گزارش لرستان خبر از وضعیت نامناسب درمان در لرستان/

استان لرستان با کمبود پزشک متخصص در برخی رشته های درمانی مواجه است وفضای نامناسب برخی مطب های پزشکان به معضلی برای بیماران تبدیل شده چراکه برخی از پزشکان با اختیار کردن فضایی کوچک و محدود به صورت مشترک تنها یک سالن کوچک را در اختیار بیماران و همراهانشان قرار می دهند

به گزارش لرستان خبر، به رغم تمامی خدمات و اقدامات مطلوب انجام شده در زمینه تامین و توسعه زیرساخت ها در حوزه درمانی و بهبود خدمات بهداشتی ارائه شده به مردم، استان لرستان با مشکلاتی در بخش های درمانی و بهداشتی به ویژه در مناطق محروم و روستایی مواجه است.

 

با همت والای دولتمردان نظام اسلامی بعد از انقلاب و فراهم شدن بستر مناسب توسعه دراین بخش، دانشگاه علوم پزشکی لرستان در حال حاضر با برخورداری از 9 دانشکده شامل دانشکده پزشکی، پرستاری و مامایی، بهداشت، پیراپزشکی، دندانپزشکی و داروسازی خرم آباد، پرستاری الیگودرز، پرستاری و فوریت های پزشکی پلدختر و پرستاری بروجرد به تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در حوزه سلامت مشغول فعالیت می باشد.

 

در این میان دانشکده های داروسازی و دندانپزشکی خرم آباد، پرستاری بروجرد، پرستاری و فوریت های پزشکی پلدختر در سه سال اخیر (90، 91و92) ایجاد شده اند.

 

دانشگاه علوم پزشکی لرستان دارای 14 بیمارستان با دو هزار و 29 تخت مصوب و یک هزار و 591 تخت فعال در سطح استان می باشد و پنج بیمارستان شهید رحیمی، شهدای عشایر، شهید مدنی، خیریه عسلی و امام رضا(ع) در شهرستان خرم آباد به عنوان مراکز آموزشی درمانی مشغول خدمت رسانی به مردم هستند.

 

دانشگاه علوم پزشکی لرستان همچنین دارای 11 شبکه بهداشت و درمان در سطح استان است و در مجموع 642 خانه بهداشت، 73 مرکز بهداشتی درمانی شهری،76 مرکز بهداشتی درمانی روستایی، 43 پایگاه بهداشتی و 11 مرکز مشاوره، خدمات مطلوب و مناسبی را به مردم در سطح مناطق مختلف شهری و روستایی استان لرستان ارائه می کنند.

 

به رغم اقدامات مطلوبی که تاکنون در حوزه بهداشت و درمان استان لرستان انجام شده و همچنین حضور پزشکان متخصص در بسیاری از شهرهای استان، اما با توجه به حجم مراجعان، این استان با کمبود پزشک متخصص در برخی رشته های درمانی مواجه است.

 

در مراجعه به یک مطب بیماران سرطانی در نخستین نگاه با حجم بسیار بیمارانی مواجه می شویم که به دلیل ازدحام مراجعه کنندگان، این بیماران برغم شرایط نامساعد جسمی در بیرون مطب منتظر نوبت ویزیت هستند.

 

بیمارانی که شاید برای ویزیت توسط دکتر متخصص بیش از دو یا سه ساعت را باید پشت در منتظر بمانند و این انتظار در حالی است که برای بسیاری از بیماران و همراهانشان جایی برای نشستن نیز وجود ندارد که این امر علاوه بر فضای ناکافی مطب به دلیل تعداد بالای بیماران است.

 

این روزها فضای نامناسب برخی مطب های پزشکان به معضلی برای بیماران تبدیل شده چراکه برخی از پزشکان با اختیار کردن فضایی کوچک و محدود به صورت مشترک تنها یک سالن کوچک را در اختیار بیماران و همراهانشان قرار می دهند که متاسفانه پاسخگوی حجم مراجعان نیست.

 

از طرفی طی سالهای اخیر بر ضرورت افزایش تعداد پزشکان متخصص در رشته های مختلف در لرستان تاکید شده اما بازهم این استان با کمبود پزشک متخصص مواجه است.

 

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این باره گفت: اکنون 400 پزشک متخصص در لرستان حضور دارند که برای رفع نیاز استان و رسیدن به نرم کشوری، حضور 100 پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص در استان نیاز است.

 

دکتر سیاوش بیرانوند افزود: در حال حاضر لرستان نیازمند حضور پزشکان فوق تخصص در حوزه اطفال از جمله متخصص خون و سرطان اطفال و در بزرگسالان نیز نیازمند افزایش پزشکان متخصص روماتولوژی، جراحی عمومی و جراحی عروق است.

 

وی همچنین با اشاره به فعالیت دو هزار پرستار در استان لرستان گفت: حدود همین تعداد پرستار برای حضور در عرصه بهداشت و درمان استان نیاز است که با توجه به اینکه منابع پرداخت حقوق این افراد استانی است، توانایی استخدام نیروی جدید با این منابع مالی محدود وجود ندارد .

 

به گفته وی، اکنون نخستین بیماری کشنده و نخستین عامل مرگ و میر در استان لرستان، بیماری های قلبی و عروقی محسوب می شوند و سرطان و بیماران ناشی از حوادث ترافیکی در رده های بعد قرار دارند.

 

دکتر بیرانوند اظهار کرد: برغم فعالیت های صورت گرفته و تجهیز مراکز درمانی استان طی سالهای اخیر اما تامین دستگاههای سرمایه ای پزشکی از ضروریات استان لرستان است.

 

وی افزود: هم اکنون تعداد دستگاههای ام آر آی، سی تی اسکن موجود در خرم آباد و بروجرد جوابگوی نیاز بیماران دراین شهرستان ها نیست و دراین رابطه مرکز پزشکی هسته ای و مرکز رادیوتراپی نیز در سطح استان لرستان وجود ندارد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات