لرستان خبر گزارش می دهد/

کشت و صنعت لرستان از جمله کارخانجات استان لرستان است که در سال های میانی دهه 80 با تعطیلی مواجه شد و بیش از ده سال از تعطیلی آن می گذرد و این در حالی است که بسیاری از جوانان استان از بیکاری رنج می برند

به گزارش لرستان خبر، کشت و صنعت لرستان از جمله کارخانجات استان لرستان است که در سال های میانی دهه 80  با تعطیلی مواجه شد و بیش از ده سال از تعطیلی آن می گذرد و این در حالی است که بسیاری از جوانان استان از بیکاری رنج می برند و با وجود صنایع تعطیل و نیمه تعطیل این استان برای کار مجبور به ترک دیار خود می شوند.

این کارخانه با دارا بودن زیرساخت ها و ظرفیت های قابل قبول می تواند قسمتی از مشکلات اقتصادی استان را برطرف نماید.

 

لرستان ظرفیت فوق العاده در زمینه کشاورزی و دامپروی دارد

 

استان لرستان علیرغم داشتن بیش از 848 هزار هکتار اراضی کشاورزی، 50 هزار هکتار باغات مثمر و میزان بارندگی فراوان هنوز به جایگاه شایسته خود در بخش کشاورزی دست نیافته است و این در حالی است که توسعه صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری در حوزه کشاورزی می تواند یکی از راهکارهای مهم برای رفع مشکلات اقتصادی موجود در لرستان باشد.

.

لرستان با دارا بودن 6.5 میلیون واحد دامی در رده ششم کشور قرار دارد و به عنوان یکی از مهمترین قطبهای دامپروری کشور استعداد و توانایی ایجاد فرآورده های لبنی، صنایع تبدیلی فرآورده های گوشتی و صنعت چرم و پوست را دارا می باشد.

 

در زمینه نیروی انسانی هم از5 هزارو300 (پنج هزارو سیصد) نفر عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی لرستان80 درصد بیکار هستند، که راه اندازی مجدد مجتمع کشت و صنعت می‌تواند بخش اعظمی از مشکل دانش آموختگان جویای کار را دربخش‌های زراعت، دامپروری و باغبانی حل کند.

 

    c05be0aeb24bd2208a05dffef0e6982a

 

امکانات و ظرفیت های فوق العاده کشت و صنعت لرستان

 

کارخانه کشت و صنعت در سال 1354 در لرستان با مساحتی بالغ بر ۱۳۰۰ هکتار در ۱۵ کیلومتری جاده خرم‌آباد - اندیمشک راه اندازی شد.

 

این واحد دارای امکاناتی چون بیش از دو هزار متر مربع کارخانه خوراک دام، چهار دستگاه پمپ برای انتقال آب، پنج ساختمان مسکونی مدیریتی، ۵۰ دستگاه ساختمان مسکونی کارگری، کارگاه ماشین‌آلات، ۵۰ دستگاه آغل قدیمی، ۱۵۰ دستگاه آغل جدید، ۲۲ دستگاه سیلوی استوانه‌ای با ظرفیت 4400 تن و انبارهای متعدد است که این امکانات با مدیریت و پشتیبانی درست می تواند بهره وری بسیار خوبی را نصیب استان کند.

این مجتمع دارای مجوزها و پروانه های مختلف است که از جمله ظرفیت های تولیدی آن در زمینه دامپروری می توان به  ظرفیت پرواربندی95000 راس گوسفند،  5000 راس گوساله، 86400 قطعه مرغ تخم گذار ،  66 استخر پرورش ماهی سردابی و گرم آبی ، توان پرورش ماهی سرد آبی به ظرفیت تولید 40 تن ماهی قزل آلا در سال ،250 سوله نگه‌داری دام و طیور اشاره کرد.  

جالب اینجاست که تا قبل از سال 1366، محصولات کشت و صنعت لرستان  به کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز صادر می‌شد و با استفاده از ظرفیت تهیه گوشت قرمز و سفید چند کارخانه کالباس و سوسیس نیز در این مجتمع ساخته شد که با تعطیلی این کارخانه این کارخانجات تبدیلی هم از این منطقه خارج شدند.

کشت و صنعت  لرستان در زمینه کشاورزی هم امکانات فوق العاده ای دارد که ، 23 سیلوی فلزی 2 هزار تنی، 4 دستگاه انبار فلزی، 4 کارخانه خوراک دام و از جمله تأسیسات این مجتمع است.

علاوه بر ظرفیت های بالا دارای پروانه سردخانه، پروانه کشتارگاه و مجوز کارخانه‌های پودر خون و پودر استخوان و غيره می‌باشد که با راه اندازی کارخانه می توان این مجموعه ها را هم در آینده به بهره برداری رساند.

 

   بببببببب

 

تعطیلی زنجیره ای کارخانجات لرستان بین سالهای 75 تا 85

 

علیرغم ظرفیت های به وجود آمده در فاصله زمانی 1375 تا 1385 و با موج خصوصی سازی کارخانجات در کشور استان لرستان از این ظرفیت نه تنها استفاده نکرد بلکه ضربات سنگینی خورد که هنوز هم دامنگیر این استان محروم است.

تعطیلی نهایی چرم و پوست لرستان در سال 1377،کارخانه پارسیلون در سال 1382 پس از خصوصی سازی این کارخانه، یخچال سازی لرستان در سلب 1383 و تنها پس از 8 ماه از واگذار شدن به بخش خصوصی تنها گوشه ای از این بحران برای لرستان بود.

 شاید مهم تریت علت این قضیه  ضعف نظارت در این زمینه است برخی سرمایه گذاران بعد از بهره‌مندی از وام های بانکی، مجتمع واگذار شده را رها کرده و به جای سرمایه گذاری در این قسمت، سرمیه خود را صرف دلالی و کارهایی می کنند که سود و منفعت بیشتری دارد.

کارخانجات لرستان هنوز هم یا کاملا تعطیل هستند یا اینکه به صورت نیمه تعطیل به سر می برند و یکی از دغدغه های مردم این استان می باشند.

 

                            karkhanh_tolid_khorak_dam_miaad_gnabad_tatil_shd

تعطیلی کشت و صنعت لرستان

 

کشت و صنعت لرستان هم از این وضعیت بی نصیب نماند و علیرغم تمامی ظرفیت های موجود این مجتمع عظیم در سال 1383 بنا بر تصمیم دولت‌مردان به بخش خصوصی واگذار شد تا فعالیت های آن توسعه یابد.

 

در زمان فعالیت این کارخانه 900 نفر به‌ صورت مستقیم در آن مشغول کار بودند در اولین اقدام برای خصوصی سازی  کارگران مجتمع اخراج شدند تا پس از واگذاری به بخش خصوصی و راه انداری دوباره دعوت به کار شوند که به دلیل ناکارآمدی مالکان بخش خصوصی این مجتمع، نه‌تنها کارگران اخراج شده جذب نشدند بلکه هیچ نیروی کار جدیدی نیز در آن استخدام نشد.

 

پس  از واگذاری این صنعت به بخش خصوصی، دستگاه ها و تجهیزات این کارخانه توسط مالکان به فروش رسید به تدریج بعد از آن که بدهی مالی این شرکت به بانک ملی زیاد شد و مالکان توان پرداخت آن را نداشتند این کارخانه، به بانک ملی واگذار شد و این بانک موظف شد آن را به فروش برساند که مدت ها به طول انجامید.

    9

تلاش برای راه اندازی مجدد کشت و صنعت لرستان

 

در دو دهه اخیر شروع به کار دوباره این واحد همواره به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم لرستان عنوان شده است در سال های اخیر تلاش های فراوانی برای راه اندازی مجدد این کارخانه صورت گرفته که متاسفانه هنوز به طور کامل به نتیجه نرسیده است.

 

راه‌اندازی کشت و صنعت لرستان در دولت های قبل همواره مورد تاکید دولتمردان واقع می شد و وعده و عیدهای فراوان برای احیای آن به مردم این استان داده می شد اما در مقام عمل چیزی دیده نشده است.

خوشبختانه در چند ماه اخیر اقدامات خوبی عمل شده و پس از انجام مزایده یک سرمایه گذار از کشور عرستان صعودی کار راه اندازی این شرکت را بر عهده گرفته است و اقدامات قابل توجهی هم انجام داده است.

این مجتمع توانایی ایجاد اشتغال را برای 5000نفر دارد و در صورت همت مسئولان و نظارت مستقیم بر آن و تحقق شدن راه اندازی مجدد آن می تواند در کشور و حتی در خاورمیانه حرفی برای گفتن داشته باشد و با کمک آن می توان به رونق اقتصادی منطقه و به دنبال آن حل مشکل اشتغال در لرستان امیدوار بود.

 

وعده های نهایی برای احیای کشت وصنعت لرستان

 

پس از وعده های فراوان در سال های اخیر هوشنگ بازوند خبر از راه اندازی این مجتمع تا دو ماه داده و گفت: مجتمع کشت و صنعت لرستان به صورت غیررسمی در حال آماده سازی است و تا دو ماه آینده به صورت رسمی راه اندازی می شود.

استاندار لرستان در مورد اقدامات انجام شده در این راستا اظهار کرد: سرمایه گذار بخش خصوصی در روز نخست اعلام کرده که بدهی های کشت و صنعت را که باید در طول 12 سال پرداخت شود به طور نقدی پرداخت می کند و در نهایت با تصمیم مشاوران وی مقرر شد این بدهی در سه قسط و در طول یکسال تسویه شود.

 

وی ادامه داد: بخش خصوصی تاکنون دو تا سه هزار تن ذرت و علوفه در انبارهای این مجتمع ذخیره سازی کرده است .

 

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات