لرستان خبر گزار ش می‌دهد؛

بزرگترین مجتمع پرورش زردآلوی کشور در روستاهای مروک و دوخواهران این روزها شاهد برداشت دسترنج باغداران است، جایی که طلای تابستان رکورد زده است.

به گزارش لرستان خبر، استان لرستان با آب و هوای مناسب و رودهای پرآب و خاک حاصلخیز استعداد ویژه ای برای کشاورزی دارد به طوریکه پایه اصلی اقتصاد مردم این استان را کشاورزی و باغداری تشکیل می دهد.

 

مطابق سند توسعه صادرات غیرنفتی لرستان سطح زیر کشت محصولات باغی استان بیش از ۳۸ هزار و ۵۰۰ هکتار است که ۴۹ درصد آن را درختان غیربارور و ۵۱ درصد آن را درختان بارور تشکیل داده است.

 

برداشت زردآلو

 

از این مقدار بیش از ۱۲۰ هزار تن انواع محصولات باغی تولید می شود که با توجه به اینکه باغات غیربارور استان طی سه تا پنج سال آینده به بار می نشیند بنابراین در آینده ای نزدیک شاهد رشد مناسبی در میزان تولیدات باغی خواهیم بود.

 

از جمله محصولات باغی شاخص استان می توان به انار، انجیر، سیب، زردآلو و گردو اشاره کرد.

 

آغاز برداشت طلای تابستان

 

البته در این استان با آب و هوای چهار فصل عمده محصولات باغی زمینه پرورش دارند به طوریکه در حال حاضر در زمینه میوه های دانه دار انواع سیب، گلابی و به، در بخش میوه های هسته دار گیلاس، آلبالو، آلو، هلو، شفتالو، زردآلو، شلیل، در بخش میوه های دانه ریز انواع انگور، انواع توت درختی و توت فرنگی، در زمینه میوه نیمه گرمسیری انار، انجیر، زیتون و انواع مرکبات و همچنین برخی میوه های خشک و میوه های سردسیری در این استان تولید می شود.

 

در این میان این روزها بزرگترین مجتمع باغات زردآلودی کشور در استان لرستان میزبان برداشت طلای تابستان است.

 

این مجتمع در دو روستای مروک و دو خواهران شهرستان دورود قرار دارد که وجود آن زمینه مناسبی برای تولید اشتغال و رونق سرمایه گذاری در این استان محسوب می شود.

 

 

این در حالیست که روستاهای یاد شده در حاشیه سد مروک قرار گرفته اند که با افتتاح این سد طی سال گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور امیدها برای استفاده از آب این سد به منظور توسعه باغات زردآلو میان باغداران رنگ گرفته است

 

.

تولید سالانه ۲۳ هزار تن زردآلو در لرستان

 

مهرداد غضنفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این رابطه اظهار داشت: ۶۰ درصد زردآلوی تولیدی استان لرستان مربوط به این دو روستا است.

 

وی میزان عملکرد تولید زردآلود در این دو روستا را ۱۲ هزار تن عنوان کرد و گفت: در مجموع بیش از سه هزار و ۳۶۹ هکتار از باغات استان لرستان مربوط به باغات زردآلو است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان پیش بینی تولید زردآلوی امسال در لرستان را بیش از ۲۳ هزار تن عنوان کرد.

 

برداشت زردآلو

 

غضنفری با اشاره به اینکه میانگین برداشت این محصول در لرستان بالاتر از میانگین کشوری است گفت: در حال حاضر میانگین تولید زرد آلو در کشور در هر هکتار هفت تن است.

 

وی ادامه داد: این در حالیست که میزان برداشت این محصول در لرستان ۳.۵  تن بیشتر از میانگین کشوری بوده و بیش از ۱۰ تن در هر هکتار است.

 

ثبت رکورد تولید ۶۲ هزار تن زردآلو در لرستان

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه ما در استان رکورد برداشت ۶۲ تن زردآلو را هم داشته ایم گفت: تولید در اراضی کم بازده، مجتمع بودن باغات و همچنین عطر و طعم خاص زردآلوی استان لرستان از جمله ویژگی های آن محسوب می شود.

 

غضنفری با بیان اشاره به استفاده از یک نوع سیستم جدید آبیاری این محصول در لرستان عنوان کرد: استفاده از این نوع سیستم موجب شده که میزان عملکرد این محصول بالا رفته به طوریکه شاخ و برگ درختان زیر این محصول خم شده و می شکند.

 

توسعه شش هزار هکتاری باغات زردآلو

 

وی با بیان اینکه در این راستا ما به دنبال این هستیم که معاونت آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی را به استان دعوت و این امر را به عنوان یک الگو معرفی کنیم گفت: همچنین توسعه باغات زردآلو در استان نیز در دستور کار ما قرار گرفته شده است.

 

برداشت زردآلو

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه در این راستا ما مجوز برداشت ۲۰۰ هزار متر مکعب آب را از سد مروک برای توسعه باغات گرفته ایم افزود: برنامه توسعه شش هزار هکتار باغات زردآلو را در استان داریم.

 

بنابراین گزارش روند تولید محصولات باغی در استان به گونه ای است که در بیشتر میادین میوه و تره بار لرستان محصولات تولیدی خود استان عرضه می شود و علاوه بر اینکه محصولات باغی لرستان مشتریان زیادی از سراسر کشور دارد.

 

با این تفاسیر به نظر می رسد حمایت از توسعه باغات و عرضه محصولات داخلی با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولید ملی موضوعی باشد که در استان لرستان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 

همچنین با توجه به ظرفیت موجود برای توسعه باغات در استان و مصوبه دولت برای ایجاد ۴۰ هزار هکتار باغ در استان به نظر می رسد تمرکز بر روی اجرای این مصوبه علاوه بر ایجاد اشتغال می تواند سهم محصولات تولیدی استان در بازارهای داخلی و خارجی را افزایش دهد. منبع: مهر

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • بهزاد گرافیک کوهدشت مهدی رشنو

    خدا آبادشون کنه و خداقوت به کشاورزان و باغداران

نظرات