کمیته انضباطی بسکتبال در این هفته، مجموعا ۴ میلیون تومان مربیان و بازیکنان سوپرلیگی را جریمه کرد و در حالی که به تماشاگران زنجانی تذکر داده شد، اصفهانی ها ۳ جلسه از حضور در سالن محروم شدند.

به گزارش افکارنیوز ، بعد از هفته هفتم سوپرلیگ بسکتبال، از روشن شدن موتور کمیته انضباطی فدراسیون نوشتیم که در مجموع سه میلیون و ششصد هزار تومان مربیان و بازیکنان مختلف را جریمه نقدی کرد، با رسیدن به هفته هشتم سوپرلیگ مشخص شد موتور انضباطی فدراسیون بسیار گرم است به طوری که ظرف کمتر از ۱۷ ساعت از پایان آخرین بازیهای هفته هشتم، موارد انضباطی هفته به سرعت بررسی شد، حکم مربوط به آن صادر و خبر آن بر روی سایت فدراسیون گذاشته شد.

این بار مربیان و بازیکنان سوپرلیگی در مجموع چهار میلیون تومان جریمه شدند و به نظر می رسد با این سرعت و فراوانی جریمه های لیگ، تا پایان مسابقات درآمد حوبی از جریمه ها به دست آید.

اما موارد انضباطی اعلام شده و جرایم آن نکاتی را در برداشت که در کنار احکام انضباطی به آن اشاره می کنیم.

جریمه های مربیان

۱" مهران شاهین طبع سرمربی تیم دانشگاه آزاد در دیدار مقابل پتروشیمی بندر امام به علت اعتراض به امر داوری و برخورد با داور مسابقه در پایان بازی نظر به سوابق امر در این خصوص و تکرار موضوع به پرداخت ۱۰ میلیون ریال جریمه نقدی تنبیه گردید. "

پیش از این حسن نگهداری سرمربی افرا خلیج فارس هم به دلیل مشابهی همین مقدار جریمه شده بود در حالی که طبق اعلام فدراسیون در اوایل ماه آذر قرار بود مربیان در صورت اعتراض به داوران در بار اول تنها ۵۰۰ هزار، بار دوم یک میلیون و بار سوم یک میلیون و پانصد هزار تومان جریمه شوند.

با توجه به اینکه در این قانون مشخص نشده که منظور از" هر بار" ، مجموع اعتراضات در یک بازی است یا هر اعتراضی در جریان بازی به طور جداگانه شمرده می شود؟ برداشت اکثریت مورد اول بوده و با توجه به عبارت" نظر به سوابق امر" در مورد مهران شاهین طبع به نظر می رسد بازیهای قبلی هم برای وی محسوب شده در حالی که پیش از این هیچ خبری در این مورد به طور رسمی منتشر نشده بود و در صورت نادیده گرفته شدن موارد قبلی، دیگر دلیلی بر احتساب آنها در دیدارهای بعدی نبود.

از طرفی در مورد حسن نگهداری، برداشت دوم از قانون مربوطه درست به نظر می رسید، در حالی که اتفاقات یک بازی براساس شرایط یکسان در طول همان بازی صورت می گیرد و اعمال جریمه بار اول، دوم و سوم در یک مسابقه خاص، چندان منطقی به نظر نمی رسد.

جریمه سرمربی به خاطر نیمکت

۲" فرزاد کوهیان سرمربی تیم ذوب آهن به علت عدم توان کنترل نیمکت، کمک مربی و مدیر فنی تیم که منجر به توقف بازی شد به پرداخت مبلغ ده میلیون ریال جریمه نقدی تنبیه گردید. "

در میان جریمه های تیم ذوب آهن به سه مورد برای توقف بازی اشاره شده است: ابتدا کنترل نداشتن نیمکت، پس از آن دیسکالیفه بازیکن و در نهایت رفتار تماشاگران، در حالی که دلیل اصلی توقف بازی شب قبل تنها شعارهای تماشاگران بوده است.

در این میان مشخص نیست حد وظایف سرپرست تیم کجاست و مربیان چه وظایفی دارند. آیا سرمربیان لیگ طبق قانون علاوه بر هدایت فنی تیم، تلاش برای آرام ماندن و اعتراض نکردن خود در بازی، وظیفه کنترل نیمکت را نیز برعهده دارند؟ در این صورت حدود وظایف سرپرست تیمها که کارت بازی جداگانه ای هم دریافت می کنند، کجاست؟

۳" امید دادفرنیا مربی و پیمان صداقت نیا مدیر فنی ذوب آهن به علت اعتراضات پیاپی در طول مسابقه که منجر به توقف بازی و اخذ فول فنی و تشنج شد هر یک به محرومیت از شرکت در مسابقات تا پایان دور رفت و پرداخت مبلغ پنج میلیون ریال جریمه نقدی تنبیه شدند. "

این مورد هم در ادامه حکم قبلی قابل توجه است که اگر کمک مربی و مدیرفنی تیم که تخلف کرده اند به طور جداگانه جریمه شده اند، چرا جریمه ای اضافی برای سرمربی در نظر گرفته شده است؟

محرومیت بعد از دیسکالیفه با قدرت پا برجاست

۴-" روزبه ارغوان بازیکن ذوب آهن و امید طاهرخانی بازیکن هفت الماس به علت درگیری فیزیکی با یکدیگر که منجر به توقف بازی گردیده است، هرکدام به یک جلسه محرومیت از شرکت در مسابقات و پرداخت مبلغ پنج میلیون ریال جریمه نقدی تنبیه شده اند. "

این مورد هم جزء تصمیمات جدید سازمان لیگ قبل از شروع مسابقات امسال بود که محرومیت خودکار بعد از دیسکالیفه حذف می شود. قانونی که پیش از این هم مشخص بود جای بحث زیادی را باقی می گذارد چرا که با حذف محرومیت خودکار، کمیته انضباطی در مورد میزان محرومیت بازیکنان تصمیم گیری می کند.

نکته این ماجرا هم در این است که ذات خطای دیسکالیفه با خشونت (خطایی خارج از روحیه ورزشکاری) همراه است که باعث اخراج بازیکن می شود. قطعا تشخیص کمیته انضباطی بعد از هر بار خطای دیسکالیفه بازیکنان، با محرومیت همراه است به این ترتیب تغییر قانون قبلی نه تنها باعث هماهنگی با قوانین جهانی نشده است بلکه حالتی شبیه اضافه شدن اعمال سلیقه به برخورد با این خطا را داده و از طرفی علاوه بر محرومیت، جریمه مالی هم به آن اضافه شده است که در صورت پابرجا ماندن احکام محرومیت بازیکنان، جریمه مالی بیهوده به نظر می رسد.

در طرف مقابل هم در صورت محروم نشدن خاطیان بعدی، همان بحث سلیقه ای شدن ماجرا مطرح می شود.

فاصله زنجان تا اصفهان

۵-" در خصوص تخلفات عدیده تماشاچیان تیم ذوب آهن اصفهان با توجه به گزارشات واصله و عدم توان تیم میزبان در کنترل آنان که منجر به توقف بازی نیز شده و به منظور ایجاد محیط آرام در مسابقات، کمیته فنی انضباطی سازمان لیگ تیم ذوب آهن اصفهان را به سه مسابقه خانگی بدون حضور تماشاچیان مکوم می کند که در صورت تکرار نسبت به میزبانی مابقی مسابقات تصمیم گیری می شود. "

طبق شنیده ها از اصفهان، تماشاگران تنها دو شعار علیه داوران داشتند که کلمات رکیکی در آن وجود نداشت اما در صورتی که رفتار تماشاگران اصفهانی را با هواداران زنجان در هفته قبل هم یکی بدانیم، باز تناقض عجیبی در حکم دو بازی دیده می شود.

