عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است توجه به ورزش و تحرک در کنار تغذیه سالم نقش مهمی در جلوگیری از اضافه وزن در ایام نوروز دارد.

دکتر فرزین حلبچی با اشاره به افزایش آمار اضافه وزن افراد در ایام نوروز، اظهار کرد: در این ایام، دریافتی بدن با مصرف تنقلات پرکالری بالا می رود و به اصطلاح « ریزه خواری» زیاد می شود، به نحوی که تمایل برای مصرف وعده های غذایی کاهش می یابد. بیشترین آمار افراد که برای کاهش وزن به کلینک های درمانی مراجعه می کنند مربوط به اردیبهشت ماه و بعد از تمام شدن تعطیلات نوروز است.

وی به نقش ورزش و تغذیه سالم در سلامت افراد اشاره و تصریح کرد: بی تحرکی و تغذیه نامناسب در نوروز تبعات زیانباری برای افراد دارد که مهم ترین آنها اضافه وزن، بیماری های مرتبط با تغذیه و ناراحتی های گوارشی است. به همین دلیل توصیه می شود اگر به مسافرت نمی روند، از هوای مطلوب بهار و خلوت بودن شهر خود استفاده کنند و همراه با خانواده به محیط های تفریحی بروند و ساعاتی از روز را به فعالیت و ورزش بپردازند.

این متخصص پزشکی ورزشی مسافرت در نوروز را فرصتی برای تحرک و فعالیت دانست و به ایسنا گفت: مسافرت های عید فرصتی برای ورزش و فعالیت است و استفاده از آن به سبک زندگی افراد بستگی دارد. کسانی که در زندگی روزمره به ورزش اهمیت می دهند، می توانند از فرصت مسافرت در نوروز هم استفاده کنند و با فعالیت و تفریح به جسم خود این فرصت را بدهند که سال پر تحرک و یا نشاطی را آغاز کند.

حلبچی همچنین به اهمیت سلامت کودکان در تعطیلات اشاره و تاکید کرد: با توجه به این که کودکان بیش از سایر افراد در معرض اضافه وزن قرار دارند و نسبت به تغذیه خود حساسیتی ندارند، توجه خانواده ها به ورزش و تغذیه آنها در حفظ سلامتی بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از کودکان و نوجوانانی که ساعاتی از روزهای تعطیلی را به تماشای تلویزیون یا بازی های کامپیوتری می گذارنند و از میان وعده های غذایی ناسالم استفاده می کنند، در معرض انواع بیماری ها و چاقی قرار دارند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات