افراد غیرمتخصص در مورد دوپینگ حسینی صحبت نکنند

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال ایران گفت: برخی ورزشکاران زمانی که بدن آماده ای دارند خون خود را می گیرند و بعد از یک مدت دوباره آن را به بدن شان وارد می کنند. این کار «دوپینگ خون» محسوب می شود اما قابل ردیابی است.

به گزارش افکارنیوز ، همایش علم و فوتبال در بخش پزشکی با مقالات و مطالب زیادی همراه بود. احمد هاشمیان رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال ایران در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزرای تسنیم، درباره این همایش، حضور بلاتر و ورژاک در ایران، برنامه های کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال و همچنین بحث دوپینگ صحبت های زیر را مطرح کرد.

از همایش علم و فوتبال شروع کنیم که طی آن ۲ روز پر مشغله را پشت سر گذاشتید.

ما همایش را طبق برنامه برگزار کردیم و با حضور ۵ میهمان خارجی در بخش پزشکی مباحث پرباری داشتیم. مقامات ارشد فیفا و AFC در این همایش حضور داشتند و آنهایی هم که مقاله داشتند طبق برنامه قبلی بعد از سخنرانی کار خود را شروع کردند که در این بخش با حضور گسترده دانشجویان و دانشمندان همراه بود. در بخش پزشکی همایش، مقاله ها بدون وقفه ارائه شد که مربیان و مدیران زیادی هم در این کلاس ها حضور داشتند و وقت شان را صرف موضوعات پزشکی کردند.

نظر مسئولان فیفا درباره این همایش چه بود؟

نکته قابل توجه و چشمگیر این همایش غیر منتظره بودن سطح مقالات بود که مسئولان فیفا به این موضوع اعتراف کردند و تحت تاثیر این همایش قرار گرفته بودند. در طول برگزاری همایش آقای ورژاک چندین بار از ما خواست تا پروژه های مشترکی با هم انجام دهیم و مسئله مورد توجهی که آنها را شگفت زده کرد نرم افزار جدیدی است که برای تعیین سن استخوانی توسط متخصصان ایرانی ساخته شده و در حال تکمیل شدن است. همچنین استفاده از تجربیات و فعالیت های کمیته پزشکی و موضوع تعیین جنسیت جزو مواردی بود که فیفا از ما خواست تا با آنها در این زمینه همکاری کنیم.

حضور ورژاک و بلاتر در این همایش چه اثری در آینده فوتبال ایران خواهد داشت؟

مطمئنا تاثیر بسزایی خواهد داشت. ورژاک و بلاتر حمایت خود را از برنامه های ما اعلام کردند و برنامه هایی که ما برای توسعه پزشکی داریم را تاثیرگذار دانستند و در گفت وگویی که با من داشتند حمایت خودشان را از این برنامه ها اعلام کردند، حتی خواستند پروژه هایی تخصصی در کشور ما انجام شود و پزشکان ایرانی این پروژه ها را اجرا کنند. ورژاک اعلام کرد با این پیشرفت در آینده ای نزدیک ایران در جامعه پزشکی فوتبال در رتبه اول دنیا قرار خواهد گرفت و در فیفا جایگاهی ویژه به ما اختصاص داده خواهد شد.

در این همایش فعالیت های ضد دوپینگ فدارسیون فوتبال ایران هم قابل توجه بود. در این باره توضیح می دهید؟

آمار و اطلاعات ارائه شده توسط کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال ایران در ۵ سال فعالیتی که ما در زمینه دوپینگ داشته ایم مورد توجه فیفا و AFC قرار گرفت. بر اساس این آمار و اطلاعات که در اختیار AFC قرار گرفته، ایران رتبه اول را در نمونه گیری و مبارزه با دوپینگ دارد و در این مورد از ما تجلیل و تقدیر کردند.

بعد از این همه تلاش در مبارزه با دوپینگ چقدر میزان دوپینگ در فوتبال کشور پایین آمده است؟

متاسفانه چون ما آمار و اطلاعات قبل از ۵ سال فعالیت خود را نداریم نمی توانم به طور کلی در این باره نظر بدهم، اما در این ۵ سال هیچ گاه آمار دوپینگ بازیکنان ما از متوسط جهانی تجاوز نکرده است. حتی می توانیم ادعا کنیم که در فصل قبل آمار ما پایین تر از متوسط جهانی بود.

در مورد آخرین دوپینگی که در لیگ برتر اتفاق افتاد هم صحبت کنید. مسئله ایکه باعث محرومیت ۲ ساله بازیکن صبا شد.

درباره این دوپینگ توضیحات پزشکی داده شده، اما در مورد این که بازیکن ادعا کرده دوپینگ نکرده است و مکمل آلوده باعث شده تا آزمایش دوپینگش مثبت اعلام شود، باید بگویم که این بازیکن نتوانست ثابت کند که این ماده چگونه وارد بدنش شده است. البته اگر هم ثابت می کرد مکمل آلوده باعث مثبت شدن دوپینگش شده باز هم فرقی نداشت، چون بازیکن خودش اختیار ماده وارده به بدنش را دارد.

یکی از مسئولان باشگاه صبا هم می گفت حسینی ۶ ماه پیش مکملی را مصرف کرده که هنوز هم در خونش باقی مانده است و در اصل منظورشان این بود که این بازیکن دوپینگ نکرده است.

موضوع دوپینگ یک مسئله کاملا پیچیده است و باید متخصصان این موضوع درباره دوپینگ صحبت کنند. اگر افرادی درباره دوپینگ صحبت و مسئله را توجیه می کنند گشایشی در کار ایجاد نمی کند و رسانه ها باید موضوع را از متخصصان بپرسند. اشتباهات زیادی در گفت وگو ها شاهدیم و نباید درباره مسائل تخصصی آدم های غیر متخصص صحبت کنند.

شنیده شده گرفتن خون آماده و تزریق آن در میانه های فصل دوپینگی است که با آزمایش مشخص نمی شود. حتی درباره مجیدی هم چنین شایعه ای مطرح بود.

چنین موضوعی وجود دارد و برخی ورزشکاران زمانی که بدن آماده ای دارند خون خود را می گیرند و بعد از یک مدت دوباره آن را به بدن خود وارد می کنند، اما این موضوع قابل ردیابی است. این کار «دوپینگ خون» محسوب و با گرفتن آزمایش خون مشخص می شود که هیچ گونه تخفیفی هم شاملش نمی شود. دوپینگ خون مجازات سنگینی دارد و اگر اثبات شود شامل عفو و بخشش نمی شود.

و موضوع آخرحذف ۶ بازیکن نوجوانان ایران بود که شنیده شد ما خودمان سختگیری کردیم و در صورت بازی کردن این بازیکنان مشکلی به وجود نمی آمد.

این هم از آن دسته اظهارات غیر تخصصی است که نباید مورد توجه قرار بگیرد. فیفا در جام جهانی نوجوانان از هر تیم به صورت رندوم ۴ نفر را قبل از شروع بازی ها انتخاب می کرد تا آزمایش سن استخوانی از این بازیکنان گرفته شود. این مسئله مورد ارزیابی قرار گرفت و مطمئنا اگر کشوری پیش از اعزام تیمش به جام جهانی سختگیری نمی کرد با محرومیت سنگین مواجه می شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات