علم شدن حرام واجب تر از شام در مقابل واجب فراموش شده؛

امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات مسلم الهی است که تاکیدات فراوانی از ناحیه قرآن و معصومان در مورد آن صادر شده است اما هم اکنون انجام این فریضه در استان لرستان آن هم در ماه محرم حال و روز خوب ندارد

به گزارش لرستان خبر، اهیمت امر به معروف و نهی از منکر به قدری در دین اسلام مورد تاکید است که مولای متقیان در مورد آن می فرماید، "تمام کارهای نیک و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چون قطره نسبت به دریا است".

 

 

همچنین امام حسین(علیه سلام) هدف از قیام خود را امر به معروف و نهی از منکر اعلام می کند و به طور کلی فلسفه فرستادن رسولان الهی، در موضوع ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر است.

 

 

متاسفانه این واجب مورد تاکید، این روزها حال و روز خوبی در استان لرستان ندارد، و بسیاری از منکرات وجود دارد که نهی کننده ای در کنار آن وجود ندارد، و البته اگر چنین کسی هم وجود داشته باشد، برخورد با اقامه کنندگان آن بسیار نامناسب است.

 

 

پخش موسیقی های غیر مجاز و در بعضی موارد غیر اخلاقی از ماشین های مسافرکش و در بعضی موارد تاکسی های سطح شهرهای استان به ویژه خرم آباد، یکی از مصداق های منکر است که به هزار و یک دلیل، نهی کننده ای در مقابل آن وجود ندارد و یا اگر وجود دارد بسیار انگشت شمار و قلیل است و این مسئله در حالی صورت می گیرد که نزدیک به نیمی از مسافران مسیرهای درون شهری را بانوان تشکیل می دهند که مجبور هستند در کنار نامحرم و یا نامحرمانی دقایقی به اجبار، صوت حرام گوش دهند.

 

 

تجربه شخصی که با اقامه کنندگان منکر در بین رانندگان تاکسی و شخصی داشته ام، نشان دهنده ضعف معرفت و یا آشنا نبودن و یا ساده اندیشی بعضی از این قشر نسبت به احکام مسلم دین اسلام است که در ذیل نمونه های از آن اشاره شده است و البته ناگفته نماند، هستند رانندگان با شرافتی که فرق حلال و حرام را می دانند و رعایت حدود الهی را می کنند.

 

 

بر اساس قانون نانوشته بسیاری از رانندگان لرستانی برای محیط ماشین، موسیقی و صوت، جز جدانشدنی از سیستم مسافرکشی است و مثلا یک راننده مسافرکش در خرم آباد می تواند بدونه کولر، بخاری، آینه بغل و چراغ در شهر رانندگی کند اما زمانی که پای مشکل در سیستم پخش صوتی ماشین پیش بیاید، عزیزان ممکن است ماشین را برای رفع عیب بخوابانند و به هر نحوی که شده عیب را برطرف کنند و در این راه از هر هزینه ای ابایی ندارند تا به اصطلاح از شارژ روحی و روانی که از ناحیه سیستم پخش ماشین به سیستم اعصاب تزریق می شود بی بهره نشوند و برای بعضی موسیقی حلال و یا حرام،از نان شب واجب تر است!

 

 

مدت هاست که ماشین خریده ام اما به علت مشکلاتی مثل کمبود جای پارک و شلوغی خیابان های کم عرض خرم آباد ترجیح می دهم که از تاکسی برای کارهای درون شهری استفاده کنم.

 

 

به طور معمول هر تاکسی سواری حقیر، برای خود حکایاتی متفاوت دارد از دعوای لفظی و پیاده شدن در نیمه راه گرفته تا رفاقت با راننده و یاد داشت شماره و دعوت به هیئت و ......

 

 

طبق قانون راهنمایی و رانندگی پخش موسیقی غیر مجاز درون تاکسی خلاف است اما بسیاری از رانندگان تاکسیرانی شهر و استان لرستان به این امر بی توجه هستند و در برابر تذکر آن چنان موضع حق به جانبی می گیرند که گویی کار خلاف قانونی از ناحیه آمر به معروف سرزده است.

 

 

بسیاری برای توجیه کارهای خلاف حیطه شرع، دست به استدلال و استنباط های غیر علمی و بدونه پشتوانه عقلی و شرعی می زنند و متاسفانه محیط شخصی زندگی آن ها آنچنان به گناه پیوند خورده، که گذاشتن یک ترانه از فلان خانم آن ور آبی در ایام شهادت معصومین را کاری مباح می دانند و در سیستم جهان بینی آنان گناهی محسوب نمی شود.

 

 

شب اول محرم امسال با تاکسی در مسیری طی طریق می کردم که راننده، ماشین را به استودیوی متحرکی تبدیل کرده بود؛ تذکری از ناحیه حقیر صادر شد که در جواب فرمود این ترانه ای که این خانم می خواند خیلی شاد نیست و تازه مناسبتی هم می باشد! گفتم بنده خدا شنیدن آوازه خوانی زن و گوش دادن به صوت نامحرم با این وضعیت، ایام شهادت و ایام غیر نمی شناسد و  حرام است چه رسد به حال که زمان حزن و اندوه زمین و زمان است.

 

 

دیگری در ایام شهادت امام حسن مجتبی(علیه سلام) آهنگ لعب و لهو گذاشته بود، به ایشان عرض کردم لطف کنید به احترام امام معصوم(علیه سلام) خاموش کنید. با عصبانیت فریاد زد که مگر چند روز شهادت داریم، خسته شدیم، ول کنید بابا، سکوت کردم؛ چند لحظه بعد گفت: من نماز نمی خوانم اما دلم از شماهایی که ادعای دین و نماز و تقوی دارید بسیار پاک تر است. گفتم که دلتان چه قدر پاک است؟ از حضرت علی(ع) دلتان پاک تر است که با آن جایگاه رفیع الهی، دل پاک و قلب ملکوتی خود را متسمک قرار نمی داد و شبانه روز ی 1 هزار رکعت نماز می خواند.

 

 

ایام شهادت حضرت رسول اکرم(ص) بود و منتظر ماشین بودم که خود را به مراسم یکی از هیئات شهر خرم آباد برسانم، سوار ماشین شخصی شدم، راننده نیز بی توجه به ایام شهادت فخر آفرینش مشغول گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود و به اصطلاح کمی هم در حس و جو آهنگ بود......گفتم به مناسبت عزای پیغمبر(علیه سلام) رعایت کنید، گفت: به چه دلیل ، مگر نشنیده ای که موسیقی غذای روح است. گفتم اولین کسی که موسیقی را به عنوان غذای روح، تجویز کرد که بود؟ گفت: نمی دانم. گفتم، اولین نفر ابن سینا بود که در یکی از کتاب های خود  از  موسیقی قرآنی به عنوان غذای روح یاد کرد، و آهنگی که از اصوات و کلمات قرآن به گوش می رسد را برای مغز سازنده دانست. تاملی کرد و گفت خوب است که حداقل سفسطه نمی کنی  و جواب علمی می دهی.

 

 

با فرا رسیدن ماه محرم، بسیاری از جوانان و مردم استان لرستان، مقید به حفظ حرمت این ایام هستند اما انسان های وجود دارند که به لحاظ بعد معرفتی، فقیر هستند و رعایت نمی کنند واین موضوع نشان دهنده این نکته است که تهدید و جنگ نرم دشمنان که از ناحیه ماهواره و رسانه های مجازی رهبری می شود این روزها خود را بیش از پیش نشان می دهد و به بی موالاتی عده ای در ماه محرم کشیده شده است و مسئولان راهنمایی و رانندگی و سازمان تاکسیرانی باید به مراتب برخورد اثر گذارتری داشته باشند.

 

 

بدیهی است منکر وقتی در جامعه جای خود را به معروف می دهد که اراده و خواست مردمی وجود داشته باشد و تا زمانی که خواست عمومی برای حذف گناه نباشد هیچ طرحی به سرانجام نمی رسد و خواست عمومی نیز از کانال فرهنگ سازی عبور می کند و فرهنگ سازی نیز از طریق آموزش است و آموزش نیز از طریق مدارس و مراکز فرهنگی و به ویژه رسانه ها صورت می گیرد و یکی از رسانه های فعال و موثر در چنین ایامی هیئات هستند که اگر فلسفه قیام امام حسین(علیه سلام) که همان امر به معروف و نهی از منکراست در چنین اماکن شریفی به درستی تبین شود به طور قطع، اثر گذاری آن در جامعه بیشتر خواهد بود هر چند که نفس حضور در هیئت هم به تنهایی اصلاح کننده بسیار از مشکلات مادی و معنوی زندگی است.

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • سپهوند

    تشکر موضوع به جا و مهمی بود و متاسفانه مغفول ولی باید به خاطرش مستدلتر و با غنای بیشتری صحبت کرد!!!یاعلی

نظرات