در حالی که بعد از بازی هفته قبل زنجان سرمربی این تیم طی مصاحبه ای تایید کرد که تماشاگران زنجانی علیه حریف شعار داده و بطری به زمین پرتاب می کردند، هوادارن زنجانی هم در صفحه هواداری خود از یکدیگر خواهش می کردند که به فحاشی و پرتاب صندلی در بازیها نپردازند!

اما حکم کمیته انضباطی در مورد رفتارهای زنجانی ها این بود:

" در مورد دیدار تیم های همیاری و ذوب آهن، فدراسیون بسکتبال در راستای حمایت از اداره کل ورزش و جوانان استان و هیئت بسکتبال زنجان به باشگاه همیاری اخطار نمود در صورت تکرار هر گونه تخلفی از سوی تماشاگران در بازی های آتی این تیم، بر اساس مصوبه سازمان لیگ شدیدترین جریمه در نظر گرفته می شود"

بخش جالب ماجرا هم تاکید بر" حمایت از اداره ورزش و جوانان استان و هیئت بسکتبال زنجان" بود. که در حکم مربوطه هم اعلام شده است. مشخص نیست که چرا باید با هیئت بسکتبال یک استان به صورت حمایتی برخورد شده و این حمایت شامل حال سایر استانها نشود اما مشخصا طی دو هفته برخوردی کاملا متفاوت با تماشاگران دو تیم صورت گرفته و سه جلسه محرومیت تماشاگران اصفهانی از بازیهای خانگی عجیب به نظر می رسد.

در جریان فینال سال قبل هم با وجود متوقف شدن کامل دیدار پتروشیمی با مهرام تهران و اعتراض شدید تیم مهرام، در دیدار بعدی تماشاگران به طور کامل محروم نشده و تنها تعداد آنها محدود شد.

حکم سکوت به مربیان و بازیکنان

۶- فدراسیون بسکتبال در ابتدای مسابقات لیگ امسال، با دعوت از مربیان سوپرلیگی به آنها در مورد اعتراض نکردن به تصمیمات داوران هشدارهای لازم را داده بود و تلاشهای فدراسیون برای حفظ احترام در زمین بسکتبال قابل تقدیر به نظر می رسد اما در برخی موارد اشتباهات داوری به قدری محرز به نظر می رسند که تمام خبرنگاران حاضر در سالن و تماشاگران نیز متوجه آن شده و واکنش نشان می دهند، چطور از مربی و بازیکن با شرایط خاص مسابقه انتظار می رود هیچ کلمه ای بر زبان نیاورند؟

در مقابل با وجود بندی با عنوان" محرومیت یک تا سه جلسه ای" داوران متخلف، سوابق نشان داده است که اعتراضات رسمی تیمها به قضاوت داوران راه به جایی نمی برد.

در حالی که تاکید امسال بر حذف هر گونه اعتراضی نسبت به تصمیمات داوران است، سوال از تصمیم گیران فدراسیون اینجا است که آیا قضاوتهای سوپرلیگ همیشه بی نقصند؟ اگر اشتباهات داوران در جریان بازی تاثیرگذار و محرز باشند، کمیته داوران بدون حمایت از داوران خود به شکایات رسمی بعد از بازی رسیدگی و برخورد لازم را صورت می دهد؟

آیا حالت حمایتی کامل، حاشیه امنیت داوران را بیش از حد بالا نبرده و به آنها اجازه خطا نمی دهد؟

اینکه تمام تیمها از مهرام تا شهرداری گرگان در هشت هفته به قضاوتها به هر نحوی معترض بودند، تنها به کنترل ضعیف اعصاب مربیان و بازیکنان باز می گردد؟ و در نهایت اینکه با روش فعلی، اعتراضات به داوری به طور کامل حذف می شوند؟

بدیهی است که حق اظهار نظر برای تمام عوامل مربوط در این زمینه محفوظ است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات