یک عضو کمیته کشوری تغذیه با شیرمادر توصیه هایی درباره تغذیه نوزاد به مادران جوان ارائه کرد و گفت: گریه کردن نوزاد موقع گرسنگی بهترین علامت برای زمان شیر دادن به اوست، اما بعضی نوزادان هم هستند که به جای گریه کردن از علائم دیگری استفاده می کنند. کارهایی مانند مکیدن انگشت، بردن دست به دهان یا ایجاد صدای مکیدن، می تواند از علائم گرسنگی نوزاد باشد.

به گزارش افکارنیوز ، دکتر خلیل فریور افزود: تفاوتی نمی کند که نوزاد شما از شیر مادر استفاده می کند یا شیر خشک؛ در هر دو صورت شما باید روزانه چند بار به او غذا بدهید. توصیه می شود که شیر دادن به نوزاد فقط به درخواست او انجام شود.

وی با بیان اینکه یک نوزاد به طور معمول هر دو تا سه ساعت یک بار به شیر احتیاج دارد، اظهار کرد: اگر به نوزاد شیر مادر می دهید، اجازه دهید هر بار تغذیه از سینه مادر، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول بکشد. البته در صورت استفاده از شیر خشک، باید در هر وعده ۶۰ تا ۹۰ میلی لیتر (شیر خشک و آب جوشیده) تهیه کنید.

این عضو کمیته کشوری تغذیه با شیرمادر ادامه داد: برای اطمینان از تغذیه مناسب بعضی از نوزادان را باید هر چند ساعت بیدار کرد، اما اگر این مسئله در مورد نوزاد شما زیاد اتفاق می افتد یا او علاقه زیادی به غذا خوردن یا مکیدن ندارد، با پزشک تماس بگیرید.

فریور در پاسخ به اینکه تشخیص اینکه کودک به اندازه کافی شیر می خورد یا نه چگونه است؟ اظهار کرد: کمی سخت تر از تغذیه با شیرخشک است. این نوزادان اگر در روز شش بار خود را خیس می کنند، چند نوبت مدفوع دفع می کنند، راحت می خوابند و به طور طبیعی وزن می گیرند، به این معنی است که تغذیه مناسبی دارند.

این متخصص کودکان به فواید تغذیه با شیر مادر نیز اشاره کرد و گفت: شیر مادر دارای فاکتورهای متعدد ضد عفونت و سلول های ایمنی است، بنابراین میزان ابتلا به اسهال در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، کمتر بوده و مقاومت آنان در مقابل عفونت های تنفسی، گوارشی و مجاری ادرار بیشتر است.

وی افزود: همچنین شیر مادر بسیار کمتر آلرژی و حساسیت ایجاد می کند و خوردن شیر مادر و مکیدن سینه در رشد فک و دندان کودکان مؤثر است. شیر مادر نسبت به شیر مصنوعی از هضم آسان تری برخوردار است.

به گفته این عضو کمیته کشوری تغذیه با شیرمادر احتمال بروز بیماری هایی چون دیابت، ام اس، فشارخون بالا و پوکی استخوان در سال های بعدی در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه شده اند، کمتر است. از دیگر سو؛ بالا آوردن شیر، اختلال ادراری، اگزمای پوستی و التهابات گوش میانی در شیرخواران تغذیه شده با شیر مادر شیوع کمتری دارد. همچنین شیرمادر علاوه بر تقویت رابطه عاطفی میان مادر و کودک، موجب تأمین نیازهای احساسی و هیجانی کودک شده و موجب افزایش ضریب هوشی کودکان می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات