رئیس فدراسیون ووشو در نشست خبری گفت: تداوم بلاتکلیفی در انتخاب وزیر باعث نابودی ورزش می شود و ما نمی دانیم یک وزیر ورزش چه ویژگی هایی باید داشته باشد که نمایندگان مجلس به او رای دهند.

به گزارش افکارنیوز، نشست خبری فدراسیون ووشو امروز با حضور رئیس فدراسیون ووشو، مجید ملکی مدیر تیم های ملی، حیدری دبیر فدراسیون و حسین اوجاقی مدیر فنی تیم های ملی برگزار شد و مهدی علی نژاد در صحبت های خود، اظهار داشت: امسال سال پرکاری را پشت سر گذاشتیم. در واقع تا پایان سال جاری که چند ماهی باقی مانده است مسابقات بین المللی پیش رو نخواهیم داشت. امسال تیم ملی در مسابقات ولد گیمز با ۴ سهمیه که داشتیم شرکت کرد و هر ۴ ورزشکار به مدال های خوش رنگی رسیدند.

ووشو کاران در مسابقات جوانان آسیا به لطف خدا با کسب ۷ مدال طلا به تعدادی مدال های نقره و برنز نائب قهرمانی در ساندا و سومی در مجموع را کسب کردند. حضور در مسابقات کشورهای اسلامی و کسب ۶ مدال طلا باعث ارتقاء جایگاه ایران در رتبه دوم مسابقات کشورهای اسلامی شد. تیم ملی عنوان دومی را از آن خود کرد که این اتفاق در حالی رخ داد که دوره قبل عنوان چهارمی را کسب کرد.

وی در مورد حضور ووشوکاران در مسابقات کامبت گیمز گفت: تیم ما در آنجا نیز نتیجه بسیار خوبی را کسب کرد و سه مدال طلا به دست آورد. با این طلاها کاروان ایران در جای چهارم قرار گرفت. ووشوی ایران در این رقابت ها به اندازه هشت رشته دیگر که در کنار ما حضور داشتند مدال طلا کسب کرد. اگر این طلاها نبود، کاروان ایران جایگاه پایین تری را کسب می کرد.

رئیس فدراسیون ووشو در ادامه گفت: شرایط حضور جوانان در المپیک نانجینگ ۲۰۱۴، مسابقات قهرمانی جهان جوانان در ترکیه، اضافه شدن چهار فرم سنتی به مسابقه های جهانی ۲۰۱۵، استفاده از ساق بند برای امنیت بیشتر، وزن کشی ورزشکاران به صورت روزانه در مسابقه های جهانی، سید بندی کشورهای قوی تر، برگزاری مسابقه های جام جهانی برای نخستین بار خارج از چین و در ویتنام و سپردن میزبانی مسابقه های قهرمانی جهان ۲۰۱۵ به اندونزی از جمله موارد مهمی بود که در هیات رییسه در مورد آن بحث شد و به تصویب رسید.

علی نژاد ادامه داد: بحث دیگری که در هیات رئیسه مطرح شد و اهمیت زیادی داشت، تغییر اساسنامه و منطبق تر شدن آن با روح المپیک و نزدیک شدن به معیارهای IOC بود تا ووشو بتواند در آینده المپیکی شود. در این بخش کمیته بانوان فدراسیون جهانی تشکیل شد و یکی از ورزشکاران زن به عضویت هیات رئیسه درآمد. همچنین در هیات رئیسه تصویب شد که دولت ها نتوانند در فدراسیون ها دخالت کنند که این مورد در منشور المپیک هم ذکر شده است. از این پس قرار شد هر دخالتی که در فدراسیون ها صورت بگیرد، با تعلیق روبرو شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در مسابقات جهانی ۲۰۱۵ چهار فرم سنتی به فرم تالو اضافه خواهد شد این تصمیمی است که فدراسیون جهانی برای گسترش ووشو در دنیا سرمایه گذاری کند. البته در بخش ساندا هم یک ابزار دیگری به عنوان محافظ به ورزشکاران اضافه شد تا ایمنی مبارزات بالا برود چرا که یکی از فاکتورهای نزدیک شدن به المپیک بالا بودن ضریب ایمنی ورزشکاران است. از این به بعد وزن کشی هر وزن روز مسابقات انجام می شود.

علی نژاد در مورد نتایجی که تیم ملی ووشو در مسابقات جهانی مالزی کسب شد، اظهار داشت: تیم ملی ووشو نائب قهرمان جهان شد و با توجه به مشکلات مالی که داشتیم خدا را شکر می کنیم که توانستیم برای اولین بار ۷ مدال طلا و ۳ برنز کسب کنیم. خوشبختانه در بخش ساندا توانستیم اختلاف مان را با چینی ها کم کنیم اگر اتفاقاتی که برای سجاد عباسی و جواد آقایی رخ نمی داد ما قطعا می توانستیم قهرمان شویم.

وی در مورد کسب مدال طلای الهه منصوریان اظهار داشت: این برای اولین بار بود که بانوان ما سه مدال طلا کسب کردند. در بازی فینال الهه منصوریان با مصدومیتی که از ناحیه فک، گونه و بینی روبرو شده بود توانست مدال طلای مسابقات را کسب کند.

رئیس فدراسیون ووشو در مورد مدال طلای امیر فضلی، گفت: یکی از بهترین های ووشوی روسیه مقابل فضلی قرار گرفت و خوشبختانه نماینده کشورمان توانست او را شکست دهد. البته من از سجاد عباسی تشکر می کنم که بعد از حریف قزاق در بازی اول با ضربه ای که باعث مصدومیت او شده بود توانست تا ثانیه های آخر مبارزه خود را ادامه دهد، اما متاسفانه به دلیل شکستگی نازک نی پای او مدال طلای مسابقات را از دست داد. آقایی هم بازی نزدیکی از خود به نمایش گذاشت، اما بازی را واگذار کرد در واقع یک فینال زودرس برای او بود که جا دارد از او هم تشکر کنم.

علی نژاد در مورد پیشنهاد برگزاری اردوهای مشترک خبر داد و گفت: از سوی برخی کشورها درخواست برگزاری اردوهای مشترک به ما داده شده الگوی دنیا در واقع ایران شده نه چین. چینی ها ۱۶۰ میلیون ووشوکار و ۵ هزار سال قدمت دارند، اما ایران کشوری است که از رتبه ۱۳ از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ رشد کرده و عنوان نائب قهرمانی را کسب کرده و به همین دلیل کشورهای دیگر مشتاق هستند با ما اردوی مشترک برگزار کنند.

وی در مورد اتحادی که بین مسلمانان دنیا برقرار شده، گفت: برگزاری بازی های کشورهای اسلامی نشان داد که اتحاد خوبی بین مسلمانان دنیا وجود دارد چراکه من شاهد بودم در بازی های کشورهای اسلامی خیلی یکدیگر را حمایت می کردند حضور متعدد بانوان در مسابقات ووشو خیلی برای ما مهم است. ما در این رقابت هایی که برگزار شد سکویی بدون حضور بانوان اسلامی را شاهد نبودیم.

در حاشیه نشست خبری امروز (یک شنبه) خبر رای اعتماد نگرفتن نصرالله سجادی وزیر پیشنهادی رئیس جمهور مطرح شد که علی نژاد در واکنش به این خبر، اظهار داشت: تداوم بلاتکلیفی در ورزش باعث نابودی ورزش می شود. من از نمایندگان مجلس می خواهم هر چه زودتر تکلیف وزیر ورزش را مشخص کنند این توهین به خود ما است که این یک فرد ورزشی معرفی می شود، اما رای نمی آورد. ما نمی دانیم که یک وزیر ورزشی چه ویژگی هایی باید داشته باشد که نمایندگان مجلس به آن رای دهند.

وی در مورد پیشنهاد میزبانی جام جهانی گفت: برای میزبانی سال ۲۰۱۶ در جلساتی که در مالزی برگزار شد این پیشنهاد را به نائب رئیس فدراسیون ورزش اعلام کردیم و حتی اعلام کردیم می توانیم مسابقات در دو بخش بانوان و مردان جدا از هم برگزار کنیم و حتی داوران آنها نیز جدا از هم باشند، اما برای اینکه این پیشنهاد تصویب شود هیئت رئیسه جهانی باید قبول کند.

علی نژاد در ادامه اظهار داشت: در مدت حضورم در فدراسیون ووشو بنده توانستم منابع مالی زیادی را تامین کنم، سال گذشته دو و نیم میلیارد هزینه کردیم که در مجموع ۶۲۰ میلیون تومان از وزارت ورزش و ۹۰۰ میلیون تومان از کمیته ملی المپیک به ما داده شد و مابقی آن را از منابع دیگری تامین کردیم. شاید بعد از این من نتوانم این فاصله ها را پر کنم. اگر بودجه ای پرداختی سال ۹۱ به فدراسیون ها را نگاه کنیم شاهدیم فدراسیون ها ۸۰ درصد گرفتند، اما ما تنها ۳۳ درصد از بودجه مان را دریافت کرده ایم این نشان می دهد پول بوده، اما به ما نرسیده است.

وی در پاسخ به این سؤال که پیش از اعزام تیم ملی به مسابقات جهانی مصاحبه هایی از سوی برخی ووشوکاران بانوان مطرح شد که کار به وزارت ورزش و نمایندگان مجلس نیز کشیده شد و در پایان فدراسیون برای دو ووشوکار بانوان یک سال محرومیت در نظر گرفت و آیا این محرومیت همچنان سرسختانه در نظر گرفته شده یا نه، گفت: ما یک فرایند برای انتخابی نفرات در تیم ملی داریم و در طول این سال ها آن فرایند هم رعایت شده است. ما در انتخابی ها عدالت را رعایت کردیم و بهترین ها را به مسابقات جهانی اعزام کردیم. برای اعزام به مسابقات جهانی مالزی در این دوره از مسابقات ۷ نفر را انتخاب کردیم و در پایان از بین نفرات سه ووشوکار به مسابقات جهانی اعزام کردیم و انتخاب نفرات در اختیار سرمربی بود.

وی افزود: برخی ها از انتخاب نشدنشان ناراحت شده بودند و این طبیعی است، اما غیرطبیعی این است که اتهاماتی به مربی و به برخی بازیکنان زده بودند. اینکه از ابزارهای بیرون ورزش بخواهند به ما فشار وارد کنند اصلا برایم قابل قبول نیست و تا روزی که هستم اجازه نمی دهم تصمیم گیری غیرورزشی انجام شود. ما نتایج قابل قبولی را کسب کردیم و جلسه ای را با دوستان برگزار کردیم و خواستیم رضایت بدهند. قرار است کمیته انضباطی تشکیل دهیم و در مورد رایی که داده ایم تجدید نظر کنیم.

رئیس فدراسیون ووشو در پایان در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه چرا تیم ملی ووشو مردان کاپیتان ندارد گفت: این رشته های تیمی هستند که کاپیتان دارند و تیم ملی نیازی به کاپیتان ندارد. همه بچه های ما خوب هستند و حرف سرمربی تیم را گوش می دهند و با این حساب تیم ملی ووشو نیازی به کاپیتان ندارد.

در بخش دیگری از این نشست بدرالملوک کهرنگی، نایب رییس بانوان فدراسیون در مورد تمدید قرارداد پانگ یان، سرمربی بانوان تیم ملی ساندا، گفت: توافقات اولیه با او انجام شده است و اگر مشکلات مالی برطرف شود، فکر می کنم در نیمه اول دی ماه به ایران باز گردد و اردوهای تیم ملی را شروع کنیم.

توحید اسدیان، سرمربی تیم ملی تالو هم در بخش پایانی این نشست پیرامون مسائل تالو اظهار داشت: برای حضور در رقابت های جهانی تقریبا ما نزدیک به چهار ماه برنامه داشتیم. آن هم در شرایطی که فرشاد عربی مصدومیت شدیدی داشت و پزشک معالج او توصیه کرده بود که نمی تواند در هر سه مسابقه شرکت کند، اما فرشاد عربی علی رغم این که درد زیادی را از ناحیه زانو تحمل می کرد در هر سه مسابقه شرکت کرد و مدال های ارزشمندی را به دست آورد.

وی ادامه داد: در این دوره از رقابت های جهانی تالوکاران بیشتری نسبت به دوره های قبل شرکت کرده بودند و کار بسیار سخت بود، اما علی رغم این مشکلات ملی پوشان ما برای نخستین بار طلای تالو را به دست آوردند که حتی با مربیان چینی هم به دست نیامده بود. قول می دهم که اگر حمایت های وزارت ورزش و جوانان و مسئولان فدراسیون ادامه داشته باشد بتوانیم در بازی های آسیایی اینچئون دو مدال ارزشمند را به دست آوریم.

در ادامه نشست خبری حسین اجاقی سرمربی تیم ملی نیز در مورد این سؤال که چرا تیم ملی ساندا در سبک وزن مشکل دارد، گفت: قدرت ما بیشتر در اوزان میانی و بالاتر است و در سبک وزن مشکل داریم که برنامه های مختلفی را برای ارتقای این بخش در نظر داریم. برای حضور در بازی های آسیایی اینچئون در اوزان ۵۶ یا ۶۰ یک نفر را اعزام خواهیم کرد که امیدواریم با اجرای این برنامه ها این مشکل در سبک وزن ها هم برطرف شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات