زوج ها به فکر راه تشخیص دیگری باشند

اعتیاد به شیشه و مشتقات آن همچون حرکت در یک اتوبان یک طرفه است که فرد را با سرعت زیاد به سمت مرگ هدایت می کند. او تاکید می کند: هرچقدر جوانان چه در زمان مجردی و چه در شروع زندگی مشترک آگاهی خود را نسبت به مواد مخدر بیشتر کنند و به مضرات آگاه شوند امکان ورودشان به مسیر اعتیاد کاهش می یابد.

گروه اجتماعی - عاطفه رنجبر- هرچه جلو تر می رویم نگرانی زوج های جوان از احتمال اعتیاد همسرشان افزایش پیدا می کند. مراکز ترک اعتیاد نه تنها میزبان آن گروهی از معتادان هستند که برای ترک مراجعه می کنند بلکه روزانه خیلی از مصرف کنندگان مواد مخدر با این بهانه که شاید بتوانند در این مراکز راهکاری برای نشان دادن تست منفی اعتیاد پیدا کنند روانه مراکز ترک می شوند. پیش از این شاید تنها نگرانی زوج ها از تست اعتیاد مربوط به مصرف الکل و مواد مخدر از خانواده مرفین ها بود اما تغییر الگوهای مصرف و افرایش مصرف مواد مخدر صنعتی موجب شده تا این نگرانی ها ابعاد تازه ای پیدا کند. البته به موازات آن راههای فرار از نشان دادن تست این نوع مواد مخدر نیز پر رنگ تر شده است.

به گزارش افکارنیوز ؛
تست اعتیاد پیش از ازدواج تنها راهی است که زوج ها و البته خانواده ها می توانند به اعتیاد همسر و یا اعضای خانواده اطمینان حاصل کنند. اما این روز ها زبردستی به گروه معتادان هم رسیده است و با استفاده های راه هایی که شاید هیچگاه به فکر ما نرسد این نوع تست ها را مغلوب اعتیادشان می کنند. دیگر نمی توان اطمینان صد درصدی نسبت به تست های معمول اعتیاد داشت. به دادگاه های خانواده که سری بزنیم در میان دلایل مختلفی که زوج ها را برای طلاق کشانده مخفی ماندن اعتیاد همسر است. تست اعتیادی که برای شروع زندگی نشانی منفی به دنبال داشته اما در ادامه، اعتیاد یکی از زوج ها همه چیز را برملا ساخته.

دستگاه های تشخیص دقت ندارد

مسئول یکی از آزمایشگاه های بزرگ تهران در این رابطه به افکارنیوز می گوید: تشخیص آزمایشگاهی اعتیاد های صنعتی دقت و حساسیت لازم را ندارد و تستی که در حال حاضر در آزمایشگاه ها گرفته می شود تنها محدود به تشخیص مواد مخدر سنتی است و مواد محرک در این تست ها به خوبی تشخیص داده نمی شود. اوبا بیان اینکه در تمام دنیا این موضوع وجود دارد می افزاید: دستگاه هایی که امروز در تشخیص مواد مخدر صنعتی به کار گرفته می شوند در صدی از خطا دارند که البته این دستگاه ها در کشور ما وجود دارد اما نمی توان نتیجه آن را صد درصدی دانست.

تست، اعتیاد صنعتی نشان نمی دهد!

منصور هاشمی فشارکی پژوهشگر اعتیاد در این رابطه معتقد است: یکی از دلایلی که مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی بیان می کنند همین موضوع است که تست اعتیاد آن نشان نمی دهد این مواد که از خانواده آمفتامین ها، شیشه و اکستازی است موجب شده تا این باور در عده زیادی از مصرف کنندگان به وجود آید.
به گفته این پژوهشگر نشانه های مواد مخدر صنعتی زیاد است و تشخیص آن محدود به آزمایش نیست. اومی گوید: اعتیاد به شیشه و مشتقات آن همچون حرکت در یک اتوبان یک طرفه است که فرد را با سرعت زیاد به سمت مرگ هدایت می کند.

او تاکید می کند: هرچقدر جوانان چه در زمان مجردی و چه در شروع زندگی مشترک آگاهی خود را نسبت به مواد مخدر بیشتر کنند و به مضرات آگاه شوند امکان ورودشان به مسیر اعتیاد کاهش می یابد.
هاشمی فشارکی در رابطه با علایم سوء مصرف مواد مخدر می گوید: خانواده ها به تغییرات اعضای خانواده توجه کنند و بی تفاوت نگذرند بی خوابی، بی اشتهایی همراه با نشانه هایی از لاغری و تغییر حرکت چشم ها به راحتی قابل تشخیص است.

به گفته این پژوهشگر در کنار مراقبت از فرزندان و همسر باید این نکته را در نظر داشت که آگاهی و نظارت را نباید با ایجاد شک و بدبینی یکسان دانست.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات