ناگفته‌های خادم بارگاه رضوی در گفت‌و‌گو با لرستان خبر؛

دربان حرم رضوی در گفت و گو با لرستان خبر شرحی از بزرگترین کرامت امام رضا(ع) در حق عموم زائران داد و نیز اشاره ای به ظرفیت مغفول دینی در لرستان کرد

به گزارش لرستان خبر، فرستادن بیرق متبرک امام علی بن موسی‌الرضا(ع)، به جای جای ایران اسلامی به‌ویژه استان لرستان، یک‌بار دیگر نشان داد که ظرفیت‌های معنوی، عشق و ارادت مردم این منطقه به اهل‌بیت(ع) چه قدر عظیم  و البته برای مسئولان استان ناشناخته است.

 

11

 

احترام قلبی مردم لرستان به 14 نور الهی علاوه بر سوابق تاریخی دارای مستندات بسیار و ملموسی در تاریخ معاصر است که عزاداری پرشور و سنتی هرساله ایام محرم به‌ویژه روز عاشورا یک مصداق عینی است.

 

 

انتقال ضریح منور اباعبدالله الحسین(ع) از استان لرستان به سمت کربلا و استقبال چند صدهزارنفری مردم این دیار از کاروان کشتی نجات، حقیقتی بزرگ را بیش‌از پیش آشکار کرد که ولایتی‌ترین مردم ایران، اهالی بی‌آلایش لرستان‌اند که در این میان مسئول حمل ضریح اباعبدالله الحسین(ع) در پاسخ به این سؤال که در ماجرای کاروان کشتی نجات، کدام استان پرشورترین استقبال را به عمل آورد؟ در جواب پاسخ داد لرستان.

 

 

ایام دهه کرامت و حضور کاروان زیر سایه خورشید در سرزمین لاله‌های واژگون، یک‌بار دیگر این فرصت را فراهم کرد که ظرفیت‌های فطری و فرهنگی استان در زمینه تولی و ولایت مداری بیش‌از پیش به عرصه ظهور وبروز برسد، بنابراین جا دارد متولیان فرهنگی در مناسبات موجود خود، جایی برای استفاده بهتر از ظرفیت‌های معنوی لرستان و حل مشکلات پیش رو تعریف کنند.

 

DSC_0192

 

برای معرفی بهتر داشته‌های دینی و فرهنگی لرستان سراغ کسی رفتیم که سال‌ها عهده‌دار مقام دربانی آستان مقدس امام مهربانی‌ها حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) است و به مدت 10 روز به‌اتفاق کاروان زیر سایه خورشید از نزدیک در معرض ابراز ارادت خالصانه مردمان پاک‌سیرت لرستان قرارگرفته است.

 

محسن فضائلی پور، 48 ساله و از اهالی مشهد مقدس است که در مدت حضور  کاروان زیر سایه خورشید در لرستان مهمان مردم خون گرم زاگرس نشین بود.

 

DSC_0004

 

 

لرستان خبر: چند سال است که افتخار بزرگ خادم حرم رضوی را دارید؟

 

 

فضائلی پور : مدت هشت سال افتخار خادمی و دربانی حرم رضوی را دارم. شکل خادمی و کیفت کار به این نحو است که هر هشت روز یک‌بار به مدت 12 تا 24 ساعت شیفت کاری و خدمتم در ملجأ شریف است و البته مکان خدمت در درون حرم متمرکز روی یک نقطه ویژه نیست و با توجه به نیاز به‌عنوان دربان در ورودی‌های مختلف حرم حضور دارم.

 

 

لرستان خبر: چطور می‌توان خادم حرم امام رضا(ع) شد؟

 

 

فضائلی پور: برای خادم حرم شدن شروط زیادی وجود دارد که بدیهی‌ترین آن این است که اول باید مقیم شهر مشهد بود و دلیل آن نیز به در دسترس بودن خادم برمی‌گردد و به عبارتی علاوه بر شیفت برنامه‌ریزی‌شده، هر زمان که توسط تولیت فراخوان داده شود خادم موظف است سر ساعت در محل حاضر شود و این برای اهالی غیر مقیم امکان ندارد و البته استثنائاتی نیز مانند رجل سیاسی بودن و غیره برای جذب به عنوان خادمی حرم وجود دارد.

 

DSC_0293

 

بعد از مقیم بودن شروط دیگری هم چون صلاحیت اخلاقی، اجتماعی و دیگر موارد وجود دارد که گزینش خادمی را سخت‌تر می‌کند و البته یک سری خدام وجود دارند که نیاکان و پدرانشان نسل به نسل عهده‌دار مقام نوکری در آستان  مقدس امام رضا(ع) بوده‌اند و بر اساس قانونی که در تولیت وجود دارد خادمی در این خانواده‌ها در صورت داشتن فرزند ذکور قابل‌انتقال است.

 

 

لرستان خبر: بعد از هشت سال خدمت در حرم چه برداشتی از زیارت امام رضا (ع) دارید؟

 

 

فضائلی پور: برای امام الرئوف فضائل و القاب فراوانی مانند سلطان و غیره وجود دارد که شاید خیلی‌ها آن‌ها را شنیده‌اند اما بعد از سال‌ها خدمت من با تمام وجود این القاب و بزرگواری‌های آقا را درک کرده‌ام، به‌عنوان خادم بزرگترین کرامت آقا را در این موضوع دیده ام که خانواده‌ها و اشخاص     وقتی داخل حرم می‌شوند چه قدر آشفته و مضطرب به نظر می‌رسند اما بعد از زیارت با رویی گشاده و با لبخند رضایت خارج می‌شوند.

 

9

 

 بعد از خدا چه کسی به‌غیر از امام می‌تواند روح و روان افسرده و پر استرس را مبدل به شادی و آرامش کند که این رحمت عامه و مربوط به تمام زوار است کما اینکه آقا یک رحمت ویژه نیز دارد که نصیب بعضی افراد می‌شود، کسانی که وقتی اذن دخول می‌خوانند با چشمانی پر از اشک وارد صحن و سرا می‌شوند و تحت تأثیر مستقیم آقا هستند، یک زیارت هم داریم که زیارت با معرفت خوانده می‌شود و در آن زائر با تمام وجود دعای «تسمع کلامی» و«ترد سلامی» یعنی دعای ما را می‌شنود و جواب سلامم را می‌دهد را باور و ایمان دارد.

 

 

لرستان خبر: طرح زیر سایه خورشید از کی شروع‌شده و چندمین حضور شما در این برنامه است؟

 

 

فضائلی پور: این برنامه دهمین سال خود را پشت سر می‌گذارد و سال‌ به‌ سال از نظر کمی و کیفی رو به رشد است به‌عنوان نمونه این طرح سال گذشته در 200 شهر و 11 کشور دنیا برگزار شد و امسال به 250 شهر و 22 کشور افزایش‌ یافته است و من نیز برای اولین بار است که توفیق حاصل‌شده و در طرح زیر سایه خورشید شرکت می‌کنم اما از گذشته و از طریق دوستان با این طرح آشنا هستم به شکلی که انگار چندمین بار است به این سفر مشرف می‌شوم.

 

DSC_0194

 

دلیل اینکه در دوره‌های قبل نتوانسته‌ام حاضر شوم برمی‌گردد به تعداد خادم و متقاضی زیاد و ظرفیت کم پذیرش حضور در مناطق؛ هم‌اکنون 36 هزار خادم به طرق مختلف به امام الرئوف خدمت می‌کنند و حال‌ آنکه 194 نفر بیشتر نمی‌توانند در طرح زیر سایه خورشید شرکت کنند.

 

 

لرستان خبر: استقبال مردم لرستان از کاروان زیر سایه خورشید چطور بود؟

 

 

فضائلی پور: خیلی خوب بود لرستان مردم ولایت مداری دارد ولی احساس می‌کنم بسیاری از مسئولان از ظرفیت معنوی و دینی مردم لرستان اطلاعی ندارند و یا اینکه خوب کار نکرده‌اند و در این مدت حضور دراستان متوجه شدم که چه قدر اطلاع‌رسانی دستگاه‌های فرهنگی در مورد جشن زیر سایه خورشید کم بوده است، به‌عنوان نمونه وقتی وارد بعضی شهرها می‌شدیم بسیاری از مردم از این برنامه اطلاع نداشتند و به شکل اتفاقی کاروان را دیده بودند و همراهی می‌کردند.

 

 

در یک‌ کلام وقتی چنین مردمی تفکرات ویژه و اصیل نسبت به اهل‌بیت(ع) دارند چرا متولیان امر با تکیه‌ بر همین ظرفیت بی‌نظیر به فکر حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی در منطقه نیستند.

 

 

 در این چند روز از شهرهای زیادی دیدن کردیم و جمعیت چند ده‌ هزار نفری برای تبرک به پرچم آستانه مقدسه در محل‌های پیش‌بینی‌شده و نشده حاضر شدند اما در این چند روز که با دوستان تلویزیون استان را رصد می‌کردیم یک تصویر هم از این حماسه مردمی نشان داده نشد.

 

DSC_0198

 

این موضوع زیبنده مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در استان لرستان نیست که وقتی امام رضا (ع) نوکران زائران خود را به مناطق مختلف می‌فرستد خیلی بی‌تفاوت از کنار آن گذر کنند و البته در بعضی از شهرهای استان مدیران پای‌کار آمدند اما در کل متولیان امر در لرستان در موضوع جشن زیر سایه خورشید به گردپای مردم هم نرسیدند.

 

 

لرستان خبر: مسئولان کدام شهر لرستان با کاروان زیر سایه خورشید همکاری لازم را داشتند؟

 

 

فضائلی پور: همکاری مسئولان شهر بروجرد با کاروان خوب بود، امام‌جمعه، فرماندار، فرمانده سپاه و نیروی انتظامی در این شهر پای‌ کار آمدند و یا حداقل به احترام امام رضا(ع) کاروان را تکریم کردند و نتیجه همکاری مسئولان در بروجرد منتج به این مسئله شد که نظم و انضباط خوبی در مراسم زیر سایه خورشید  حکم‌فرما شد، البته کیفیت کار بروجرد نسبت به دیگر شهرهای استان لرستان نیز بالاتر بود.

 

 

لرستان خبر: استقبال مردمی کدام شهر برای شما خاطره‌انگیزتر بود؟

 

 

فضائلی پور: حضور مردمی در سه شهر برای خود من جالب بود یکی شهر دلفان که دارای بافت روستایی و عشیره‌ای است، جمعیت زیادی برای زیارت و تبرک به پرچم و حضور در جشن زیر سایه خورشید آمدند و تا پاسی از شب‌ بیدار بودند و مردم نقاط مختلف شهر و روستاهای اطراف در مسیرها مستقر بودند، اسفند دود می‌کردند و منتظر حضور کاروان بودند؛ در شهر دورود هم برنامه‌ریزی خوبی شده بود و مردم هم استقبال خوبی کرده بودند در شهر بروجرد نیز به‌واسطه حضور مسئولان ارشد شهر و انجام برنامه‌هایی همچون سنج ،طبل و حمل بیرق و دیگر مسائل، مراسم به‌یادماندنی داشت.

 

7

 

موضوع دیگری که در این مراسم‌های استقبال برای من ماندنی شد حس عجیب حضور حضرت رضا(ع) در مراسم بود و مرتب یاد حضور امام مهربانی‌های در شهر نیشابور و بیان حدیث سلسله الذهب می‌افتادم چون نوع کار تداعی‌کننده همان واقعیت تاریخی بود و مردم با همان اشتیاقی که در یک هزار و 200 سال قبل از امام رضا(ع) استقبال می‌کردند از ما نوکران امام الرئوف استقبال می‌کردند و در طول مسیر همیشه این احساس را داشتم که خود حضرت درجلوی کاروان در حال حرکت است و ما هم به‌عنوان نوکر به دنبال ایشان می‌رویم.

 

 

لرستان خبر: خاطره‌ای از دیدار با خانواده شهدا و جانبازان لرستان دارید؟

 

 

فضائلی پور: در یکی از این دیدارها ما مهمان‌خانه‌ای بودیم که پنج نفر از بستگان درجه‌ یک پدر خانواده، شهید شده بودند و واقعاً تحت تأثیر این انسان صبور بودیم؛ در یکی دیگر از دیدارها به خانواده یک جانباز 100 در صد به نام سید نور خدا موسوی رفتیم و فضای معنوی برای خدام به وجود آمد و به‌شخصه احساس می‌کردم در خدمت یکی از اولیاء الهی هستم، و واقعاً ما خدام مدیون آستان مقدس امام رضا(ع) هستیم که تدارک چنینی سفری را دیدند تا ما این صحنه‌های بدیع را ببینیم.

 

 

لرستان خبر: یکی از کرامات امام رضا(ع) را که خود دیده و یا با کمترین واسطه شنیده‌اید بیان کنید؟

 

 

فضائلی پور: بعد از سال‌ها خدمت در ملجأ شریف، به نظر من اولین کرامت حضرت این است که بیشتر زائران امام رضا(ع) بدون برنامه قبلی زائر شده‌اند یعنی برنامه‌ریزی آن‌ها به‌ گونه‌ای نبوده که قصد سفر به مشهد را داشته باشند اما شرایط به‌گونه‌ای شکل می‌گیرد که در فلان تاریخ به صحن و سرای رضوی مشرف شوند.

 

 

DSC_0406

 

در مورد بیان کرامت ویژه نیز باید گفت مسائلی که در مورد کرامات امام رضا(ع) گفته می‌شود هر چه مستندتر باشد بهتر است و حادثه معجزه‌آسایی که به آن اشاره می کنم از این دست است و در کتاب کرامات امام رضا(ع) موجود است.

 

 

من خود بازنشسته سپاه پاسداران هستم و یکی از همکاران من که خلبان هواپیمای مسافری است بیان می‌کرد که در یکی از سفرها که البته یادم نیست مقصد مشهد بود و یا مبدأ، یکی از موتورهای هواپیما آتش می‌گیرد و درنهایت به علت حرارت زیاد موتور از جا کنده می‌شود و به پایین سقوط می‌کند.

 

 

 خلبان نقل می‌کرد در مواقعی که جایی از هواپیما آتش می‌گیرد یک سیستم وجود دارد که همچون برف منطقه سوخته را خنک و دما را پایین می‌آورد اما متأسفانه این سیستم در آن زمان ازکار افتاده بود، جالب است که بدانید وقتی این سیستم خنک‌کننده روشن می‌شود هواپیما پنج دقیقه فرصت دارد تا در جایی فرود آید چون مجموعه خنک‌کننده تا پنج دقیقه بیشتر نمی‌تواند در مقابل آتش‌سوزی‌ دوام بیاورد و بعد از آن هواپیما درصورتی‌که فرود نیاید دچار سانحه و یا انفجار می‌شود.

 

 

 در همان حال خلبان به آقا امام رضا(ع) متوسل و سلامتی مسافران و خدمه را از ایشان می‌خواهد، لحظه‌ای بعد ابر بزرگی جلوی مسیر حرکتی هواپیما قرار می‌گیرد و بعد از وارد شدن به این ابر دمای هواپیما پایین می‌آید و 15 دقیقه بعد نیز هواپیما در نزدیک‌ترین فرودگاه فرود می‌آید.

 

 

بعد از فرود کارشناس‌های مکانیک هواپیما در محل حاضر می‌شوند و بعداز بازدید از هواپیما و دیدن موتور سقوط کرده و بدنه سوخته، همگی متفق می‌شوند که ازنظر فنی چنین چیزی امکان ندارد به‌ ویژه اینکه سیستم خنک‌کننده ازکار افتاده  و اگر کار هم می‌کرده حداکثر هواپیما پنج دقیقه دوام می‌آورد و بر همگان اثبات می‌شود به‌غیر از معجزه هیچ‌چیز نمی‌توانسته این هواپیما را نجات دهد و چنین می‌شود که‌برگی دیگر از کرامات امام الرئوف ورق می خورد.

 

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات