گزارش بررسی تب مالت در لرستان

لرستان خبر: رییس گروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تب مالت مرگ و میر اندک اما بیشترین زیان مالی را در میان بیماری های شایع قابل انتقال میان انسان و دام وارد می کند. هزینه درمان این بیماری 20 درصد دیه یک انسان کامل است.

به گزارش لرستان خبر، محمد ساکی روز شنبه در حاشیه کارگروه بهداشت و امنیت غذایی استان در جمع خبرنگاران گفت: تعداد افراد مبتلا به بیماری تب مالت در استان از سال 89 تا 92 حدود 93درصد افزایش یافته است. در حالی که این میزان در کشور 55درصد افزایش یافته به نحوی که تعداد ابتلا به تب مالت از 12 هزار و 248 مورد در سال 89 به 19 هزار و 901 مورد در سال 92 افزایش یافته است.
 

وی افزود: در حال حاضر لرستان پس از استان همدان، دومین استان از نظر ابتلا به این بیماری است  و در استان، الیگودر، خرم آباد، بروجرد و نورآباد به ترتیب دارای بیشترین موارد ابتلا به این بیماری هستند.
 

وی خاطرنشان کرد: ناکافی بودن برنامه های کنترلی، عدم کنترل جابجایی دام و ماهیت تب مالت از دلایل گسترش این بیماری است.  تب مالت مرگ و میر اندک اما بیشترین زیان مالی را در میان بیماری های شایع قابل انتقال میان انسان و دام وارد می کند. هزینه درمان این بیماری 20 درصد دیه یک انسان کامل است.
 

وی ادامه داد: بیشترین میزان ابتلا در میان مردان گزارش شده و بیشترین گروه سنی مبتلا ، گروه فعال جامعه و از بازه 11 تا 40 سال استان هستند.

توکلی، مدیرکل دامپزشکی لرستان امروز در کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی لرستان که در محل استانداری برگزار شد، گفت: زنگ خطر بیماری تب مالت در لرستان به صدا درآمده است و اگر روند کنونی ادامه یابد، این بیماری در استان به یک بحران تبدیل میشود.

 

وی با بیان اینکه بیماری تب مالت به عنوان اولویتدار ترین بیماری مشترک بین انسان و دام در لرستان محسوب میشود، ادامه داد: قالب مردم لرستان در روستاها دامدار هستند و با این حال به علت شیوع بیماری تب مالت دامداران لرستان سالانه میلیاردها تومان خسارت میبینند.

 

مدیرکل دامپزشکی لرستان تماس مستقیم با دام و ترشحات آن را یکی از عوامل موثر در انتقال بیماری تب مالت از دام به انسان عنوان کرد و گفت: 95 درصد از دامهای لرستان به صورت سنتی نگهداری میشوند؛با این حال پروتکلی برای تست و واکسیناسیون دامهای سنتی در کشور وجود ندارد به همین دلیل مشکلات استان لرستان نسبت به دیگر استانها بیشتر است.

 

توکلی با تاکید بر اینکه بیماری تب مالت قابل پیشگیری و کنترل است، ادامه داد: در صورت حمایت میتوانیم این بیماری را در بین جمعیت دامی استان کنترل کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: استان لرستان جزو 10 استان نخست کشور در آمار ابتلا به بیماری تب مالت است

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات