شروع داغ لیگ یازدهم کشتی آزاد از فردا ؛

هاشم رسایی فر: بازار کشتی ایران فردا با جدال کشتی گیران هشت تیم در لیگ برتر کشتی آزاد داغ می شود، رقابتهایی که اگر چه هر ساله در مقطعی کوتاه برگزار می شود، اما طبع کشتی دوستان را چند هفته ای عوض می کند و آنها را دنبال خود می کشاند.

به گزارش افکارنیوز ، ثامن الحجج سبزوار، گروه ساختمانی کفایتی و ثامن الحجج مشهد، خراسانی های امسال لیگ برتر هستند که از این حیث برای اولین بار در تعداد نماینده با مازندرانی های لیگ برابری می کنند.

خونه به خونه بابل، گاز مازندران و رستم کلا تیمهای مازندرانی لیگ اند که برای رسیدن به قهرمانی تمام امکاناتشان را بسیج کردند. شهدای زنجان و استیل آذین نیز تازه واردهای لیگ اند که آتش استیلی ها برای کسب عنوان داغ تر از زنجانی هاست.

جز تغییراتی که در ترکیب تیمهای حاضر در لیگ امسال رخ داده، اتفاقات اساسی دیگری نیز در نحوه حضور و بستن تیمها افتاده که می تواند شکل و شمایل برگزاری لیگ را تحت تأثیر خود قرار دهد. منع ملی پوشان کشتی حاضر در مسابقات جهانی مجارستان از سوی شورای فنی تیم ملی از حضور در ترکیب تیمهای حاضر در لیگ باعث می شود تا برای اولین بار لیگ در غیاب آزاد کاران ملی پوش برگزار شود.

همین اتفاق قرار است برای کادر فنی و مربیان تیم ملی بیفتد و آنها نمی توانند هدایت تیمهای لیگی را در لیگ امسال بر عهده داشته باشند، هر چند که از کنار و گوشه خبر می رسد که اگر چه نامی از مربیان کادر فنی تیم ملی برای هدایت تیمهای لیگ برده نمی شود، اما پشت پرده بعضی از تیمها زیر سایه آنها بسته شده و اداره می شود!

سومین تغییر برگزاری لیگ را باید در تعداد کشتی گیران خارجی حاضر در هر کدام از تیمهای لیگ برتر دانست، جایی که بنا به قوانین جدید هر تیم می تواند سه کشتی گیر خارجی به خدمت بگیرد و هر هفته در ترکیب از دو نفر از آنها استفاده کند این در حالی بود که سالهای گذشته هر تیم تنها دو کشتی گیر خارجی می توانست داشته باشد.

قوانین جدیدی که فیلا برای مسابقات کشتی وضع کرده نیز امسال در لیگ اجرایی خواهد شد، قوانینی که با ماهیتی که دارند قطعاً رقابتهای لیگ را جذاب و داغتر از دوره های قبل خواهد نمود. حداقلش این است که دیگر از هل دادن و گوی و شانس دیگر خبری نیست و کشتی ها واقعی تر از قبل شده اند.

فینال زود رس در سبزوار

جدالی که حتی قبل از شروع رقابتهای لیگ شروع شده بود، فردا در سالن سربداران سبزوار عملی خواهد شد و تیمهای مدعی مؤسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج سبزوار و استیل آذین در دیداری حساس و فینال گونه رو در روی یکدیگر قرار خواهند گرفت. تیم کشتی ثامن الحجج سبزوار که قهرمانی دو دوره قبل لیگ را در کارنامه دارد، امسال با هدایت مجدد محسن کاوه برای هتریک در قهرمانی لیگ کشتی آماده شده و در مقابل استیل آذین تازه وارد با ترکیبی از کشتی گیران سال گذشته پرسپولیس جویبار و البته حمایت و هدایت از راه دور غلامرضا محمدی، در پی رسیدن به سکوی قهرمانی است.

ثامن الحجج سبزوار با خرید دو کشتی گیر مطرح روس (بخان گویگوریف قهرمان وزن ۶۰ کیلوگرم جهان و ماگومد قربان علی یف نفر سوم ۶۶ کیلوگرم جهان) و حضور کشتی گیرانی مثل یاسر حیدر قلی نژاد، مصطفی آقاجانی، مسعود کمروند، رضا افضلی، احسان امینی، حامد تاتاری، پرویز هادی و فردین معصومی امسال هم تیم قدرتمندی را روانه لیگ کرده اند.

در سوی دیگر استیل آذین که در کادرفنی خود ابراهیم مهربان، اکبر دودانگه و عباس حاج کناری را می بیند، با کشتی گیرانی مثل امید جلالی بهار، حسن مرادقلی، میثم نصیری، اصغر بذری، اسماعیل نجاتیان، جمال میرزایی، سعید توکل و محمدرضا آذرشکیب گام به رقابتهای امسال گذاشته است. البته احتمال اینکه عبدالسلام گادیسف و دنیس چارگوش دو کشتی گیر مطرح و عنوان دار روس بتوانند به وزن کشی امروز برسند، زیاد است و در این صورت باید منتظر برگزاری رقابتهایی دیدنی در سالن سربداران سبزوار باشیم. برنده دیدار فردا در سبزوار می تواند به صدر نشینی در گروه اول امیدواری زیادی داشته باشد.

جدالی از جنس لیگ یک

شاید بعد از جنجالهایی که هفته های گذشته پیرامون دو تیم گروه ساختمانی کفایتی و رستم کلا پیش آمد، کمتر کسی حتی فکرش را می کرد که این دو تیم خیلی زود و آن هم در رقابتهای لیگ برتر به هم برسند.
هر دو تیم کفایتی و رستم کلا در رقابت های لیگ دسته اول امسال حضور داشته اند و جدال این دو تیم در مشهد می تواند یادآور رقابتهای لیگ دسته اول و اتفاقات آن باشد.

تیم کشتی کفایتی با ترکیبی از کشتی گیران دسته اولی و چند قهرمان جام شهیدشیرودی به علاوه احمد میرزاپور که هفته گذشته به مقام قهرمانی جام جهانی کشتی پهلوانی رسید، در لیگ امسال حاضر شده و سرمربیگری آن را رضا رمضان زاده بر عهده دارد.

در تیم هیأت کشتی رستم کلا که مرادمحمدی پس از قهرش از گاز مازندران، هدایت آن را بر عهده گرفته است، کشتی گیرانی مثل ایمان محمدیان، سینا امینی و جعفر شمس ناتری حضور دارند.

بازگشت خونه به خونه با رضا یزدانی

خونه به خونه بابل که دو سال پیش نایب قهرمان شد، پارسال به دلایلی در لیگ حضور نداشت، اما امسال با رضا یزدانی قهرمان وزن ۹۶ کیلوگرم جهان دوباره در لیگ شرکت کرده است.

یزدانی که به خاطر قانون منع حضور ملی پوشان در لیگ نمی تواند کشتی بگیرد، سرمربیگری خونه به خونه را به عهده دارد، اما صادق گودرزی نایب قهرمان المپیک لندن در نبود ملی پوشان، شاخص ترین کشتی گیر لیگ امسال است که برای خونه به خونه کشتی می گیرد و بعد از مدتها شاید فردا روی تشک برود.

بهنام احسان پور، میثم مصطفی جوکار، جعفر دلیری و حامد طالبی زرین کمر از دیگر کشتی گیران شاخص خونه به خونه هستند. ضمن اینکه طاها آگول ترک هم شاید برای این تیم به روی تشک برود. در سوی دیگر تیم شهدای زنجان که در سال ۹۰ با نام آبفای زنجان در لیگ هفتم شده بود، به سرمربیگری سید اکبر موسوی و با ترکیبی از کشتی گیران جوان به مصاف خونه به خونه خواهد رفت.

ثامن الحجج مشهد در ساری

تیم کشتی ثامن الحجج مشهد که یک سال پیش در رقابتهای لیگ دسته اول قهرمان شد و انتظار این می رفت تا دوره گذشته در لیگ برتر حاضر شود این اتفاق برایش نیفتاد و بعد از وقفه ای یک ساله این تیم فرصت حضور در لیگ برتر را به دست آورد.

ثامنی های مشهد لیگ یازدهم را با ترکیبی از کشتی گیران جوان بومی و کشتی گیران دیگر از شهر مختلف آغاز خواهند کرد که البته در ادامه احتمال اضافه شدن دو کشتی گیر خارجی گرجستانی به ترکیب این تیم وجود دارد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات