باقری:

مربی قرمزهای پایتخت گفت: «رمز موفقیت پرسپولیس در یک دست بودن کادر فنی و بازیکنان و رفاقتی است که میان ما وجود دارد. »

به گزارش افکارنیوز ، کریم باقری از تجربه مربیگری می گوید. او که همیشه می گفت بعد از فوتبالش مربی نمی شود، حالا نظرش برگشته. او بعد از مدتی نشستن کنار علی دایی روی نیمکت پرسپولیس، علایقش عوض شده و دوست دارد که مربیگری کند. او در این گفتگو از علایق جدیدش گفته. از اینکه پرسپولیس آنها پس از سال ها در کورس قهرمانی قرار گرفته و کلی جواب دیگر برای سئوال های متفرقه.

* همیشه می گفتید علاقه ای به مربیگری ندارید اما انگار نظرتان عوض شده است؟

- خب این هم یک تجربه جدید برای من بود. البته هنوز باید خیلی چیزها یاد بگیرم تا در مربیگری موفق باشم.

* مدت ها طول کشید تا بتوانید روی نیمکت پرسپولیس بنشینید.

- خب علت این مساله به خاطر نداشتن کارت مربیگری ام بود. من در کلاس های مربیگری شرکت کرده بودم ولی کارتم هنوز صادر نشده بود از این بابت مشکلی نداشتم اما تا دوستان فدراسیونی این کار را انجام بدهند مدتی زمان برد.

* حالا چطور تصمیم تان را عوض کردید تا مربیگری را تجربه کنید؟

- آن موقع بازی می کردم و فکر می کردم هیچ وقت مربی نمی شوم اما حالا می خواهم تجربه جدیدی در فوتبال داشته باشم. آمده ام ببینم می توانم در مربیگری مفید باشم. باید ببینم می توانم چیزی به تجربیات قبلی ام اضافه کنم یا نه.

* در زمان بازی تان هم هافبک وسط بودید و معمولا در زمین سعی می کردید تیم را رهبری کنید…

- بازی در زمین با مربیگری خیلی فرق دارد. برای موفقیت در کار مربیگری لازم است که به دنبال یادگیری دانش روز باشی تا چیزی در چنته ات باشد. چیزی که به درد بخورد. اما زمانی که بازیکن هستی، همان کاری را می کردی که مربی می گفت. حالا که وارد عرصه مربیگری شدم دنبال یادگیری بیشتر هستم تا اگر خواستم به این کار ادامه بدهم، بتوانم موفق عمل باشم.

* همیشه می گفتید استرس مربیگری این قدر هست که دنبالش نروید. حالا که دارید این فضا را تجربه می کنید، چه حسی دارید؟

- شرایط مربیگری با زمان بازی خیلی فرق می کند. خودم سعی می کنم این استرس را روی نیمکت نداشته باشم تا بازی روند طبیعی اش را طی کند. اما بقیه مربیان را که می بینم، متوجه سختی کارشان هستم. چون اکثرا به خاطر نتیجه استرس زیادی را تحمل می کنند.

* ورودتان به کادرفنی هم برای دایی خوش یمن بود. شما توانستید بعد از ۱۱۰ هفته صدرنشین شوید و حالا هم مدعی اصلی هستید.

- موفقیت پرسپولیس را به حساب آمدن من نمی شود گذاشت. خدا را شکر علی دایی تیم خوبی را بست که نتایج خوبی هم به دست آمده است. رمز موفقیت تیم هم در یک دست بودن کادر فنی و بازیکنان و رفاقتی است که میان ما وجود دارد.

* با اینکه امسال تیم تان خیلی بازیکن اسمی و ستاره نخرید اما عالی نتیجه گرفته اید؟

- پرسپولیس مزایایی نسبت به بسیاری از تیم ها دارد. آن هم این است که اگر بازیکنی گمنام جذب کند که بتواند خوب خودش را جا بیندازد و خوب بازی کند، ممکن است در طول یک فصل خیلی اسم در کند و به تیم ملی هم برسد. این موقعیتی است که تیمی مثل پرسپولیس به یک بازیکن می دهد. موقعیتی که شاید در تیم های دیگر نصیب بازیکن نشود. ما امسال چند بازیکن جوان هم داریم که شاید عملکردشان در تیم های خودشان خیلی به چشم نمی آمد. اما خب حالا به پرسپولیس آمده اند و بازی های خوبی به نمایش گذاشته اند. هر بازی شان پخش مستقیم تلویزیونی دارد. در یک تیم پرطرفدار بازی و توجه روزنامه ها و تلویزیون را به خود جلب می کنند. کارشناسان در موردشان صحبت می کنند.

* پس این جوانان به زودی ملی پوش می شوند؟

- این دیگر به خود بازیکنان بستگی دارد که از موقعیتی که نصیب شان شده به خوبی استفاده کنند. خدا را شکر که تا اینجای کار قدر دانسته اند و از اواسط نیم فصل اول بازیکنان به شناخت خوبی از یکدیگر رسیده اند. ترکیب اصلی تا حدود زیادی شناخته شده و به خوبی کنار یکدیگر کار می کنند.

* جایگاه کریم باقری در کادر فنی پرسپولیس کجاست؟ دستیار اول؟ دوم یا… ؟

- اینجا در پرسپولیس نه دستیار اول داریم، نه دستیار دوم. علی دایی به عنوان سرمربی فعالیت می کند و ما هم در کنارش کمک می کنیم. به شخصه در مورد خودم می گویم اگر نظری داشته باشم به علی دایی می گویم. البته قرار نیست هر چه را که مثلا من می گویم، علی انجام بدهد. ما نظرات و پیشنهادات مان را منتقل می کنیم و تصمیم گیرنده نهایی سرمربی تیم است. تا جایی که من و باقی دوستان در کادر فنی از دست مان برمی آید، تلاش می کنیم کمک حال علی دایی باشیم.

* الان بازیکنی را می بینید که تماشای بازی اش باعث شود بگویید فلانی من را یاد جوانی ام می اندازد؟

- من هیچ وقت نه خودم را با کسی مقایسه کرده ام و نه این کار را می کنم. هر بازیکنی قلق خاص خودش را دارد. به همین خاطر نمی شود چنین قیاسی را انجام داد. من یک مدل بازی می کردم. شاید الان بازیکنی در پست من یک مدل دیگر بازی کند. بنابراین نمی شود گفت من شبیه بازیکنان پیش از خودم بازی می کردم و حالا بازیکنی شبیه من بازی می کند.

* پرسپولیس از لحاظ فنی شرایط خوبی را سپری می کند. اما برخی حواشی بیرون تیم وجود دارد که نگران کننده است. مثل دعواهای مدیریتی و مشکلات مالی؟

- خب مواردی که ذکر کردید اغلب همراه پرسپولیس بوده است. همیشه بحث تغییر مدیریت و نبودن پول دور و بر ما بوده است. الان مهم این است که حاشیه ها به خوبی مدیریت شود این مسائل دور و بر تیم به خوبی مدیریت شده. و امیدوارم از این به بعد هم به همین روند ادامه دهیم تا تیم شرایط خوبی که دارد را ادامه بدهد و حاشیه ها نتواند به ما لطمه بزند.

* به عنوان عضوی از تیم که در بطن کار قرار دارید، آیا صحبت از قهرمانی پرسپولیس را زود می دانید؟

- به شخصه فکر می کنم صحبت در خصوص قهرمانی تیم زود باشد. چون ۳ بازی پیش روی ما برابر نفت و فولاد و استقلال بازی های ۶ امتیازی محسوب می شود. چون هر سه این تیم ها پشت سر ما در جدول با فاصله یک، دو و سه امتیازی قرار دارند. اگر خدای نکرده در هر کدام از این بازی ها امتیاز از دست بدهیم، جایگاه مان در صدر به خطر می افتد و کار برای ما سخت می شود. البته ما بازیکنان با کیفیتی که داریم. تلاش مان این است که در صدر بمانیم و با ادامه این پیشروی به قهرمانی برسیم. الان که مشکل خاصی نداریم و امیدوارم قهرمانی مان با ادامه روند فعلی محقق شود.

* به حریفان پیش رو اشاره کردید. این هفته برابر نفت به میدان می روید که بازی رفت را مقابل شان از دست دادید؟

- فکر می کنم در تقویم بازی های مان به حساس ترین زمان ممکن رسیده ایم. نفت تیمی است که بی سر و صدا کلک همه را می کند و نتیجه می گیرد. بازیکنان با کیفیت و کادر فنی مجرب حکایت از روز سخت ما مقابل این تیم دارد. درست که بازی رفت را مقابل نفت واگذار کردیم. اما تمرکزمان در این مقطع بازی ها بیشتر است. بازی نفت و فولاد روی هم برای ما جای ۶ امتیاز، ۱۲ امتیاز دارد. با پیروزی در این دو دیدار می توانیم بگوییم بیشتر مسیر قهرمانی را طی کرده ایم. در این زمان فکر و ذکرمان این است که بازی به بازی بهتر شویم و پیروز هر بازی را به پایان برسانیم.

* دعوت از پیام صادقیان و محسن مسلمان به تیم امید حسابی جنجال ساخته است…

- متاسفانه رسانه ها این موضوع را بی خود و بی جهت بزرگ کرده اند. این جریان ارتباطی به مسائل فنی ندارد و مدیریت باشگاه در این خصوص باید ورود کند. ما بازی های مهم تری هم نسبت به دربی داریم. از طرفی هم نباید روی این مساله حساس شویم. من به این صحبت ها اهمیتی نمی دهم.

* نزدیکی چهار تیم در بالای جدول و رقابت شدید برای کسب عنوان قهرمانی را حاکی از کیفینت خوب لیگ سیزدهم می دانید؟

- به طور مسلم شرایط برگزاری بازی ها و کیفیت فنی تیم ها بهتر شده است. تیم های مدعی تمام تلاش شان را برای رسیدن به عنوان قهرمانی به کار بسته اند. حالا در این مقطع تا پایان فصلی تنور این رقابت داغ تر هم خواهد شد.

* جای کریم باقری در نظر سنجی شنبه شب برنامه ۹۰ خالی نبود؟

- من دنبال این قبیل مسائل نیستم. همه کسانی که در این نظرسنجی حضور داشتند از مفاخر ملی فوتبال ما بودند.

* رای کریم باقری در این نظرسنجی چه بود؟

- هر کدام به یک نوعی گل های خوب و ارزشمندی به ثمر رساندند و نمی توانم از گزینه خاصی نام ببرم.

* و درباره تیم ملی؟

- خب قرعه کشی صورت گرفت و تیم های هم گروه ما تیم های بزرگی است. امیدوارم در برزیل شرایط خوبی را به نمایش بگذاریم.

* شما این تجربه را داشتید که در جام جهانی حضور داشته باشید. موفقیت در چنین تورنمنت معتبری چه فاکتورهایی را لازم دارد؟

- باید تا پیش از سفر به برزیل بازی های تدارکاتی خوبی برای تیم ملی ترتیب بدهیم تا ملی پوشان مان آبدیده تر و پخته تر شوند. تا بدانند بازی کردن مقابل تیم های بزرگ چه شرایطی را می طلبد و بتوانند در جام جهانی موفق تر ظاهر شوند.

* یک برهه ای صحبت از حضورتان در کادر فنی تیم ملی بود! ماجرا به کجا رسید؟

- بله، صحبت هایی بود. اما خب بعدا این مورد منتفی شد. البته دیدارهایی با آقای کروش داریم. با هم صحبت هم می کنیم، اما این به معنی حضورم در کادر فنی تیم ملی نیست. من هم مثل همه فوتبال دوستان ایرانی امیداورم تیم ملی کشورم در برزیل موفق عمل کند. الان مربی خوبی بالای سر تیم ملی حضور دارد که برنامه های خوبی را تدارک دیده است. اما خب ما در فوتبال مان مشکلات زیادی داریم. برنامه های لیگ، باشگاه ها و تدارکاتی که لازمه کار تیم ملی است. این تداخل برنامه ها باعث شده تفکرات و برنامه ریزی آقای کروش به نحو احسن پیاده نشود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات