سلامت>  درمان- همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان دانشگاه ییل با شناسایی پروتئینی که در آغاز ابتلا به بیماری آلزایمر نقش کلیدی به عهده دارد، موفق به تکمیل مدل مولکولی جدیدی از این بیماری شدند.

براساس گزارش فاکس نیوز، دانشمندان با ساخت این مدل دریافته اند زمانی که با استفاده از داروهای رایج آلزایمر از فعالیت این پروتئین جلوگیری می شود، موش های مبتلا به آلزایمر انسانی می توانند خاطرات خود را به یاد آورند.

بیماری آلزایمر امروزه زندگی افراد بسیاری را تحت تاثیر خود قرار داده به صورتی که ۱۰ درصد از افراد بالای ۸۰ سال به این بیماری مبتلا می شوند و این آمار تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰۰ میلیون نفر خواهد رسید. با وجود اینکه هنوز مدل پذیرفته شده ای برای توضیح دلایل ابتلا به بیماری آلزایمر وجود ندارد، هردو مدل موجود که نزد دانشمندان از محبوبیت بالاتری برخوردارند هردو شامل این توضیح هستند که آلزایمر دراثر انباشته شدن رسوباتی وابسته به پروتئین بتا آمیلوئید در درون مغز و مختل شدن ارتباطات میان نورون ها ایجاد می شود.

محققان دانشگاه ییل در مطالعات پیشین خود نشان داده بودند که تکه هایی کوچک از بتا آمیلوئید با پروتئین های پرایون، پروتئینی مرتبط با بیماری جنون گاوی، که در غشای سلولی نورون های مغزی ساکن هستند در ارتباطند. این ارتباط به شکلی نامشخص منجر به فعال شدن پروتئینی به نام فین می شود، پروتئینی که در متابولیسم سلولی اثرگذار است. در نهایت این فعال سازی منجر به از دست رفتن سیناپس ها شده و پروتئین تائو، خصوصیات بیماری آلزایمر را مختل می سازد.

در جدید ترین مطالعه دانشمندان دریافته اند که فعال سازی پروتئین فین از طریق پروتئینی در غشای سلولی به نام گیرنده mGluR۵ رخ می دهد. محرک ها و تعدیل کننده های این پروتئین به آرامش بخش بودن شهرت دارند و برای استفاده در درمان مبتلایان به سندروم شکنندگی X، شکلی ژنتیکی از بیماری اوتیسم مورد برسی قرار دارند.

زمانی که چنین دارویی به موشهای مبتلا شده به آلزایمر انسانی داده شد، موش ها توانستند خاطرات گذشته را به یاد آورده و خاطرات جدیدی برای دسترسی آینده در حافظه آنها ذخیره شد. استفاده از این پروتئین در بازیابی خاطرات موشهای آلزایمری اثرگذاری بیشتری نسبت به درمان برداشتن رسوبات پروتئینی از مغز موشها از خود نشان داده است.

به گفته دانشمندان آنچه در مورد این مولکول جالب توجه است، زنجیره مولکولی آن است که می توان آن را با استفاده از هر دارویی به راحتی هدف گرفت. از این رو این پروتئین امیدواری برای یافتن دارویی که بتواند از پیشروی آلزایمر جلوگیری کرده و یا سرعت پیشروی آن را کاهش دهد را افزایش داده است.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات