بیش از ۲۵ میلیون نفر از مردم جهان به مشکلات و اختلالات بینایی نظیر آب مروارید مبتلا هستند که این مشکلات می توانند عامل نابینایی در افراد بالای ۵۵ سال باشند.

به گزارش افکارنیوز ، این بیماری ها اغلب به دلیل پدیده اکسیداسیون و بروز التهاب در چشم ها ایجاد می شوند اما تحقیقات حاکی از آن است که مواد خوراکی حاوی ریزمغذی هایی موسوم به «لوتئین» و «زاگزانتین» می توانند احتمال ابتلا به بیماری های مزمن چشمی را کاهش دهند.

در برخی مطالعات نیز آشکار شده است که رژیم غذایی حاوی ویتامین ث و ای، بتاکاروتن، روی و اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند از بیماری های چشمی ناشی از افزایش سن و سالخوردگی پیشگیری کند. برخی از خوردنی های مفید در این زمینه عبارتند از:

- کلم پیچ: کلم پیچ منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین هایی است که مصرف آن برای مقابله با سرطان ضروری است. همچنین این سبزی حاوی مقدار قابل توجهی بتاکاروتن، لوتئین و زاگزانتین است.

- ذرت: این ماده خوراکی نیز حاوی لوتئین و زاگزانتین بوده و در درمان و پیشگیری از بیماری های مزمن چشمی موثر است.

- اسفناج: یک فنجان اسفناج حاوی ۲۰.۴ میلی گرم لوتئین و زاگزانتین است که مصرف آن به صورت پخته باعث می شود بدن لوئتین موجود در آن را بهتر جذب کند.

- بروکلی: این سبزی سرشار از فیبر خوراکی حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین ث و بتاکاروتن همچنین لوتئین و زاگزانتین است که برای سلامت چشم مفید هستند.

- تخم مرغ: یکی از سالم ترین مواد خوراکی برای شروع کردن روز مصرف تخم مرغ است. بنابراین مصرف این ماده خوراکی پروتئینی به دلیل دارا بودن لوتئین، ویتامین ای و اسیدهای چرب امگا ۳ و دیگر مواد مغذی و ویتامین ها توصیه می شود.

- پرتقال: این میوه که حاوی ویتامین ث است به بهبود سلامت بافت های چشم کمک می کند. علاوه بر این، مصرف ویتامین ث باعث می شود تا دیگر آنتی اکسیدان ها همچون ویتامین ای در چشم ها تولید شوند.




در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات