رئیس سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ با اعلام اینکه سالانه یک درصد به افراد چاق کشور اضافه می شود، اظهارداشت: یک سوم جمعیت کشور درگیر چاقی یا اضافه وزن هستند.

به گزارش افکارنیوز، دکتر علی اصغر پیوندی صبح چهارشنبه در مراسم افتتاحیه چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: بیماریهای واگیر به دلیل واکسیناسیون در کل جهان و رعایت بهداشت به طور چشمگیری کاهش یافته است و باعث افزایش عمر انسان ها شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اما بیماریهای غیرواگیری چون دیابت، چاقی و فشار خون به دلیل سبک زندگی، عدم تحرک، تغذیه مناسب و عوامل دیگر رو به افزایش است.

پیوندی تصریح کرد: آمار جهانی حاکی از ابتلای ۵۰۰ میلیون نفر به چاقی و اضافه وزن است که در ایران این آمار به حدود ۲۵ میلیون نفر می رسد که می توان گفت ۷ میلیون نفر چاق و ۱۸ میلیون نفر اضافه وزن دارند.

رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ ادامه داد: چاقی منشأ ایجاد بیماری های دیگر است و باید ما در سبک زندگی افراد، تغذیه و استرس افراد تغییراتی ایجاد کنیم تا به ارتقای سلامت کمک کرده و از هزینه های سلامتی بکاهیم.

وی تصریح کرد: چاقی در خانمها شایعتر از آقایان است و این امر در کودکان رو به افزایش است و می توان گفت ۱۵ تا ۱۷ درصد کودکان ایرانی اضافه وزن دارند.

پیوندی دلایل اضافه وزن کودکان ایرانی را عدم تحرک، تغذیه نامناسب و استفاده از فست فودها و نشستن مداوم پای کامپیوتر و بازی های کامپیوتری عنوان کرد و گفت: متأسفانه کودکان که آینده ساز ما هستند نیز دچار چاقی شده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: یک سوم جمعیت کشور درگیر چاقی یا اضافه وزن هستند که این عامل می تواند خود منشأ مشکلات دیگری باشد.

پیوندی تصریح کرد: ما باید علت چاقی را بیابیم تا بتوانیم با مداخله و کار از عوامل چاقی جلوگیری کنیم. این امر تلاش جمعی می خواهد و با تغییر در سبک زندگی، تحرک و تغذیه می توان به این مهم دست یافت.

رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ، چاقی را منشأ بیماریهای دیگر دانست و گفت: اگر ما چاقی را کنترل کنیم بیماریهای دیگر نیز کاهش می یابد.

پیوندی تصریح کرد: بار نظام سلامت بار سنگینی است و چرخ ها کند حرکت می کنند چرا که کمبود مسائل مالی، ساختار مدیریتی خاص و عواملی که خارج از وزارت بهداشت است در نظام سلامت دخالت دارند از جمله مسائلی است که باعث شد سطح سلامت مناسب نباشد و ما به سختی جلو برویم.

پیوندی به قرصهای لاغری اشاره داشت و گفت: این قرصها کاربرد چندانی ندارد و چسب، گوشواره ها، گن های موجود در بازار منشأ علمی ندارند و نتوانسته اند تاکنون کارایی خاصی را از خود نشان دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: سالانه یک درصد به افراد چاق کشور اضافه می شود و ما امیدواریم بتوانیم ساختار موثر را بیابیم
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات