افشاگری های ادوارد اسنودن بر روابط آمریکا با متحدان دیرینه اش سایه افکنده و از آنجائیکه دولتمردان آمریکایی راهی برای توجیه اقدامات خود ندارند، سعی می کنند با واکنش متقابل یا با بی توجهی، از کنار انتقادات بگذرند.

به گزارش افکارنیوز ، تبعات افشاگری های ادوارد اسنودن از دولتمردان آمریکایی دست بردار نیست. حدود سه ماه پیش بود که ادوارد اسنودن که از ماموران سابق سازمان سیا بوده، از وجود برنامه ای با نام «PRISM» پرده برداشت که به سازمان امنیت ملی آمریکا موسوم به (NSA) و همچنین پلیس اف بی آی، اجازه دسترسی به سرورهای شرکت های اینترنتی آمریکا چون گوگل، اپل، مایکروسافت، فیس بوک و امریکن آنلاین (AOL) را می دهد. به این ترتیب، این سامانه جاسوسی، ایمیل ها، ویدئو چت ها، پیام های کوتاه را بررسی دقیق می کند. علاوه بر این، این سامانه شامل امکاناتی برای ردیابی و دنبال کردن مظنونان خارجی است.

جنجالی که این جاسوسی به پا کرد هنوز آرام نگرفته است و هر بار با افشا یکی از این اسناد، مقامات آمریکایی وادار به واکنش و پاسخگویی می شوند. هر چند در ابتدای این افشاگری ها، اغلب کشورهای هدف (جاسوسی) صرفا به انتقاد و اعتراض به همتایان آمریکایی خود اکتفا می کردند و خواستار پاسخگویی واشنگتن بودند، اما افشا سند آخری که درباره جاسوسی آمریکا از شرکت ملی نفت برزیل با نام «پتروبراس» بود و نیز شنود مکالمات و ایمیل های دیلما روسف، رئیس جمهور برزیل، دیگر صرفا به اعتراض و انتقاد کلامی محدود نشد.

روسف که به داشتن روحیه سرسخت و جدی شهره است، در مقابل این جاسوسی ها کوتاه نیامد و خواستار عذرخواهی آمریکایی ها شد. او به همین حد اکتفا نکرد و سفر اول آبان خود به واشنگتن را نیز لغو کرد.

برنامه «فنتستیکو» ی شبکه تلویزیونی «گلوبو تی وی» اخیرا به اسناد محرمانه ای اشاره کرد که ادوارد اسنودن منتشر کرده و طبق آن، دولت اوباما از شرکت ملی نفت برزیل جاسوسی می کرده است.

هر چند باراک اوباما و مقامات دولتی آمریکا علنا تاکید کرده اند، آنها هنگام «جمع آوری اطلاعات» ، بر روی توقف تهدیدات تروریستی و مبارزه با جنایات فرامرزی متمرکز بوده اند، اما اسنادی که در این برنامه افشا شده، نشان داده، آمریکا شرکت های چند ملیتی را هدف قرار داده است. حتی بر اساس این گزارش، آژانس امنیت ملی آمریکا بر شبکه کامپیوتری این شرکت بزرگ نفتی و نیز شبکه های کامپیوتری گوگل و جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی (سوئیفت) متمرکز شده است.

به همین خاطر بود که دیلما روسف آمریکا را به جاسوسی در شرکت نفتی پتروبراس به دلایل اقتصادی و استراتژیک و نه برای امنیت ملی خود متهم کرد و در بیانیه ای گفت: بی شک، پتروبراس تهدیدی برای امنیت هیچ کشوری به شمار نمی رود. این تلاش ها برای سرقت اطلاعات با هم زیستی دموکراتیک میان کشورهای دوست مغایر است.

البته این تنها برزیل نبود که افشای جاسوسی های آمریکا بر روابط میان واشنگتن و سایر متحدانش سایه افکند. در همان ابتدا نیز روزنامه «مورنینگ پست» چین بر اساس اطلاعاتی که از مصاحبه اسنودن به دست آورده بود، گزارش داد، پیام های خصوصی میلیون ها کاربر شرکت تلفن همراه چین توسط سازمان امنیت ملی آمریکا مورد تفتیش و جاسوسی قرار گرفته است.

این روزنامه چینی همچنین به نقل از اسنودن نوشت: سازمان امنیت ملی آمریکا همچنین به سرور دانشگاه «تسینگهوا» حمله کرده و به رایانه های شرکت «پانکنت» که مالک گسترده ترین شبکه های کابل زیردریایی فیبر نوری در منطقه است، نیز دسترسی پیدا کرده است.

البته این همه اقدامات جاسوسی آمریکا علیه چین نبوده. یک روز بعد از دیدار رهبران چین و آمریکا برای تقویت همکاری ها دز زمینه حملات سایبری، یک شرکت اطلاعاتی از برنامه نظارتی بسیار حساس آمریکا از یک مکان مخفی و محرمانه چین در هنگ کنگ خبر داد.

دولت چین در اولین واکنش خود به گزارش های مربوط به جاسوسی اینترنتی آمریکا، از دولت کاخ سفید خواست درباره برنامه های نظارتی غیرقانونی خود به جامعه بین المللی توضیح دهد.

تعداد دیگری از کشورها که از متحدان آمریکا نیز محسوب می شوند از انتشار اسناد و مدارک مربوط به طرح های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا نگران و عصبانی هستند. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه نیز در همان برهه، به شدت به گزارش های منتشر شده درباره جاسوسی آمریکا از دیپلمات های اتحادیه اروپا واکنش نشان دادند و خواستار توقف اینگونه اقدامات از سوی واشنگتن شدند.

ترکیه نیز در دیدار همتای آمریکایی خود در حاشیه نشست «آسه آن» خواست درباره گزارش های منتشر شده درباره جاسوسی واشنگتن از آنکارا توضیح دهد.

اما نکته اینجاست که دولتمردان آمریکایی به جای پاسخگویی به این افشاگری ها، به «واکنش متقابل» روی آوردند. شاهد این مدعا سخنان باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بود که در دفاع از برنامه های جاسوسی آژانس امنیت ملی کشورش گفت، «همه آژانس های اطلاعاتی دنیا از جمله آژانس های اروپایی عملکردی مشابه دارند و این روش ها مختص آمریکا نیست» !

وی که در کنفرانس خبری در دارالسلام پایتخت تانزانیا سخن می گفت، در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه سی بی اس که نظر او را درمورد خشم کشورهای اروپایی از افشای برنامه های جاسوسی آمریکا جویا شد، اظهار داشت: «در پایتخت های اروپایی نیز افرادی هستند که اگر نخواهند در مورد صبحانه من هم بدانند، حداقل می خواهند بدانند من درباره چه چیزهایی صحبت می کنم» .

جالب اینجاست که مقامات آمریکایی در واکنش به لغو سفر دیلما روسف نیز کوشیدند این اتفاق را بی اهمیت جلوه دهند، از این رو بود که یکی از سخنگویان کاخ سفید در این باره گفت، «تعویق این دیدار، یک تصمیم دوجانبه بوده است. »
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات