توصیه هایی جالب و مفید از پزشکان برتر کشور در حوزه های مختلف سلامت.


مجله سیب سبز:

دکتر دلارا بابایی، فوق تخصص ایمونولوژی


این توصیه اشتباه است

برخلاف تصور رایج دود کردن عود و اسفند نه تنها کمکی به از بین رفتن آلودگی هوا نمی کند بلکه  مبتلایان آسم یا آلرژی را حساس تر می کند.

«امیر ندیری» سرپرست کلوپ ماساژ ایران، عضو انجمن تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران

از بال و لینگ چه می دانید؟

بسیاری از افراد مبتلا به اختلالاتی هم چون بی خوابی، تنش، انواع سردردها و مشکلات ناشی از فشارهای روانی با دریافت ماساژ و تحت تاثیر تکنیک های ماساژ  بهبود پیدا می کنند و خیلی ساده صلح و آرامش جایگزین ذهن های آشفته و نگران شان می شود. استفاده از تکنیک های ماساژ بال و لینگ یکی از این راه حل هاست.



دکتر سعید صانعی، درمانگر و مشاور گیاه درمانی

درمان رایج ترین مشکل زنان

ابتلا به کیست تخمدان یکی از رایج ترین بیماری های زنان است که علت به وجود آمدن آن در بدن از دیدگاه طب سنتی تجمع بلغم در اطراف تخمدان و سردی مزاج این اندام درونی است. علاوه براین عوامل مختلفی از قبیل تجمع چربی در اطراف لگن یا خوردن غذاهایی با طبع سرد نیز ممکن است  موجب بروز کیست در تخمدان ها شود و گاهی ظاهری پر از کیست برای تخمدان ها ایجاد می کند.

دکتر فرهاد صبری، متخصص طب سوزنی

جوانسازی مغز با سوزن

در طب سوزنی برای درمان پارکینسون از سوزن های یک بار مصرف استفاده می کنیم و این سوزن ها را در نقاط خاصی از بدن که مربوط به تقویت جریان گردش خون و جریان انرژی چی در مغز است، می زنیم. به این ترتیب به تحریک فعالیت های مغزی بیمار کمک می کنیم تا با ترشح نوروترانس ها و جوانسازی سلول های مغزی بیمار بتواند هر چه بهتر با بیماری مبارزه کند.

دکتر رضا حشمت، متخصص طب سوزنی

امبدینگ را تجربه کنید

تکنیک امبدینگ غالبا روی شکم انجام می شود و اجرای این شیوه به جز مواردی خاص روی دست و پا و صورت توصیه نمی شود و علت آن احتمال بروز عفونت در موضعی است که امبدینگ انجام شده. چرا که در این مناطق به دلیل نزدیک بودن بافت استخوانی به سطح پوست احتمال بروز عفونت های استخوانی که با عوارض متعدد همراه است، زیاد است.

مژده خجو، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

عارضه دستگاه های لاغری چیست؟

با وجود باور عموم مردم، استفاده از دستگاه های ویبراتور تاثیر مستقیم بر لاغری ندارد. ضمن آنکه استفاده از این دستگاه ها برای افرادی که چاقی زیاد و مفرط دارند می تواند بسیار خطرناک بوده و احتمال آمبولی چربی (رها شدن چربی در جریان خون) و خطر مرگ را به دنبال داشته باشد.

دکتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی

دستبند مسی استفاده کنیم یا نه؟

درمانگران طب سنتی برای فلز مس، طبعی گرم و خشک می شناسند. آنها بر این باورند که وقتی پوست بدن با فلز مس تماس داشته باشد این مسئله موجب می شود خستگی و کوفتگی افراد از بین برود و فرد انرژی مضاعفی برای انجام کارها و فعالیت های روزانه اش به دست آورد. به همین دلیل است که بسیاری از مردم از زمان های قدیم براساس همین دیدگاه از دستبندهای پهن مسی استفاده می کردند و امروزه نیز این دستبندهای مسی را با طراحی و گرافیکی امروزی تر برای نزدیکان شان تهیه می کنند.

محمد عبادیانی، مدرس دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران

اگر دانش آموز در خانه دارید؟

والدین بهتر است در وعده ناهار از غذاهایی استفاده کنند که سازگاری با نیروهای هاضمه و توان هضم فرزندشان داشته باشد. برای درک این موضوع بهتر است به این نکته توجه کنید که هضم خوب زمانی اتفاق می افتد که بچه ها پس از مصرف غذا احساس نشاط، شادمانی و افزایش انرژی را داشته باشند. این مسئله نشان دهنده این است که غذا با وضعیت و توانایی هاضمه کودک شما سازگار است.

دکتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی

حمام درمانی کنید!

به اعتقاد حکما استفاده از آب نیم گرم بهترین روش برای سلامت حمام کردن است. علاوه بر این حمام کردن بلافاصله بعد از ورزش کردن یا فعالیت های جسمی توصیه نشده و بهتر است پس از انجام ورزش و فعالیت های جسمی اجازه دهید با گذشت زمان مقداری از حرارت بدن کاسته شود. در عین حال حمام کردن با شکم پر نیز از جمله مهم ترین پرهیزهایی است که درمانگران طب سنتی به آن اشاره کردند.

دکتر فرهاد صبری، متخصص طب سوزنی

برای شما که دیابت دارید؟

افرادی که به دیابت مبتلا می شوند عوارض مختلفی را تجربه می کنند. برخی احساس گرسنگی زیادی دارند، برخی تمایل زیادی به خوردن غذا دارند، برخی زیاد تشنه می شوند و آب زیاد می نوشند. برخی دچار تکرر ادرار و تعریق فراوان می شوند. گاهی بیماران مبتلا به دیابت دچار ضعف شدید و دلیل اختلال در متابولیسم و سوخت وساز بدن می شوند و همه اینها روند زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد که بسیاری از آنها با طب سوزنی قابل درمان است.



دکتر رضا حشمت، متخصص طب سوزنی

بهبود کیفیت شیر مادر

افسردگی پس از تولد نوزاد که اغلب در بسیاری از زنان باردار مشاهده می شود نیز یکی از دلایل کاهش میزان شیر و کیفیت آن است. افسردگی و ناراحتی مادر موجب بسته شدن مسیر انرژی در کانال ها و مردین های بدن می شود و این مسئله می تواند تولید شیر در بدن مادر را کاهش دهد. برای درمان کاهش مقدار و کیفیت شیر مادر در مدت زمان ۳ تا ۵ جلسه درمانی با استفاده از تحریک نقاط اکوپانچر در بدن می توان ضعف و اختلال در عملکرد کبد و طحال را برطرف کرد.

دکتر اسدالله رجب، متخصص غدد

دیابت نوع ۲ دارید؟

احتمال ابتلا به دیابت تا ۲۰ سال بعد از آنکه فردی دچار دیابت بارداری شده است، وجود دارد. در واقع تا ۵۰ درصد می توان انتظار داشت فرد دچار دیابت نوع دوم شود. اما همان طور که می توان با رعایت اصولی خاص از دیابت نوع دوم پیشگیری کرد، این مسئله هم راه حل دارد.

دکتر پروین سخندان متخصص کودکان و نوزادان

کولیک دارید؟

برخی پزشکان داروهای ضد تجمع گاز روده برای کولیک نوزاد تجویز می کنند که اثربخشی آنها هنوز مورد تردید است. دارو ها یا مکمل های غذایی خاصی هم با عنوان ضد کولیک در بازار موجود است که گرچه بنا بر اظهارنظر کارخانه تولید کننده و برخی مصرف کنندگان در آرام کردن کولیک موثر بوده ولی هنوز این اثر گذاری به لحاظ علمی ثابت نشده است.

حیدر حسینی، کارشناس ارشد روانشناسی

به بازی کامپیوتری معتادید؟

نشانه اعتیاد به بازی های رایانه ای مواردی مانند افزایش زمان بیش از اندازه در روز، اشتغال ذهنی به انجام بازی حتی زمانی که به فعالیت های دیگر می پردازد، بروز پرخاش هنگامی که والدین مانع از بازی کودک می شوند، بی توجهی به محیط به صورتی که گویا در دنیای دیگری زندگی می کند را شامل می شود.

دکتر محمدعلی زرگر شوشتری، جراح  و متخصص کلیه و مجاری ادراری

چرا نارسایی می گیری؟

ادم ریوی و نارسایی قلب در مراحل آخر نارسایی مزمن کلیه شایع است و ادم ریوی ممکن است در مدت چند ساعت سبب مرگ بیمار شود. دلایل اصلی نارسایی قلب در بیماران دیالیزی شامل مصرف زیاد مایعات افزایش دبی (OUT PUT) قلب، به علت فیستول شریانی وریدی کار گذاشته در بیمار، آنمی، هیپرتانسیون و بیماری عروق کرونر است.

مهدیه رضایی، مشاور و هنردرمانگر

نسخه ای برای کودک حسود شما

برای این که حس حسادت در کودک مهار شود به او یاد دهید که پیش از آنکه توجه خود را به داشته ها و فهم دیگران کند متوجه این باشد که آیا برایش کافی است یا نه. نگاه نیازگرانه سبب مهار حس حسادت کودک می شود. یعنی باید براساس نیاز به او امکانات دهید.

دکتر محمدرضا مهاجرتهرانی، فوق تخصص بیماری های غدد و متابولیسم، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

این دارو را نخورید، اگر…

داروهای دیابتی از جمله متفورمین احتیاط های بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال این دارو را نمی توان در افرادی که کاهش عملکرد کلیوی، کبدی، قلبی و تنگی نفس دارند، استفاده کرد. بیمارانی که آنژیوگرافی دارند، باید مصرف این دارو را قطع کنند و ۴۸ ساعت بعد از انجام آنژیو نیز از مصرف دارو خودداری کنند.

دکتر اکبر کوشانفر، متخصص کودکان

نباید آجیل بخورید؟

بهترین میزان برای مصرف آجیل یک مشت است و تفاوتی نمی کند که فرد بزرگسال یا خردسال باشد. هر فردی متناسب با مشت بسته خود می تواند آجیل مصرف کند و این قاعده برای کودکان نیز مشابه است. باید توجه داشته باشید که مصرف بی رویه و غیراصولی آجیل ها و دانه های روغنی می تواند موجب تجمع بیش از حد چربی در بدن و اضافه وزن شود.



دکتر منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق

سکته قلبی، هرگز!

متاسفانه پایین آمدن سن سکته قلبی در کشور و رسیدن آن به سنین جوانی بیشتر ناشی از علل بیرونی و محیطی است. زندگی شهری، هیجان و تغییر نحوه زندگی از دیگر عوامل موثر محسوب می شود. جوانان امروز ۶-۵  کیلوگرم نسبت به جوانان ۴۰ سال پیش چاق ترند و بیشتر به مسائل فکری و کامپیوتر روی آورده اند و کمتر از عضله و بدن شان استفاده می کنند.

دکتر علی ربانی، فوق تخصص غدد اطفال و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

پیشگیری از بلوغ زودرس نوجوان

راه حل پیشگیری از بلوغ زودرس به تغذیه و توجه به رشد مناسب فرد بستگی دارد. والدین باید از چاقی مفرط فرزندان شان پیشگیری کنند و به هیچ وجه مرغ و تخم مرغ ماشینی و فرآورده های هورمونی را به خصوص به دختران خود ندهند. آمپول های تزریقی برای جلوگیری از بلوغ زودرس نیز بسیار مضر هستند، چون تاثیر منفی در رشد واژن و رحم دارد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات