تاریخچه رویارویی ایران با ۳ حریف مرحله گروهی جام جهانی

تیم ملی فوتبال ایران در رقابت های پیشین با ۳ حریف مرحله گروهی اش در جام جهانی سرنوشت های مختلفی را تجربه کرده است.

به گزارش افکارنیوز ، تیم ملی فوتبال ایران در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۱۴ به ترتیب با نیجریه، آرژانتین و بوسنی وهرزگووین روبه رو می شود. در حالی که ایران تنها یکبار سابقه دیدار با آرژانتین و نیجریه را دارد اما ۵ بار برابر بوسنی وهرزگووین به میدان رفته است. سابقه دیدارهای ایران با این ۳ تیم بدین شرح است:

ایران - نیجریه (۸ بهمن ۱۳۷۶ - تورنمنت ۴ جانبه هنگ کنگ) : تیم ملی فوتبال ایران در مسیر آماده سازی جام جهانی ۱۹۹۸ با هدایت تومسیلاو ایویچ در تورنمنت ۴ جانبه هنگ کنگ شرکت کرد. نخستین دیدار ایران در این مسابقات برابر نیجریه بود که این دیدار تا به امروز تنها مصاف تاریخ فوتبال ایران و نیجریه در رده بزرگسالان بوده است. در این دیدار نیجریه با گل دقیقه ۵۰ احمد گربا برابر ایران پیروز شد تا عقاب ها به فینال بروند و ایران راهی دیدار رده بندی شود. در بازی رده بندی ایران در ضربات پنالتی شیلی را شکست داد و نیجریه هم با برتری مقابل هنگ کنگ قهرمان این تورنمنت شد.

در سال ۲۰۱۳ و در رده نوجوانان تیم ایران در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی با نتیجه ۴ بر یک مغلوب نیجریه شد. تیم ملی فوتبال ایران ساعت ۲۱: ۳۰ دوشنبه ۲۶ خرداد ۹۳ نخستین دیدار خود در جام جهانی ۲۰۱۴ را مقابل نیجریه برگزار خواهد کرد.

ایران - آرژانتین (۲ فروردین ۱۳۵۶ - تورنمنت ۴ جانبه ۷۵ سالگی باشگاه رئال مادرید) : باشگاه رئال مادرید برای جشن ۷۵ سالگی اش از تیم ملی ایران برای حضور در یک تورنمنت چهارجانبه دعوت کرد. ایران و آرژانتین روز ۲ فروردین در استادیوم سانتیاگو برنابئو و در حضور ۵۰ هزار تماشاگر روبه روی هم قرار گرفتند. آرژانتینی ها در دقیقه ۱۴ توسط دنیل برتونی به گل رسیدند اما در ادامه محمد صادقی روی پاس عادلخانی گل تساوی ایران را به ثمر رساند. در نهایت ایران این دیدار را که تنها بازی تاریخ ایران و آرژانتین تاکنون بوده، در ضربات پنالتی واگذار کرد. در ترکیب تیم آرژانتین بازیکنان سرشناسی چون برتونی و اسوالدو اردیلس بازی می کردند که یک سال بعد قهرمان جهان شدند. سرمربی آن تیم سزار منوتی بود.

ایران در جام جهانی نوجوانان ۲۰۱۳ برابر آرژانتین به نتیجه تساوی یک بر یک رضایت داد. ۲ تیم در فوتسال هم سابقه دیدار رودررو را دارند. شاگردان کارلوس کی روش دومین دیدار در جام جهانی ۲۰۱۴ را از ساعت ۱۸: ۳۰ شنبه ۳۱ خرداد برابر آرژانتین آغاز خواهند کرد.

ایران - بوسنی وهرزگووین: ۲ تیم ۶ بار با یکدیگر روبه رو شده اند که ۵ برد برای ایران و یک تساوی و یک برتری برای بوسنی حاصل کارشان بوده است، البته نخستین دیدار ۲ تیم که اولین بازی رسمی بوسنی وهرزگووین بعد از استقلال این کشور محسوب می شود و روز ۱۶ خرداد ۱۳۷۲ برگزار شده، در تقویم دیدارهای رسمی فیفا ثبت نشده است. همین بازی نخستین و تنها برد بوسنی مقابل ایران را رقم زده که این تیم ۳ بر یک در تهران موفق به شکست دادن تیم ملی فوتبال شد. اما نتایج ۵ دیدار دیگر ایران و بوسنی وهرزگووین که در تقویم فیفا ثبت شده بدین شرح است:

* بوسنی ۲ - ایران ۲ (دیدار دوستانه - بیهاج بوسنی - ۳۱ تیر ۱۳۸۰)
گل ها: سیروس دین محمدی و فراز فاطمی برای ایران و سعید سفیروویچ و میروسلاو جومویچ برای بوسنی

* ایران ۴ - بوسنی صفر (تورنمنت ال جی - تهران - ۱۹ مرداد ۱۳۸۰)
گل ها: مهدی هاشمی نسب، علی دایی (۲ گل) و علی کریمی

* ایران ۲ - بوسنی یک (دیدار دوستانه - تهران - ۱۳ بهمن ۱۳۸۳)
گل ها: علی دایی و آرش برهانی برای ایران - الویر بولیچ برای بوسنی

* ایران ۵ - بوسنی ۲ (دیدار دوستانه - تهران - ۱۰ خرداد ۱۳۸۵)
گل ها: مهرزاد معدنچی، وحید هاشمیان، رحمان رضایی، غلامرضا عنایتی و رسول خطیبی برای ایران و زوزدان میسیمویچ و سرگی باربارز برای بوسنی

* بوسنی ۲ - ایران ۳ (دیدار دوستانه - سارایوو بوسنی - ۲۱ مرداد ۱۳۸۸)
گل ها: آرش برهانی، مسعود شجاعی و آندرانیک تیموریان برای ایران و ادین ژکو (۲ گل) برای بوسنی
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات