با بهره گیری از پیشنهادات مطرح شده در این مقاله می توانید عادات خوب غذایی را به بچه ها شکل دهید و سلامت آنها را برای یک عمر تضمین کنید.

به گزارش افکارنیوز ، آیا به یاد می آورید اولین باری را که رانندگی یاد گرفتید، تا مدتی مجبور بودید حواس تان را کاملاً جمع کرده و با دقت تمام رانندگی کنید. اما حالا که سال ها گذشته تمام اعمال و حرکات رانندگی برای شما عادی شده و دیگر نیازی به دقت زیاد ندارید. یعنی رانندگی می کنید بدون اینکه به آنچه انجام می دهید، فکر کنید، یا هرگز درباره چگونگی مسواک زدن فکر نمی کنید. شاید بعضی وقت ها از خودتان پرسیده باشید که صبح مسواک زدم یا نه؟ زیرا واقعاً بدون هیچ فکری درباره مسواک زدن چنین کاری انجام می دهید. این نوع رفتارها برایتان به صورت عادت در آمده است.

چه رفتار خوب و چه رفتار بد، با تمرین و تکرار می تواند به صورت عادت درآید. خوردن، یکی از چیزهایی است که به صورت یک عادت خوب یا بد در ما شکل می گیرد. البته چه چیزی می خوریم، چه وقت می خوریم و کجا می خوریم و… همگی می تواند مواردی باشد به صورت عادت در آید تا دیگر احتیاجی به فکر کردن درباره آنها نداشته باشیم. اغلب افراد وقتی خسته هستند، فیلم یا مسابقه ای را تماشا می کنند یا عصبی هستند یا حتی در حال مطالعه و رانندگی هستند، ناخودآگاه مشغول خوردن تنقلاتی مثل چیپس، آب نبات، نوشیدنی های گازدار، بیسکویت، شکلات و… می شوند. این اتفاق سال ها است که در مورد تک تک ما رخ می دهد و شکلی از عادت تغذیه ای ما شده و همین عادت اشتباه به فرزند ما نیز منتقل می شود.

عادت های بد سریع شکل می گیرد و به سختی رها می شود. عادت های خوب لازم است از سنین کودکی شکل گرفته شود. عادت خوردن یکی از عادت هایی است که در صورت عدم توجه منتهی به بیماری و چاقی می شود.

با بهره گیری از پیشنهادات مطرح شده در این مقاله می توانید عادات خوب غذایی را به بچه ها شکل دهید و سلامت آنها را برای یک عمر تضمین کنید.

الگوی غذایی مناسب داشته باشید


الگوی غذایی خوب و سالم می تواند شامل سه وعده غذایی در یک روز نباشد، اما مهم این است که نظم داشته باشد. بسیاری از کسانی که از چاقی رنج می برند، از صبحانه می گذرند، ناهار را سرپایی و در حالی می خورند که مشغول کار هستند و بعدازظهر شروع به خوردن تنقلاتی مثل چیپس، بستنی، کیک، نوشیدنی های گازدار می کنند، شام را دیر وقت می خورند و با شکم پر و سنگین به رختخواب می روند. بچه ها از پدر و مادرشان الگوبرداری می کنند و عادت بد غذا خوردن را از آنها می آموزند، یا از خوردن طفره می روند و قبل از صرف ناهار، شکم خود را با چیپس و پفک، کیک و بستنی سیر می کنند و میلی به خوردن ناهار ندارند و باز بعدازظهر تنقلات خورده و آخر شب زیاد غذا می خورند.

مکان مشخصی برای خوردن تعیین کنید


داشتن یک مکان مشخص برای خوردن غذا، از خوردن هله هوله و تنقلات در مقابل تلویزیون، روی تخت خواب، پشت میز کامپیوتر یا داخل خودرو جلوگیری می کند.

وقتی پدر و مادری برای خوردن غذا سر میز آشپزخانه می نشینند، به بچه ها می آموزند که غذا را فقط باید در آشپزخانه و سر میز خورد. همین امر کمک می کند تا کودکان به صحیح خوردن عادت کنند.

خوردن نباید سرگرمی محسوب شود


خوردن به عنوان تفریح و سرگرمی، تفکری اشتباه است که عادتی سخت و تغییر ناپذیر را در شما شکل می دهد. زمانی که در کنار دوستان خود هستید، بی حوصله اید یا بچه تان شما را کلافه کرده، هرگز خوردن را یک سرگرمی تلقی نکنید و در عوض بکوشید خلاق باشید و سرگرمی هایی را برای شادی و تفریح خودتان یا دیگران انتخاب کنید.

تنقلات را دور از دسترس قرار دهید


وقتی اعضای خانواده از بیرون، گرسنه به خانه بر می گردند. هر چیزی را که ببینند، ممکن است بخورند. بنابراین، برای رها شدن از عادت خوردن تنقلات و اسنک های پرکالری لازم است، آنها را در مکانی دور از دسترس قرار دهید. سبزیجات مثل هویج و کلم و کاهو و… و میوه هایی مثل سیب، موز، انگور، نارنگی و… باید همیشه آماده و در ظرفی روی میز آشپزخانه باشد تا چشم بچه ها را به سمت خود بکشاند. اغلب افراد به سمت چیزهای راحت کشیده می شوند و ناگفته پیداست بین یک شکلات روی میز و یک سیب در یخچال، شکلات را انتخاب می کنند چون هم در دسترس تر است و هم خوردن آن احتیاج به شستن و آماده کردن ندارد.

وظیفه پدر و مادرها است که مواد غذایی سالمی را در اختیار بچه ها بگذارند. یک ظرف میوه روی میز آشپزخانه، یا لیوانی آب میوه یا شیر که به زیبایی تزئین شده باشد، چشم های هر فردی را جذب می کند و وسوسه خوردن را در دل و جان او می اندازد. خلاقیت، آگاهی و صبر و حوصله والدین می تواند عادت درست خوردن را در بچه ها به وجود آورد.

از ناخنک زدن غذا خودداری کنید


عادت ناخنک زدن به هر غذا، یکی از عادت های ناپسند است. بعضی افراد با دیدن هر نوع خوراکی به قدری وسوسه می شوند که خودشان را ناچار می بینند کمی از آن را بخورند، یا به قول معروف به آن ناخنک بزنند. به طور معمول این گروه افراد به غذاهایی ناخنک می زنند که آماده و در دسترس است و همین امر موجب چاقی می شود. به این ترتیب بچه ها به سادگی از این رفتار زشت و ناپسند الگوبرداری می کنند.

خوردن فست فودها را محدود کنید


هر قدر پدر و مادر خانواده به خوردن غذاهای خانگی اهمیت بیشتری بدهند، بچه ها نیز تمایل بیشتری به خوردن آن نوع غذاها نشان خواهند داد. اسنک ها و فست فودها به خاطر ادویه های خاصی که در آنها به کار می رود، تحریک کننده و اشتها برانگیز است و فرد را به خوردن بیشتر تحریک می کند، اما اسنک ها و فست فودها هرگز نمی تواند جایگزین وعده های غذایی باشد و زنی که زمانی را به درست کردن غذا در آشپزخانه اختصاص داده و برای سلامت خودش و دیگر اعضای خانواده اهمیت قائل است، هرگز اجازه نمی دهد خوردن اسنک ها و فست فودها برای اعضای خانواده به صورت عادت در بیاید.

مجله خانواده/ شماره ۴۹۹/ نیمه اول دی ماه ۹۲/ ساحل نجفی/ صفحه ۹۰
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات