معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به تولید ۶ نوع کتاب خاص ویژه گروه های مختلف بی سوادان از جمله زنان، زندانیان و کارگران هستیم، گفت: استفاده از ظرفیت مدارس برای سوادآموزی جزو برنامه های سال ۹۳ است.

به گزارش افکارنیوز ، محمد مهدی زاده معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه کودکان بازمانده از تحصیل جزء چالش های پیش رو در زمینه ریشه کنی بیسوادی است، اظهار داشت: علت این معضل نبود معلم و مدرسه نیست در حالی که در گذشته دلیل اصلی وجود کودکان بازمانده از تحصیل نبود معلم و مدرسه و عدم حضور آموزش و پرورش بود.

وی افزود: کودکان بازمانده از تحصیل امروزه اغلب در مناطقی زندگی می کنند که شاهد وجود معلم و مدرسه هستیم در حقیقت مشکلات اقتصادی و فرهنگی خانواده باعث شده است تا این کودکان از تحصیل بازبمانند و به مدرسه نیایند در این زمینه نیاز داریم تا نهادهای دیگر نیز وارد عرصه شوند؛ خانواده ای که به دلیل مشکلات اقتصادی به فرزندش اجازه نمی دهد به مدرسه برود، آموزش و پرورش در برابر آن چه کاری می تواند انجام دهد؟

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش و پرورش بسته های حمایتی برای حضور دانش آموزان بازمانده از تحصیل ارائه نمی کند؟ گفت: آموزش و پرورش به اجبار می تواند هزینه های جاری مدارس را تأمین کند. شورای برنامه ریزی آموزش و پرورش استان ها که در هر استان ها فعال است باید برای حمایت از دانش آموزان بازمانده از تحصیل وارد عرصه شود به عنوان مثال فرمانداران می توانند دانش آموزان بازمانده از تحصیل را که به دلیل مشکلات اقتصادی به مدرسه نمی آیند را تحت حمایت مالی قرار دهد.

** جذب سالانه ۲۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل به همراهی سایر نهادها نیاز دارد


مهدیزاده بیان کرد: نهادهای دیگر باید آستین ها را بالا بزنند و در زمینه جذب سالانه ۲۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل همراهی کنند این که بخواهیم آموزش و پرورش را سرزنش کنیم راه به جایی نمی بریم؛ متأسفانه سایر نهادها خود را در این زمینه مسئول نمی دانند و می گویند آموزش و پرورش در این زمینه موظف است. مدیر مدرسه تا چه اندازه توانایی دارد که یک کودک کار را که بازمانده از تحصیل است، به مدرسه بیاورد؟

وی با اشاره به اینکه اکثر دانش آموزان بازمانده از تحصیل در حاشیه شهرهای بزرگ زندگی می کنند، ادامه داد: در رابطه با سوادآموزی نیز باید بگویم که مشکل ما آموزش و ارائه خدمات نیست در حقیقت مشکل اصلی این است که افراد بیسواد تمایلی برای درس خواندن ندارند و عوامل تشویقی و اجباری برای باسواد شدن آن ها نیز وجود ندارد مثلاً این که بگوییم اگر افراد باسواد نشدند از این مزایا محروم می شوند.

** تولید کتاب های خاص ویژه گروه های مختلف بیسوادان


معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی عنوان کرد: آموزش های سوادآموزی در حال واگذاری است و امسال ۵ تا ۶ نوع کتاب خاص ویژه زنان، زندانیان و کارگران بی سواد تولید کرده ایم، از سوی دیگر برخی از افرادی که به عنوان بی سواد باقی مانده اند شکست خوردگان تحصیلی هستند مثلا فرد چند سال درس خوانده اما دائم مردود می شده است بنابراین خاطره خوشی از تحصیل ندارد این گروه از افراد را نمی توان با تبلیغات ساده جذب کلاس درس کرد بلکه برای جذب آن ها نیازمند عوامل انگیزشی هستیم.

مهدی زاده بیان کرد: برای ایجاد انگیزه در میان افراد بیسواد پیشنهادهایی را آماده کرده ایم که باید در هیئت دولت مصوب شود.

وی ادامه داد: امسال تا به امروز موفق به جذب ۳۰۰ هزار نفر از افراد بی سواد و کم سواد شده ایم و برای سال ۹۳ نیز برنامه های متنوعی داریم از جمله این که از مدارس خواسته ایم تا اولیای بی سواد دانش آموزان را شناسایی کنند و با استفاده از ظرفیت هایی که در اختیار دارند همچون انجمن اولیا و مربیان اقدام به باسواد کردن آن ها کنند. در قانون بودجه ۹۳ نیز پیشنهاد شده که هزینه های سوادآموزی به خود فرد بی سواد پرداخت شود که بر این اساس افراد بی سوادی که خود برای سواد آموزی اقدام کنند، می توانند پس از قبولی در آزمون سرانه سوادآموزی دریافت کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات