تحلیل یک کارشناس؛

درجلال چراغپور یکی از کارشناسان فوتبال ایران تحلیل خود از وضعیت فنی آرژانتین را بیان کرد: «

به گزارش افکارنیوز ، فوتبال آرژانتین، چکیده فوتبال آمریکای لاتین است. فوتبالی با پاس های کوتاه و بازیکنانی دونده؛ به ویژه فوتبال آرژانتین در پرس کردن حریف و دوندگی در زمین حریف شاخص است. این تیم از سبکی پیروی می کند که به" Fast break attack" معروف است و به این معناست که حمله حریف را قطع می کند و بلافاصله ضد حمله می زند. نمونه بارز این سبک را در بازی بارسلونا می بینیم و این همان سبکی است گواردیولا خیلی به آن علاقه دارد. بازی با این سبک نیازمند این است که خط دفاع در حفظ توپ و طراحی بازی نقش زیادی بازی کند. چون فوتبال ما در این زمینه ضعف دارد، این بازی می تواند کلاس درسی برای ما باشد که بعدها درباره اش بسیار صحبت کنیم.

آرژانتین خیلی راحت توپ گیری می کند و در این کار استاد است. این تیم - بر خلاف تصور برخی – از کناره ها به ما حمله نخواهد کرد و بیشتر تلاش می کند از مرکز و عمق به دروازه ما برسد. آن ها در گذشته با مارادونا و کانیگیا همین سبک را داشتند و حالا هم با وجود مسی همین شیوه را دنبال می کنند.

به همین دلیل می شود با قاطعیت گفت که دفاع مرکزی ما در آن بازی خیلی در فشار خواهد بود. » این کارشناس فوتبال درباره تقابل های احتمالی در جام جهاین گفت: «این روزها در این باره شوخی های متعددی مطرح شده است اما واقعیت اصلا این طور نیست! در فوتبال آرژانتین و فوتبال روز دنیا، اصطلاحی حاکم است تحت عنوان" Rotation" یا همان چرخش بازی. در این سبک مهاجمان دائم در حال تغییر موضع و پست هستند و مدافعان حریف نمی توانند روی خواص تهاجمی یک مهاجم تمرکز کنند و به ندرت می شود که بگوییم چه کسی با چه کسی جنگ رودررو خواهد داشت. یکی از اهداف این سبک بازی همین است.

به همین دلیل هم هست که ستارگان کنونی فوتبال کمتر آسیب می بینند چون با یک مدافع خاص در بازی هایشان طرف نیستند. دو مدافع مرکزی و هافبک های دفاعی ما به شدت تحت فشار خواهند بود. آنچه از اکنون می شود پیش بینی کرد این است که بازی با آرژانتین پنالتی خواهد داشت و حریف ما به دفعات صاحب ضربه های ایستگاهی پشت محوطه جریمه می شود.

این کار باعث می شود که کارت های زرد ما بالا برود و احتمال محرومیت چند بازیکن ما از حضور در بازی سوم وجود دارد. » چراغپوردرادامه حرف هایش گفت: «کی روش تیم ملی را طوری ساخته که برابر همه حریفان چه تایلند و لبنان و چه هر تیم دیگری زمان حمله حریف، سریع جمع می شود.

ایران هیچ تلاشی نمی کند که توپ گیری کند و آن قدر جمع می شود که حریف توپ را از دست بدهد و آن وقت با یک توپ بلند یا جابه جایی دو نفره ضد حمله می زند. گل قوچان نژاد به کره جنوبی که صعود ما را به جام جهانی قطعی کرد روی همین اصل به ثمر سید. این کار برابر تیم هایی که با هفت نفر به دروازه ما حمله می کنند جواب نمی دهد. سبک" قطع حمله حریف و ضد حمله" در جام جهانی زیر ۱۹ ساله ها در سال ۲۰۰۷ اجرا شد و حالا همان بازیکنان در تیم های ملی کشورهایشان هستند. آرژانتین هم همین سبک بازی را دارد.

آنچه از اکنون می شود پیش بینی کرد این است که بازی با آرژانتین پنالتی خواهد داشت و حریف ما به دفعات صاحب ضربه های ایستگاهی پشت محوطه جریمه می شود. این کار باعث می شود که کارت های زرد ما بالا برود و احتمال محرومیت چند بازیکن ما از حضور در بازی سوم وجود دارد. ما در دیدار با آرژانتین خواهیم دید که اگر بنا باشد جمع شویم و توپ را بگیریم، نمی توانیم باز شویم.

هنوز شش ماه تا جام جهانی باقی مانده است و اگر قرار باشد با شکلی که کی روش برای ما طراحی کرده برابر آرژانتین بازی کنیم به شدت پرس می شویم و همان توپی را که به دست آوردیم از ما می گیرند و همان را به گل تبدیل می کنند.

چراغپور در ادامه حرف هایش به تحلیل شرایط فنی نیجریه پرداخت: «قصه نیجریه کاملا با آرژانتین فرق می کند. این جا دیگر بازی سرعتی و پاس های کوتاه به بازی قدرتی تبدیل می شود. میانگین قد نیجریه ای ها یک متر و هشتاد سانتی متر است و توده عضلانی آن ها بالاست. جنگ بدنی، استارت بلند، گام و پرش بلند و سرزدن های قدرتی جزو بازی نیجریه است.

در این بازی احتمالا پرس در دستور کار حریف نیست چون چابکی آرژانتینی ها را در اجرای آن ندارند. در عوض فشار در منطقه میانی زمین خواهد بود. آندو و نکونام به همراه دو هافبک چپ و راست تیم ملی میانگین سنی بالایی دارند. ما برابر نیجریه جنگ واقعی بدنی در میان زمین خواهیم داشت.

مجبور هستیم تمام آن چه داریم را در بازی با نیجریه به میدان بفرستیم. امیدوارم آن بازی به خیر و خوشی بگذرد ولی می شود حدس زد که در آن بازی آسیب دیدگی هایی خواهیم داشت و آرایش تیم برهم می خورد. قصه بازی ما با نیجریه با سایر دیدارها فرق می کند چون این بازی برای تیم دوم گروه حکم فینال را دارد. فعلا همه معتقدند که ایران و بوسنی هم تراز هستند در حالی که این طور نیست.

ما آسیایی هستیم و آن ها اروپایی اما خیلی ها می گویند خوب شد که با بوسنی هم گروه شدیم. اگر فرض کنیم که هر کدام از ما می توانیم دیگری را شکست دهیم، آن وقت نتیجه دیدار ما و بوسنی برابر نیجریه مهم می شود. آنچه در این میان خوب نیست و ماجرا را پیچیده می کند این است که بازی اول ما با نیجریه است.

به این دلیل می گویم که مجبور هستیم تمام آن چه داریم را در این بازی به میدان بفرستیم. امیدوارم آن بازی به خیر و خوشی بگذرد ولی می شود حدس زد که در آن بازی آسیب دیدگی هایی خواهیم داشت و آرایش تیم برای بازی دوم حتما تغییر خواهد کرد. فوتبال درگیرانه ای با نیجریه خواهیم داشت. »

چراغپور سپس به بازی با بوسنی اشاره کرد: «وقتی به بازی سوم می رسیم، تکلیف مان روشن شده و ممکن است شرایط مانند جام جهانی ۲۰۰۶ و بازی تشریفاتی ما با آنگولا باشد. خیلی ها می گویند گروه ما خیلی خوب است در حالی که ما تکلیف خود را در این گروه فقط با دو بازی می توانیم روشن کنیم و یک بازی عملا برای ما بی تفاوت است. اگر بازی آخرمان با آرژانتین بود خیلی فرق می کرد یا اگر بازی اول ما با نیجریه نبود بهتر بود. ما چند بار این تیم را برده ایم اما در سال هایی که کشورشان درگیر جنگ و خونریزی بوده است. آن ها در سال هایی که جنگ داشتند ۲۷ نفر از جوان های خود را از کشور جدا کرده بودند تا زنده بمانند و در آینده پرچم کشورشان را بالا ببرند.

آن ها در کشورهای اروپایی اردو می زدند و چند بار هم به ایران آمدند. ما بوسنی را چند بار بردیم اما این بوسنی آن بوسنی نیست. کارشناسان محترمی که می گفتند ما چند بار بوسنی را برده ایم نگفتند که آن زمان خانواده ملی پوشان حریف زیر آتش دشمن بودند. آن ها بعد از سال های تلخ گذشته آمده اند که کشورشان را احیا کنند و بنابراین بازی سختی با آن ها خواهیم داشت.

فوتبال اروپای شرقی یکی از پنج سبک کلاسیک فوتبال است که بوسنی و هرزگوین هم متعلق به همین منطقه است. در راس این سبک فوتبال، یوگسلاوی سابق و شوروی بودند و کشورهایی مانند کرواسی، لهستان، اوکراین، رومانی و بلغارستان با همین سبک بازی می کنند. کلاس این فوتبال خیلی بالا نیست اما از نظر کارهای ترکیبی دو و سه نفره سطح خوبی دارد.

آن ها کاملا رعایت می کنند که خط دفاعی شان قد بلند و خط هافبک شان فیزیکی و جنگنده باشد. آن ها از تک مهاجم هدف استفاده می کنند. اگر در روز خوب مان با این تیم بازی کنیم، پیروزی مان بعید نیست. » چراغپور درپایان حرف هایش صراحتا اعلام کرد: «قطعا در جام جهانی سه بازی انجام می دهیم و از گروه صعود نمی کنیم. »
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات