هم دردی با مردم کمک می گرفت.

 

56

 

در مراسم بزرگداشت  مرحوم آیت الله ماشاالله مروجی در سال گذشته، امام جمعه کوهدشت به خدمات ارزشمند فرهنگی این عالم ربانی در شهرستان کوهدشت اشاره کرد و اظهار داشت: تاسیس حوزه علمیه باقرالعلوم کوهدشت،اهتمام به آموزش و تبلیغ، بردباری در آموزش احکام، پرورش طلاب، ساخت مسجد حضرت صاحب الزمان(عج) کوهدشت محل برگزاری نماز جمعه و بسیاری از خدمات ارزشمند دینی و فرهنگی دیگر از خدمات برجسته ای بود که آن عالم ربانی در زمان حیات پر برکت خود به ثمر رساند.

 

75

 

وی ادامه داد: این روحانی خستگی ناپذیر را یکی از نمونه های کم نظیر زهد در روزگار معاصر بود که هرگز در پی بهره‌مندی و مال‌اندوزی نبود.

 

وی افزود: از مردم داری، شب زنده داری، و زهد و ساده زیستی و صداقت در گفتار به عنوان دیگر ویژگی های برجست حضرت آیت الله مروجی نام برد

.

1611

 

امام جمعه کوهدشت با اشاره به نمونه هایی از سلوک اخلاقی واجتماعی این عالم زاهد خاطر نشان کرد: مرحوم مروجی به عنوان حقیقتی زنده و سرشار از اشتیاق معنوی بود برد و در کمالات انسانی, وزین و پرمایه بود.

 

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات