شکست از روسیه یک موفقیت بزرگ بود

با آمدن ولاسکو بسیاری از کمبودها برطرف شد و اسم او به والیبال ایران در جهان ابهت بخشید. هر کسی مخالف و موافقانی دارد ولی من فکر می کنم ولاسکو یک استثناست.

وقتی برای اولین بار فرهاد ظریف در مسابقه های لیگ برتر والیبال با تیم صنام که آن زمان به رهبری مصطفی کارخانه هدایت می شد، به میدان آمد یکباره تعجب همگان را برانگیخت و این فکر را در اذهان متبادر کرد که این بازیکن ۱۶۹ سانتی متری در کجای والیبال کشورمان قرار خواهد گرفت و این موضوع بیشتر به یک شوخی می ماند؛ اما ظریف با جدیت و پشتکار از تمام حصارهایی که ممکن بود او را از آرزوهایش دور کند، گذشت و حالا بر سکوی نخست لیبروهای آسیا خودنمایی می کند.

این اعجوبه مشهدی که راهی پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشته این روزها همراه تیم ملی درگیر مسابقات لیگ جهانی است، مسابقاتی که دو بازی آن با روسیه را اگرچه با باخت پشت سر گذاشته اند اما عملکرد قابل قبولی داشتند. ظریف همراه دیگر ملی پوشان چند روز دیگر در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی میزبان صرب هاست و امیدوار است که بتوانند این تیم را در خانه غافلگیر کنند البته قبل از اعزام تیم ملی به روسیه حواشی هم برای این لیبروی خوب کشورمان بوجود آمد که کمی باعث ناراحتی و دلخوری اش شد و آنهم اینکه کمیته انضباطی فدراسیون والیبال پرونده بازی پیکان - کاله مازندران در مرحله پلی آف لیگ برتر والیبال را بررسی و رای خود را صادر کرد بطوریکه فرهاد ظریف لیبروی تیم ملی و پیکان ۵ میلیون و ۲ جلسه محروم شده است. او می گوید که به خاطر صدور این رای واقعا متاسف است و آن را نمی پذیرد. ظریف فکر می کند که رای ها با دلیل و منطق نیست و ناحقی شده است. با او درباره همه این اتفاقات صحبت کرده ایم که در زیر می خوانید.

رقابت با روسیه چطور بود؟
در لیگ
یکی از اتفاق های خوبی که با آمدن ولاسکو برای والیبال ما افتاده همین دعوت هایی است که کشورهای بزرگ از ما می کنند.
جهانی تیم ضعیف وجود ندارد و همه قوی هستند. برای ما هم افتخاری بود که در اولین بازی به مصاف قهرمان المپیک رفتیم البته کمی هم بدشانس بودیم. یعنی اگر در ست هایی که از حریف پیش بودیم برنده می شدیم، بازی حداقل پیچیده تر می شد. اما در کل من این باخت را یک باخت نمی دانم بلکه یک موفقیت بزرگ می دانم. بازی کردن در این سطح یکی از آرزوهای ما بوده و الان به آن نزدیک شده ایم. در این بازی ها نتایج زیاد اهمیت ندارد و آنچه اهمیت دارد دستاورد هایی هست که برای کل تیم دارد.

از عملکرد خودت راضی هستی؟
در دیدار اول از خودم راضی بودم ولی در بازی دوم چنین حسی نداشتم. تیم ملی روسیه و چند تیم بزرگ دنیا، سرویس هایی فراتر از تیم های دیگر می زنند که مهار آنها کار هر بازیکنی نیست.

و ما هم از همین نقطه آسیب دیدیم؟
دریافت کننده های تیم ایران هم چون در لیگ و سایر تورنمنت ها با چنین سرویس هایی مواجه نشده بودند برای همین هم در دریافت آنها مشکل داشتند. از طرفی اشتباهات فردی ما هم بالا بود و هیچ کس نتوانست از جو سنگین مسابقه خارج شود.

استرس هم داشتید؟

به هر حال فشار زیادی روی بازیکنان ایران بود. جو لیگ جهانی با تمام مسابقاتی که پیش از این دیده و در آن شرکت کرده بودیم، فرق داشت. علاوه بر این، ایستادن مقابل روسیه هم کار آسانی نبود.

رقابت بعدی با صربستان را چطور می بینی؟
صربستان تیم قدرتمندی است و کسب ۲ پیروزی مقابل کوبا در هاوانا نشان داد مقابل آنها نمی توان بی مهابا بازی کرد. ما با تمام وجود تلاشمان را می کنیم تا بهترین نتیجه را در تهران بگیریم. صربستان هم تقریبا با همان ترکیب یکی دو سال آخر به میدان می رود. با این تیم در مسابقات جهانی و انتخابی المپیک بازی کردیم. یک بار بردیم و یک بار باختیم. با توجه به اینکه در تهران بازی داریم، فکر می کنم بتوانیم از این تیم امتیاز بگیریم.

رقابت با ایتالیا و
جالب است که ۵ میلیون جریمه شده ام بعد برای تجدید نظر ۵۰۰ هزار تومان هم از من گرفتند. گویا فقط زورشان به ما رسیده است
کوبا را چطور می بینی؟
ایتالیا هم تغییراتی نسبت به سال قبل داشته است. دو پشت خط زن معروف این تیم یعنی لاسکو و الکساندروفی در لیگ بازی نمی کنند. به نظرم با ایتالیا هم خوب بازی می کنیم، اما در خانه حریف کار سختی داریم. مقابل کوبا کار خیلی دشواری داریم. ایران تا کوبا بعد مسافت زیادی دارد. بعد از مسابقه با ایتالیا احتمالا مستقیم به کوبا می رویم.

تمرینات تان هم دوباره از سر گرفتید؟
بله به درخواست ولاسکو دو روز استراحت کردیم و دوباره تمرینات را استارت زده ایم. شرایط تمرین ها نسبت به سال قبل خیلی بهتر شده است. انگار همه بازیکنان و سرمربی تیم ملی به شناخت کافی از یکدیگر رسیده اند. همه با جدیت تمرین می کنیم.

شانس موفقیت ایران در این رقابت ها را تا چه اندازه می دانی؟
اولا اینکه خود حضور در لیگ جهانی برای ما یک قهرمانی است و تا همین جا هم باید خدا را شکر کنیم ولی مطمئن باشید در این مسابقات هم چند سورپرایز برای مردم خواهیم داشت و آنها را خوشحال خواهیم کرد. البته نباید فراموش کرد بازی های لیگ جهانی بسیار متفاوت از سایر رویدادهای والیبالی جهان است و موفقیت در آن بسیار سخت تر از سایر تورنمنت های دیگر والیبال است. تنها خواهشی که از مردم و مسئولان دارم اینکه انتظار بیجا از تیم ملی نداشته باشند و فشار روانی بی منطق به ملی پوشان وارد نکنند.

قبل از دیدار با روسیه راهی بلغارستان شدید آن اردو چطور بود؟
یکی از اتفاق های خوبی که با آمدن ولاسکو برای والیبال ما افتاده همین دعوت هایی است که کشورهای بزرگ از ما می کنند. بلغارها در المپیک سوم شدند و رقابت با آنها به پیشرفت ما کمک کرد و برای لیگ جهانی آماده تر شدیم. نکته جالب این بود که وقتی آنها ما را شکست دادند آنقدر خوشحال بودند انگار که برزیل را در فینال لیگ جهانی برده اند. وقتی ما آنها بردیم آن قدر خوشحالی نکردیم که آنها از بردن ما خوشحال
من تا به حال یک بار هم به داوران اعتراض نکرده ام. در این دیدار هم بازی تمام شده بود که توهینی از سوی تیم مقابل به من شد و من هم در زمین خودم جواب آنها را دادم
شدند.

قبل از اعزام به مسابقات جهانی حواشی برای شما بوجود آمد چرا به رای کمیته انضباطی معترض بودی؟
بخاطر اینکه ناعادلانه و غیرکارشناسی رای داده بودند و برای همین هم من تقاضای تجدیدنظر کرده ام. جالب است که ۵ میلیون جریمه شده ام بعد برای تجدید نظر ۵۰۰ هزار تومان هم از من گرفتند. گویا فقط زورشان به ما رسیده است اما اشکالی ندارد بخاطر اینکه ثابت کنم ناحقی شده و بخاطر گرفتن حقم ۵ میلیون هم حاضرم بدهم ولی زیر بار حرف زور نمی روم. همه این ها را هم به آقای داورزنی گفته ام.

به چه دلیل محکومت کردند؟
همین جالب است که هیچ کجا نگفته اند که به چه دلیل ما را محکوم و جریمه کرده اند. وقتی برای کسی محکومیتی در نظر می گیرند جرم او را هم اعلام می کنند اما الان هیچ چیز مشخص نیست.

به داور اعتراض نکردی؟
من تا به حال یک بار هم به داوران اعتراض نکرده ام. در این دیدار هم بازی تمام شده بود که توهینی از سوی تیم مقابل به من شد و من هم در زمین خودم جواب آنها را دادم و اصلا درگیری پیش نیامد و نمی دانم بر چه اساسی برای من این حکم را بریده اند. اگر جرمی مرتکب شده بودم آن را قبول می کردم اما در این شرایط زیر بار حرف زور نمی روم و تا آخر پیگیری خواهم کرد.

پس معتقدی که عدالت برقرار نشده است؟
بله، کمیته انضباطی تشکیل داده اند، دو جین آدم دعوت کرده اند که اصلا حرفه ای نبود. باید هر بازیکن را جداگانه دعوت می کردند و صحبت های آنها را هم گوش می دادند بعد رای ها را صادر می کردند. متاسفانه کسی که داور را کتک زده از من کمتر جریمه شده است، آیا این بی عدالتی نیست؟ آبرویم را به راحتی در ورزش به دست نیاورده ام و اجازه نمی دهم که با آبروی من بازی کنند.

فکر می کنی کمیته انضباطی چرا چنین جریمه هایی را صادر کرده است؟
به نظرم کمیته انضباطی، بازیکنان بزرگ را به ناحق جریمه کرد تا بازیکنان کوچک تر درس بگیرند. می خواستند بگویند چند تا بازیکن اسم دار را محروم کرده اند! آنها با آبروی ما بازی کردند اما باید بدانند که این نام ها آنقدر بزرگ
از این طرف کمیته انضباطی و از آن طرف هم باشگاهی که اصلا توقع نداشت ما به ۴ تیم برتر صعود کنیم بخاطر یک باخت برابر کاله ما را ۲۰ درصد جریمه کرده است.
هستند که با این کارهای آنها، ما خراب نخواهیم شد. داورزنی به من گفت که در این جریان تروخشک با هم می سوزند که من اصلا موافق نیستم و کمیته انضباطی حق چنین جریمه ای را ندارد. سخنان آنها باید منطقی باشد.

از قرار معلوم برای این باخت به کاله، مسئولان پیکان هم تیم را جریمه کرده اند؟
بله‏ ، از این طرف کمیته انضباطی و از آن طرف هم باشگاهی که اصلا توقع نداشت ما به ۴ تیم برتر صعود کنیم بخاطر یک باخت برابر کاله ما را ۲۰ درصد جریمه کرده است. این کارها را فقط در ورزش و والیبال ما می توان پیدا کرد.

راستی ولاسکو اعلام کرد که هر بازیکنی در جام باشگاه های آسیا حاضر شود در تیم ملی جایی نخواهد داشته چه نظری در این باره داری؟
به هر حال نظر سرمربی این است و باید به آن احترام گذاشت. من پیراهن هر تیمی را که به تن کنم برای موفقیت آن تیم هرچه که در توان داشته باشم رو خواهم کرد.

کلا نظر خودت درباره ولاسکو و حضور او در تیم ملی چیست؟
هیچ عقل سالمی نمی تواند منکر توانایی های این مربی آرژانتینی شود. هرچند که باید قبول کنیم قبل از ورود ایشان هم والیبال ما رشد قابل ملاحظه ای داشت، ولی با آمدن ولاسکو بسیاری از کمبودها برطرف شد و اسم او به والیبال ایران در جهان ابهت بخشید. هر کسی مخالف و موافقانی دارد ولی من فکر می کنم ولاسکو یک استثناست. او از همه مربیانی که در کل تاریخ به والیبال ایران آمده اند یک سر و گردن بالاتر است و من کاملا با این مربی راحتم.

رویای این روزهای فرهاد ظریف چیست؟
در رده های مختلف جزو بهترین های جهان شده ام و حالا دلم می خواهد که در رده بزرگسالان هم حداقل در مرحله مقدماتی بتوانم عنوان بهترین لیبروی جهان را از آن خود کنم.

در لیگ جهانی چشم به لژیونر شدن هم داری؟
لژیونر شدن آنهم در لیگ های اروپایی برای من یک آرزوی بزرگ است و لیگ جهانی می تواند سکوی پرتاب خوبی برای این کار باشد. من و سایر ملی پوشان می دانیم که بهترین مربیان دنیا این مسابقات را با دقت دنبال خواهند کرد و مطمئنا از بازیکنان خوب سایر کشورها به سادگی نخواهند گذشت
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات