کافئین می تواند خطر اختلالات قند خون او را با بهبود حساسیت به انسولین کاهش دهد.

به گزارش افکارنیوز ، کمبود انرژی، یک دشمن نیست؛ علامتی هشدار دهنده در مورد کمین دشمن است و نشان می دهد که خطری، توانایی و سلامتی شما را تهدید می کند. بازیابی قدرت، با بالا رفتن آگاهی و انجام چند کار صحیح، امکان پذیر است.

پرسش: آیا غذایی وجود دارد که بتواند در طول روز انرژی ما را افزایش دهد؟


پاسخ: بله. هر چیزی که می خورید، با در نظر گرفتن اینکه چگونه و چند بار مصرف می کنید، به افزایش انرژی و استقامت بدن تان کمک می کند؛ به عنوان مثال خوردن یک پیراشکی با یک فنجان قهوه هنگام صبح، ممکن است ابتدا به شما انرژی دهد و سیرتان کند، ولی از آنجا که کربوهیدرات پیچیده، فیبر و پروتئین ندارد، اندکی پس از مصرف، میزان قند خون و انرژی شما دوباره سقوط می کند و خیلی زود احساس گرسنگی می کنید. برای جلوگیری از بالا و پایین رفتن ناگهانی انرژی، بهتر است هر چهار ساعت یک بار، مقادیر اندکی پروتئین و فیبر مصرف کنید. بهترین گزینه ها برای این کار عبارتند از جو دوسر، شیر کم چرب، میوه های تازه، انواع آجیل، میوه های خشک، ماست و حتی انواع سبزی. در عین حال از نوشیدن آب کافی غافل نباشید، زیرا آب، سطح انرژی را بالا نگه می دارد.

پرسش: چه موادی برای بعد و قبل از یک تمرین بدنی مناسب است؟


پاسخ: اگر شما در طول روز، غذاهای مناسب و میان وعده های مغذی مصرف کنید، انرژی لازم را جهت انجام تمرینات ورزشی در بدن ذخیره می کنید، اما اگر قبل از تمرین، نیاز به تامین سوخت دارید، آن را به دویست کالری محدود کنید.

قبل از انجام ورزش ایروبیک با شدت بالا و یا ورزش های قلبی عروقی، بهتر است برای افزایش استقامت و انرژی، ترکیبی از کربوهیدرات ها را مصرف نمایید. همچنین می توانید از پروتئین بدون چربی و چربی های سالم برای کمک به ترمیم و حفظ بافت های عضلانی، استفاده کنید. بعد از انجام تمرینات گفته شده، بهتر است به اندازه یک مشت مخلوط گردو، میوه خشک و غلات بوداده سبوس دار مصرف کنید یا ماست کم چرب، به همراه میوه.

ترکیب کربوهیدرات ها و پروتئین بدون چربی، به بدن کمک می کند تا ذخایر گلیکوژن را بازیابی کنید. پروتئین ها (به ویژه پروتئین لبنیات) اسیدهای آمینه مهم بدن را فراهم می کنند که وظیفه آنها ترمیم بافت های ماهیچه ای آسیب دیده است.

تحقیقات نشان می دهد که وقتی شما پروتئین مصرف می کنید ممکن است کلیدی برای ایجاد توده عضلانی در بدن تان باشد. مصرف پروتئین، به ویژه شیر بدون چربی یا کم چرب و ماست بدون قند، بلافاصله بعد از تمرین ورزشی، موجب افزایش توده عضلانی می شود، ولی اگر این مواد را چند ساعت بعد از تمرین ورزشی مصرف کنید، اثر کمتری در افزایش توده عضلانی خواهد داشت. علاوه بر این شما برای تکمیل این روند، باید به مقدار کافی کربوهیدرات نیز مصرف کنید؛ البته مصرف چربی های سالم را هم در برنامه غذایی خود فراموش نکنید. می توانید از بیسکویت هایی که با غلات سبوس دار تهیه شده اند و کره بادام زمینی به همراه یک لیوان کوچک آبمیوه طبیعی بدون قند استفاده کنید. برای فعالیت های کم تحرکی مثل یوگا، نیازی به خوردن میان وعده قبل از تمرین ندارید، اما اگر گرسنه بودید، می توانید از یک موز (به خاطر پتاسیم موجود در آن) و دو عدد بیسکویت سبوس دار (به خاطر هیدرات کربن موجود در آن) استفاده کنید.

برای افزایش قدرت بدنی، شما به یک منبع خوب کربوهیدرات نیاز دارید و برای کمک به ترمیم و حفظ بافت های عضلانی، نیازمند پروتئین و چربی هستید. در عین حال بدن شما، برای حفظ سلامت مفاصل و بافت همبند، به اسیدهای چرب امگا۳ و ویتامین C نیز، نیاز دارد. این مواد حتماً باید در برنامه غذایی روزانه شما گنجانده شود و البته هرگز دوست عزیزتان، «آب» را فراموش نکنید! حتماً به ازای مقداری که عرق می کنید، آب بنوشید تا آب از دست رفته بدن، جبران شود. هر چه بدن بیشتر عرق کند و آب کمتری دریافت کند، به همان نسبت از میزان کارایی اش کاسته می شود.

همسر من یک قهوه خور حرفه ای است و صبح ها چند فنجان قهوه می نوشد. آیا کافئین واقعاً تاثیری در افزایش انرژی دارد؟


پاسخ: کافئین می تواند خطر اختلالات قند خون او را با بهبود حساسیت به انسولین کاهش دهد. بهبود حساسیت به انسولین، باعث می شود که قند خون او بالا و پایین نشود و انرژی ای را که قبلاً کم شده، جبران می کند. فقط مراقب باشید برای افزایش انرژی بدن، تنها به نوشابه های انرژی زا یا قهوه تکیه نکنید.

پرسش: آیا کم بودن انرژی، می تواند نشانه بیماری باشد؟

پاسخ: آیا مدت هاست که احساس خستگی می کنید و این احساس برایتان عادی شده است؟ آیا حتی هر روز پس از هشت ساعت خواب شبانه و بیدار شدن، احساس خستگی می کنید؟ آیا احساس می کنید که برای حرکت کردن به انرژی نیاز دارید؟ اگر پاسخ شما به این پرسش ها مثبت است، این مسئله می تواند نشانه این باشد که سیستم انرژی تان به طور کامل یا تا حدودی، آسیب دیده است. برای کمک به شارژ انرژی، موارد زیر را کنترل کنید:

عادت های خواب (شما به شش تا هشت ساعت خواب شبانه نیاز دارید)
پیاده روی روزانه (ده هزار گام در روز؛ هیچ بهانه ای هم پذیرفته نمی شود)
نوشیدن آب کافی
عدم مصرف چربی های اشباع شده و قند

پرسش: چه راه های دیگری برای افزایش انرژی پیشنهاد می کنید؟


پاسخ: برای داشتن انرژی بیشتر، از مواد زیر استفاده کنید:

ویتامین های گروه B: بدن شما برای عملکرد خوب میتوکندری ها (بخش هایی از سلول که غذا را به انرژی تبدیل می کند) ، به ویتامین های گروه B نیاز دارد. متاسفانه ۹۹ درصد از ما به اندازه کافی این ویتامین ها را در برنامه غذایی خود دریافت نمی کنیم، اما بیشتر افراد، ویتامین های گروه B را (به صورت مایع یا به صورت قرص) خیلی خوب جذب می کنند. برای پرانرژی نگه داشتن فرد در طول روز، بهتر است که نیمی از مولتی ویتامین، صبح و نیم دیگر آن، شب، مصرف شود (دو بار در روز برای ثابت ماندن سطح انرژی در بدن) . بهتر است هر سال یک بار مقدار ویتامین های گروه B را اندازه گیری کنید. افراد کمی هم هستند که ویتامین های گروه B را از معده و روده دریافت نمی کنند و باید از نوع تزریقی آن استفاده کنند.

DHA: DHA نوع فعال شده و خوب چربی های امگا۳ است که برای مغز و میتوکندری ها (کارخانه های ایجاد انرژی در بدن) بسیار مفید و ضروری است و به اعصاب کمک می کند تا انرژی را به سوی ماهیچه ها ببرد و آن را حفظ کند. پیشنهاد ما این است که این ماده را از روغن ماهی (روزانه ۳ گرم) و یا از مکمل های DHA (روزانه ۹۰۰ میلی گرم) دریافت کنید.

ریبوز: این ماده، قندی است که بدن به طور طبیعی تولید می کند و در غذاها یافت نمی شود؛ بنابراین باید از مکمل آن استفاده کرد. البته قبل از مصرف، حتماً با پزشک خود مشورت کنید، زیرا مصرف آن برای برخی افراد مناسب نیست. اگر پزشک شما، اجازه مصرف ریبوز را داد، شما می توانید پانصد میلی گرم از آن را سه بار در روز، به مدت یک هفته مصرف کنید.

راز/ شماره ۳۷/ آذر ماه ۹۲/ شیدا فروغی/ صفحه ۳۰
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات