در گفت و گوی لرستان خبر با فعال مردمی سفر اربعین مطرح شد

سفر اربعین به بزرگترین رویداد مذهبی و فرهنگی دنیا تبدیل شده است و جای دارد خدمات رسانی به بزرگترین تجمع مردمی،هم سنگ این رویداد بی نظیر معنوی باشد

به گزارش لرستان خبر، چند سالی است که زیارت اربعین اباعبدالله الحسین(ع) به یک فرهنگ بین شیعیان در اقصی نقاط دنیا تبدیل شده است و هر ساله نزدیک به 20 میلیون نفر از پیروان اهل بیت(ع) این سفر را در برنامه زندگی یکساله خود قرار می دهند.

 

استان لرستان نیز به عنوان یکی از اقلیم های فرهنگی-مذهبی در جغرافیای عشق حسینی هر ساله مبدا حرکت چند هزار زائر اربعین است.

 

ظرفیت معنوی و فرهنگی این سفر آن چنان بالاست که باید سال های سال برای آن برنامه ریزی و طراحی کرد به ویژه آن که زائران این سفر الهی به طور معمول با مشکلاتی روبرو هستند که با برنامه ریزی درست می توان آن ها را رتق و فتق کرد.

 

برای آگاهی بهتر مسئولان فرهنگی و همچنین زوار اباعبدالله الحسین(ع)،پایگاه خبری لرستان خبر در مدت باقی مانده تا ایام اربعین، با ارائه گزارش های گفت و گو محور با دست اندرکاران مردمی سفر اربعین،نقاط ضعف و قوت این رویداد بزرگ را برجسته می کند تا متولیان امر و زائران، برنامه ریزی کیفی تری برای بهره وری بهتر از این ایام داشته باشند.

 

khabar

 

در گام اول با یکی از باسابقه ترین دست اندرکاران مردمی سفر اربعین در استان لرستان و شهرستان بروجرد به گفت و گو نشسته ایم.

 

خودتان را معرفی و نحوه مشارکت خود را در سفر اربعین بگویید

 

بهرام کردی متولد سال 1344 در شهرستان بروجرد هستم و مدت هفت سال است که مسئولیت زوار امام حسین(ع) را در سفر اربعین به عهده دارم و کاراوان های متعدد مردمی شهر بروجرد را به کشور عراق برده ام.

 

چطور شد که مسئول کاروان سفر اربعین شدید

 

من قبل از اینکه به عنوان یک مسئول کاروان خدمت کنم بازنشسته نیروی انتظامی هستم و بعد از اتمام دوره خدمت با توجه به اینکه هیئت هم داشتم بچه های هیئتی را به زیارت اما رضا(ع) می بردیم.شبی در حرم امام هشتم(ع) یکی از زوار آقا، بنده را ترغیب به زیارت امام حسین(ع) کرد، و حتی یک زیارت نامه حضرت ابوالفضل العباس(ع) را به دستم داد و گفت این را به حرم آقا تحویل بده. از قضا بعد از مراجعت به شهر بروجرد و گذشت شش روز، یکی از کاروان های فعال عتبات عالیات با من تماس گرفت و گفت قصد زیارت عتبات مقدسه عراق را داریم و البته هفت نفر مانده که ظرفیت تکمیل شود،جالب آنجاست که اعضای خانواده ام با احتساب دختر بچه سه ساله هشت نفر بودیم و با عنایت امام رضا(ع) شروع رسمی خادمی در مسیر اباعبدالله الحسین(ع) به همان اوقات بر می گردد.

 

 

اولین مشکلاتی که در مسیر سفر اربعین وجود دارد مربوط به چه مواردی است

 

 

تجربه شخصیم نشان می دهد که بیشتر علاقمندان سفر اربعین از قشر جوان هستند و به طور معمول با مشکل خروج از کشور مواجه هستند و در همین راه کم نبوده اند کسانی که به علت یک مورد جزئی نظام وظیفه، نتوانسته اند ویزا تهیه کنند.مشکل دیگری که در سر راه علاقمندان جوان زیارت اربعین وجود دارد مسئله مالی است و خوب می دانید بسیاری از جوان های ما به دلایل فراوان از جمله بیکاری وضعیت مناسب مالی ندارند و با وجود ارزان بودن هزینه های این سفر، اما بازهم نمی توانند راهی این سفر شوند. در هیئت خود ما بوده اند افراد خیری که هزینه سفر اربعین جوان ها را تقبل کرده اند و جای دارد در ستاد مرکزی اربعین که به تازگی راه افتاده است یک ردیف بودجه یا مرکزی برای مشارکت های مردمی خیرین، برای افراد بی بضاعت متقاضی سفر به عراق تاسیس شود.

 

 

حمل و نقل مشکل محتمل و یار غار سفر اربعین است، چه در داخل مرزهای ما و یا چه در کشور عراق؛ من خودم بارها با شهرداری بروجرد و دیگر مراکز برای تهیه اتوبوس رایزنی کرده ام که آن ها موضوع بیمه نبودن ماشین ها را بهانه کرده اند و از طرفی مسئولان تعاونی ها، در ایام زیارت اربعین تا دو برابر کرایه خود را افرایش می دهند و مرجعی نیز وجود ندارد که به کار آن ها نظارت کند و این موضوع هم در رفت و هم برگشت وجود دارد.

 

برای حل هر کدام از این مشکلات باید ستاد اربعین در لرستان تشکیل شود و تا جایی که من اطلاع دارم تا به حال تشکیل نشده است و گذاشته اند برای چند روز دیگر؛این ستاد باید تشکیل شود و از هر شهرستان و صنف مرتبطی، حضور چند نماینده الزامی است تا بتوان تدبیری همه جانبه اندیشید.

 

چه مشکلاتی در گذرگاه های مرزی وجود دارد

 

مشکل اصلی در گذرگاه ها به نظر من تعداد کم گیت های خروجی است و اطاله وقت برای خروج از مرز است و البته امسال مسئولان گفته اند که گیت ها را چند برابر کرده اند و امیدواریم وقت کمتری از زوار در مرزها گرفته شود.

 

farhangnews_103930-295486-1418040014

مشکل دیگر شهرهای مرزی مثل مهران و گذرگاه های شلمچه و چزابه کمبود امکانات اسکان از جمله مکان خواب، سرویس های بهداشتی و حمام است؛ مکان اسکان از آنجایی اهمیت دارد که ایام اربعین حداقل تا پنج سال آینده در فصل سرما قرار دارد.

 

کدام خدمات در کشور عراق بیشتر مورد نیاز زوار ایرانی و به ویژه لرستانی است.

 

در کشور عراق ما با همان مشکلات گذرگاه های مرزی روبرو هستیم، یعنی اگر در مرز مهران و چزابه با کمبود جا برای اسکان روبرو هستیم داخل کشور عراق به ویژه شهر نجف مشکل مکان برای اقامت وجود دارد هر چند مردم مهمان نواز کشور عراق از ارائه هر گونه خدماتی کوتاهی نمی کنند اما میزان جمعیت به نحوی است که همه محاسبات را به هم می ریزد.

 

 

در طول سال های گذشته که زوار را همراهی می کردم متوجه شدم که مشکل اقامت برای مردم لرستان در شهرهای نجف و کربلا حادتر است، این را از این جهت می گویم که بیشتر استان ها دارای زائر سرا و حسینیه هستند مانند استان یزد و استان فارس و دیگر مناطق..؛خود ما و بچه های هیئت هم با این مشکل روبرو بودیم اما با هماهنگی که با یکی از دوستان عراقی ساکن کربلا دارم با دادن وجه کمی دو منزل در نزدیکی سرکنسول گری ایران در کربلا را برای چند روز ایام اربعین اجاره می کنم و سال گذشته که کاروان ما متشکل از 150 مرد و زن بود با مبلغ دو میلیون تومان،شش شب در مکانی که اشاره شد ساکن شدیم.

 

8088332680345050253

  

البته نباید ناشکری کرد و به واقع مردم عراق به ویژه در مسیر نجف تا کربلا سنگ تمام می گذارند و خدمات خوبی به زوار ارائه می دهند به گونه ای که زائر اربعین را بی نیاز از خرید هر گونه اقلام خوراکی می کنند.

 

مشکل حمل و نقل در عراق بسیار حادتر از مسیرهای منتهی به مرزهای ایران است و کمبود اتوبوس و ماشین های بزرگ حمل و نقل احساس می شود.

 

 

آیا خدمات درمانی مناسبی بین شهرهای نجف و کربلا ارائه می شود

 

خدماتی چه توسط کشور عراق و هلال احمر ایران ارائه می شود اما با وجود جمعیت چند میلیون نفری، این خدمات به هیچ وجه کافی نیست و باید مردم بعضی از اقلام دارویی را با خود به همراه داشته باشند؛سال گذشته به همراه کاروان اعزامی ما دو پزشک حضور داشتند که به زوار خدمات ارائه می کردند و از این بابت خیلی مشکل جدی نداشتیم.

 

به نظر شما جدای از مسائل سخت افزاری،آیا کمبود اقلام فرهنگی و یا به اصطلاح مشکلات نرم افزاری در سفر اربعین وجود دارد

 

به طور قطع کمبود اقلام فرهنگی وجود دارد و به طور کلی عظمت سفر اربعین ایجاب می کند که حداقل بسته ها و اقلام فرهنگی متناسب با این رویداد بزرگ مذهبی و فرهنگی تولید و ارئه شود، به طور نمونه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا دیگر نهادهای فرهنگی می توانند بسته های فرهنگی را در نقطه صفر مرزی و زمان خروج زائر به مردم ارئه دهند،اقلامی همچون نقشه راه،نقشه شهرهای مذهبی عراق،اطلاعاتی از سفر اربعین، زیارت نامه اربعین و مسائلی از این دست.

 

کمبود نرم افزاری دیگری که در کلیت سفر اربعین وجود دارد این است که کاروان ها معمولا روحانی به همراه خود ندارند و جا دارد سازمان تبلیغات، و سازمان حج و زیارت همانطور که روحانی دوره دیده به همراه کاروان های حج عمره و تمتع اعزام می کنند برای سفر بزرگ اربعین نیز همین کار را انجام دهند.

 

شاید آخرین مشکلی که شاید از دید بسیاری خیلی موضوعیت نداشته باشد این است که زوار ایرانی به طور هیئتی نمی توانند در حرم آمام حسین و حضرت عباس(ع) یا بین الحرمین عزاداری کنند که واقعا حیف است؛ خحود من پیگیر این کار بودم اما با توجه به کاغذ بازی زادو نظامات اداری پیچیده منصرف شدم.

 

در خاتمه این را باید بگویم اکه رویداد اربعین برای زوار، با وجود کمبودهایی که  دارد خاطره انگیزترین سفر عمر می باشد و خود من تا به حال به جزء زیبایی چیزی از این سفر ندیدم.

 

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات