کلافه شدن مردم و سکوت متولیان فرهنگی؛

قرار گیری تالارهای متعدد عروسی در کنار شهرک مسکونی پارسیلون از یک طرف و از طرفی نبود نظارت درست بر نحوه فعالیت این مکان ها سبب شده است که آرامش شبانه برای همیشه در این منطقه بایگانی شود

به گزارش لرستان خبر، شهرهای مدرن، ساز و کار و نظم سیستماتیک خود را بیش از هر عاملی مدیون مقررات محکم و حساب شده ای تحت عنوان برنامه ریزی شهری هستند.

در برنامه ریزی شهری هر عنصر از شهر اعم از بافت مسکونی، تجاری، خدماتی و اداری به عنوان یک موجود زنده در نظر گرفته می شود که باید با دیگر عناصر شهری ارتباط منطقی و سازنده داشته باشد.

در برنامه ریزی شهری مکان قرارگیری و مکان یابی یک بافت، به نحوی در نظر گرفته می شود که تمام موارد از جمله دسترسی و مجاورت، هیچ گونه تعارضی با دیگر عناصر شهر نداشته باشد.

به عنوان نمونه در یک شهر که برنامه تفصیلی و توسعه ای با الهام از مقرات برنامه ریزی شهری نگاشته شده، به هیچ عنوان بافت مسکونی را در کنار بافت خدماتی قرار نمی دهند چون که به طور قطع، نحوه دسترسی و بار ترافیکی و همچنین آلودگی صوتی فضای خدماتی، اثر گذار بر روی فضای مسکونی است و محدوده و مرزهای آسایش و آرامش افراد حاضر در منطقه مسکونی را تحت تاثیر قرار می دهد.

ساختار طراحی شهری خرم آباد به گونه ای است که گویا هیچ مرز مشخصی بین اجزاء  و عناصر مختلف و تشکیل دهنده شهر وجود ندارد و طور نمونه فضای اداری در محدوده فضای مسکونی ادغام شده است و یا عناصر خدماتی به صورت جزیره ای در کنار بافت مسکونی قرار گرفته است.

تجاوز فضای خدماتی به بافت مسکونی در شهرک پارسیلون خرم آباد

مصداق عینی تجاوز فضای خدماتی به محدوده بافت مسکونی در خرم آباد را می توان به مکان یابی و احداث تالارهای مراسم در ورودی شمال شهر و در منطقه شهرک پارسیلون جستجو کرد جایی که چندین تالار به شکل قارچ گونه در کنار بافت مسکونی شهرک پارسیلون احداث شده اند.

قرار گیری تالارهای متعدد در کنار شهرک مسکونی از یک طرف و از طرفی نبود نظارت درست بر نحوه فعالیت این تالارها، سبب به وجود آمدن مشکلاتی در این منطقه شده و در گذشته، سایت لرستان خبر در گزارشی تحت عنوان "بافت مسکونی که به شهرک موزیکال تبدیل شد" به این موضوع پرداخته و هم اکنون نیز به دلیل سلب آسایش مردم منطقه، از زبان خود اهالی شهرک، به مشکلات دامنه دار تالارهای مراسم برای ساکنان پرداخته است.

محسن عابدینی یکی از اهالی شهرک پارسیلون در گفت و گو با لرستان خبر اظهار داشت: 4 تالار مراسمات که عمده کار آن ها در رابطه با برگزاری جشن های عروسی است در نزدیکی شهرک پارسیلون احداث شده است و با توجه به این که زمینه مساعدی از نظر سایت و زمین های بکر وجود دارد هر آن امکان دارد مجوزهای بیشتری برای احداث این گونه بناها در منطقه مسکونی پارسیلون صادر شود.

پخش موسیقی آزار دهنده توسط تالاهاری پذیرایی در مجاورت منطقه مسکونی

وی با اشاره به مشکلات عدیده  کاربری تالار عروسی در کنار منطقه مسکونی افزود: واقعیت این است که عمده مزاحمت تالارهای عروسی به پخش موسیقی تا پاسی از شب بر می گردد و تقریبا در فصل تابستان به غیر از ماه رمضان، شبی وجود ندارد که بدون صدای موسیقی نابهنجار سر بر بالین بگذاریم.

شهروند خرم آبادی و ساکن شهرک پارسلیون به نامحدود بودن ساعت فعالیت تالارهای عروسی اشاره و ادامه داد: گاهی تا بامداد سر و صدای آزار دهنده تالارهای موسیقی ادامه دارد و جایی از شهرک وجود ندارد که از دست طنین مراسم های عروسی در امان باشد.

عابدینی تصریح کرد: در داخل تالارها، مراسم عروسی برپاست است اما در بیرون از تالار، مردم شهرک از دست صدای گوشخراش این دست فضاها، عزا می گیرند و بهتر است به جای واژه تالار عروسی نام تالار موسیقی را برای آن ها نهاد زیرا که کارکرد آن ها برای نزدیک به 15 هزار نفر از اهالی منطقه، فقط مزاحمت و پخش انواع آهنگ از کردی و لری و فارسی و مجوز دار و بی مجوز است.

شلیک گلوله های ساچمه ای و خروج کارناوال های شادی در نیمه های شب

یکی دیگر از اهالی منطقه با اشاره به دیگر مزاحمت های تالارهای عروسی اظهار داشت: با توجه به فاصله چند متری این مکان ها با شهرک، شبانه روز شاهد عبور کاراناوال های عروسی از خیابان های داخل و بیرون شهرک هستیم و مراسم عروسی هم که ساعت خواب نمی شناسد و این اهالی محل هستند که باید بار مراسم های بقیه شهر را به دوش بکشند و به نوعی هر شب شام عروسی مردم شهرک است.

وی ادامه داد: بارها با صدای انفجار حاصل از اقلام ویژه نورافشانی تالارهای عروسی و یا شلیک گلوله تفنگ های ساچمه ای، هراسان به بیرون از منزل فرار کرده ایم و این در حالی است که خانم های باردار و نوزدان و بچه های کم سن و سال در بسیاری از خانه ها مشغول استراحت هستند.

وی تصریح کرد: در نزدیکی شهرک یک کارخانه ماکارونی وجود داشت که سر و صدا و مزاحمت آنچنانی برای مردم منطقه نداشت اما به یکباره و تحت مجوزی عجیب، تغییر کاربری داده و به تالار عروسی تبدیل شد و با توجه به محوطه بسیار بزرگ، در بیشتر شب ها، میزبان کارناوال های عروسی عریض و طویل و با گروه های سازماندهی شده نوازندگی و خوانندگی است که تا پاسی از شب مشغول اجرای برنامه هستند.

گزارش: سجاد حسینی

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات