براساس برخوردهایی که با خودروهای آلاینده یا فاقد معاینه فنی از تاریخ ۱۸ مهر تا ۲۴ آبان صورت گرفت ۵۵ هزار و ۶۵۸ مورد جریمه صادر شد و ۶۱۹ خودرو یا به تعمیرگاه اعزام شده یا توقیف شده اند.

به گزارش افکارنیوز ، ظهر امروز جلسه کمیته بررسی کاهش آلودگی هوا به ریاست حسین هاشمی استاندار تهران و جمع دیگری از مسئولان مربوطه دولت و شهرداری برگزار شد تا تصمیمات جدیدی در راستای مقابله با آلودگی هوا اخذ شود.

در جریان برگزاری این جلسه کاظم ندافی نماینده وزارت بهداشت اظهار داشت: زمانی که شاخص کیفی آلودگی هوا اعلام می شود میانگین را اعلام می کنند در حالی که هیچ کشوری در سطح دنیا بر این اساس عمل نمی کند بلکه ایستگاه هایی که شرایط بدی از نظر سلامت دارند را ملاک عمل قرار می دهند.

وی با بیان اینکه در دیگر کشورهای دنیا اگر قرار به اعمال محدودیت هایی باشد پیش از اینکه شرایط به وضعیت بدی تبدیل شود نسبت به اجرای آنها اقدام می شود، گفت: همیشه شهر تهران در فصل سرما تعصیلات چند روزه ای دارد که منجر به خسارت های اقتصادی می شود.

نماینده وزارت بهداشت ادامه داد: حال که ضررهای ناشی از تعطیلی ها را متحمل می شویم باید به گونه ای عمل کنیم که عملکردمان منجر به کاهش آلودگی هوا شود و سلامتی مردم کمتر در معرض خطر قرار گیرد. برخی از اقداماتی که در کوتاه مدت و با اقداماتی سالم امکان پذیر است را باید در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد: کسانی که در فعالیت های عمرانی دخالت دارند باید مقررات ملی ساختمان و مصوبات مربوطه را به خوبی انجام دهند چرا که این امر نیز در کاهش بخشی از ذرات معلق تاثیرگذار است.

ندافی با اشاره به اینکه برخی خودروهاچند برابر استاندارد، آلودگی تولید می کنند، اظهار داشت: ۷۰ هزار خودرو فرسوده در شهر تهران وجود دارد که هر کدام معادل ۳۰ هزار خودرو آلودگی ایجاد می کنند.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات کوتاه مدت باید مورد حمایت قرار گیرد تا دچار مشکلات مادی در ۲ فصل پایانی سال نشویم و در عین حال برنامه های درازمدت را که راه حل اصلی مشکلات است در دستور کار قرار دهیم. طرح زوج و فرد کردن خودروها نیز بسیار عالی است و هرگاه آن را انجام داده ایم نتیجه مثبتی حاصل شده است.

* بازگشت آلودگی هوا از روز دوشنبه


نماینده سازمان هواشناسی نیز با حضور در جلسه امروز با اشاره به اینکه در خصوص وضعیت جوی ۲ نگرش کوتاه و بلندمدت وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به اینکه در ۳ ماه پاییز شرایط برای وارونگی هوا مهیا است باید برنامه ریزی های پیش بینی شده و نگرش های کوتاه مدت را ملاک عمل قرار دهیم.

وی افزود: انباشت آلاینده ها در روز نخست هفته کم است و تا روز یکشنبه همین وضعیت را خواهیم داشت اما از روز دوشنبه به دلیل شدت آلودگی هوا وضعیت بحرانی خواهد شد و انباشت آلودگی هوا افزایش می یابد.

وی ادامه داد: با توجه به موجی که از جنوب غرب به سمت کشور در حال حرکت است پیش بینی می شود در روزهای آخر هفته وضعیت بهتری داشته باشیم.

* لغو سرویس ادارات تصمیم غلطی بود/ شهرداری با تداوم طرح زوج و فرد خود روها مخالف است


وحید نوروزی نماینده شهرداری در این جلسه نیز اظهار داشت: بر اساس قانون شاخص PSI باید به بیش از ۲۰۰ برسد که طرح زوج و فرد و تعطیلی در دستور کار قرار گیرد اما با تدبیر اعضای کمیته برای پیشگیری از ورود به شرایط بحرانی اقدامات مذکور عملی شده تا شرایط بدتر از این نشود.

وی ادامه داد: شهرداری با تداوم اجرای طرح زوج و فرد خودروها از در منازل مخالف است و به جای این اقدام پیشنهاد دارد از تردد خودروهای فرسوده از جمله پیکان ها جلوگیری شود نتیجه بهتری حاصل خواهد شد چراکه در حال حاضر ۷۰ هزار خودرو فرسوده از جمله پیکان ها به اندازه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو آلودگی ایجاد می کنند.

نوروزی همچنین درباره شناور کردن ساعات کاری ادارات نیز گفت: تحقق این امر از نظر ما تأثیری بر بار ترافیکی ندارد اما پیشنهاد می کنیم تغییر ساعات کاری به اینگونه تغییر کند که صنایع و نهادهای نظامی ۶: ۳۰ صبح، مدارس ۷: ۳۰، ادارات ۸: ۳۰ و بازار ۱۰ صبح آغاز به کار کنند.

وی همچنین گفت: برای راه اندازی مجدد سرویس های ادارات بسیار مصر هستیم و معتقدیم لغو این اقدام درگذشته تصمیم غلطی بوده است.

نماینده شهرداری تهران در کمیته کاهش آلودگی هوا گفت: بهتر است کمیته کاهش آلودگی هوا تصمیم اتخاذ کند که بر اساس آن خطوط بی. آر. تی بزرگراه همت طی یک یا دو ماه آینده راه اندازی شود چرا که اتوبوس های بی. آر. تی تجربه خود را در گذشته پس داده اند و به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی مناسب می تواند در کاهش آلودگی هوا سهیم باشد.

* بررسی میزان اجرا و تأثیرگذاری مصوبات کمیته از سوی یک ارگان بی طرف


وی در پایان گفت: پیشنهاد می دهم یک ارگان بی طرف مانند جهاد دانشگاهی اقدام به بررسی میزان اجرای مصوبات توسط دستگاه های مختلف و میزان تاثیرگذاری آنها شود تا در تصمیم گیری های آتی بتوان از آنها بهره مند شد.

عین الله جهانی نماینده پلیس راهور تهران بزرگ نیز در جلسه امروز گفت: در برگزاری چنین جلساتی نوک پیکان به سمت پلیس راهور است البته انجام بسیاری از آنچه به تصویب می رسد جز وظایف پلیس است اما دردآور است که وقتی پلیس یک خودرو را جریمه می کند صاحب آن خودرو را پارک کرده یک موتور سوار می شود و به خودرو پلیس لگد می زند.

* جریمه ۵۵ هزار خودروی فاقد معاینه فنی و دودزا طی یک ماه گذشته


وی با بیان اینکه آمار درگیری های در تهران طی چند روز گذشته افزایش داشت، گفت: براساس برخوردهایی که با خودروهای آلاینده یا فاقد معاینه فنی از تاریخ ۱۸ مهر تا ۲۴ آبان صورت گرفت ۵۵ هزار و ۶۵۸ مورد جریمه صادر شد.

نماینده پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه ۶۱۹ خودرو یا به تعمیرگاه اعزام شده یا توقیف شده اند، گفت: ۱۵ تیم موتورسوار در هر منطقه برای کنترل خودروها در طرح های اعلام شده استقرار یافته اند تا موارد مذکور را تحت کنترل قرار گیرند اما باید قبول کنیم که اقدامات پلیس با وجود خودروها و موتورسیکلت های آلوده اقداماتش بی اثر می شود.

جهانی ادامه داد: باید جلوی تردد موتورسیکلت های غیراستاندارد گرفته شود، گفت: با نیروی انسانی فعلی پلیس کنترل همه موتورسیکلت ها و خودروها شدنی نیست و فرهنگ سازی در این حوزه نیز بسیار زمان بر است؛ بنابراین در کنار اقدامات پلیس باید از تردد ۱۷ هزار تاکسی فرسوده در سطح شهر تهران جلوگیری شود اما متأسفانه شرایط خروج این خودروها فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه قوانین مربوط به این موضوع مغایرت هایی دارند گفت: در استاندارد خودروها و موتورسیکلت ها و همچنین سوخت آنها باید توجه ویژه ای داشته باشیم چرا که معتقدیم تصمیمات و اقداماتی که به صورت کوتاه مدت اخذ می شود به نوعی دور تسلسل باطل است.

نماینده پلیس راهور تهران بزرگ همچنین گفت: اجرای طرح ممنوعیت فروش آرم های طرح ترافیک نیز اقدام خوبی بود اما مشخصا طرح پیشنهادی پلیس نیست.

استاندار تهران در پایان اظهارات اعضای حاضر در جلسه گفت: شهر مکزیکسیتی یکی از آلوده ترین شهرهای دنیا بود اما حاکمیت آن تصمیم گرفت خودروهایی که بیش از ۱۰ سال عمر دارند در یک مدت مشخص از رده خارج شوند؛ با عملی شدن این طرح نتیجه مطلوب برای کاهش آلودگی هوا حاصل شد.

حسن کریمی معاون استاندار تهران با اشاره به اینکه افزایش سرانه های فضای سبز در تهران محقق شده است و اقداماتی هم که صورت گرفته کافی نیست گفت: دولت باید سالانه ۵ درصد به حمل و نقل عمومی می افزود اما نه تنها این امر انجام نشده بلکه خودروهای آلاینده نیز از رده خارج نشده اند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات