رییس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری بر لزوم همراهی خانواده با دانش آموز در زمان امتحانات تاکید کرد.

به گزارش افکارنیوز ، احمد رضا عرب به اهمیت کاهش استرس در عملکرد دانش آموزان اشاره کرد و افزود: یکی از مواردی که خانواده ها باید به آن توجه داشته باشند تاثیر اضطراب امتحان در دانش آموزان است.

وی اظهار کرد: اضطراب در حد متعادل نیاز است اما وقتی که از حد تعادل خود فراتر می رود عملکرد انسان را دچار مشکل می کند و در این شرایط باید جدی گرفته شود.

عرب به چند نکته که دانش آموزان باید برای ایجاد تعادل در اضطراب به آن توجه کنند، اشاره و تصریح کرد: خواندن تدریجی درس ها قبل از امتحانات نقش موثری در کاهش اضطراب دارد، چرا که انباشته شدن دروس و نداشتن وقت کافی برای مطالعه اضطراب را بالا می برد.

وی خاطرنشان کرد: دانش آموزان چنانچه سعی کنند دروس را با هدف فهمیدن و درک کردن و نه فقط به منظور حفظ کردن بخوانند در کاهش اضطراب آنان موثر خواهد بود.

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه کم خوابی کارآیی مغز را کاهش می دهد، خاطرنشان کرد: خواب به موقع، پرهیز از منفی گویی درباره نتایج امتحان، مثبت اندیشی و همچنین آغاز پاسخگویی با سوالات آسان تر در جلسه امتحان نقش موثری در کاهش میزان استرس در دانش آموزان دارد.

عرب به تاثیر رعایت رژیم غذایی مناسب در نتیجه عملکرد دانش آموزان در فصل امتحانات اشاره کرد و گفت: استفاده از سبزیجات به خصوص ریحان که به تقویت تمرکز کمک می کند، همچنین مصرف غذاهای دریایی برای دانش آموزان در ایام امتحانات توصیه می شود.

وی، مصرف قرص امگا ۳ را به خصوص در خانم ها بسیار مفید برشمرد و تصریح کرد: خوردن شکلات ساده و خوردن آب در زمان امتحان در کاهش استرس موثر است.

این مشاور تحصیلی، توکل به خدا را در کاهش اضطراب را موثر عنوان کرد و گفت: والدین باید در فرزندان خود تقوا و تکیه بر ذات مقدس الهی را تقویت کنند، چرا که توکل به خدا آرامش بخش است و استرس را از بین می برد.

عرب با اشاره به وظایف خانواده در کاهش استرس امتحان در فرزندان، تصریح کرد: خانواده ها باید شرایط مناسب را برای فرزندان خود فراهم کنند، میهمانی ها و رفت و آمدهای غیرضروری را به شدت کاهش دهند و همچنین رژیم غذایی مناسب را برای فرزندان خود فراهم کنند.

وی با اشاره به نقش آرامش روانی خانواده در کاهش استرس فرزندان، خاطرنشان کرد: والدین باید انتظارات غیر منطقی از فرزندان نداشته باشند چراکه توقع بالا استرس ایجاد می کند؛ همچنین باید حمایت کننده آنان باشند و اجازه دهند فرزندان در مورد نگرانی های خود با آنان صحبت کنند.

عرب، مسئولان مدارس را در کاهش یا افزایش استرس در دانش آموزان موثر دانست و تصریح کرد: مسئولان مدارس باید با ایجاد فضای فیزیکی مناسب برای برگزاری امتحان از قبیل صندلی مناسب و دمای متعادل هوا فضایی امن و آرام برای برگزاری دانش آموزان فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: مراقبین باید در ابتدای جلسه با گفتن جملات مثبت و آرامش بخش جلسه را شروع کنند تا استرس دانش آموزان را کاهش دهند؛ همچنین از پرخاش و گفتن جملاتی که سیستم روانی دانش آموزان را به هم می ریزد خودداری کنند، حتی در برخورد با متخلفان نیز به گونه ای برخورد کنند که آرامش جلسه به هم نخورد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات